رئیس سازمان امور مالیاتی کشور:

مالیات نده ها تحت فشار قرار می گیرند

تغییر نگاه مالیات‌ ستانی از بنگاه‌های اقتصادی

اکنون که ظاهرا دولت قصد دارد تغییراتی در بدنه برخی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اقتصادی ایجاد کند، به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین این تغییرات باید در سازمان امور مالیاتی کشور انجام شود و در این دستگاه حساس نوعی دگردیسی سیاستی صورت گیرد.
کد خبر: ۸۶۳۹۶۷
تغییر نگاه مالیات‌ ستانی از بنگاه‌های اقتصادی

این دگردیسی همانا بازنگری جدی در مالیات‌ستانی از بنگاهای اقتصادی است، چراکه تغییر سیاست‌های مالیاتی فعلی یکی از راهکارهای کارا برای خروج از رکود است.

روشن است که کشور با شرایط رکودی کم‌سابقه‌ای مواجه است و عدم قدرت خرید در طرف مصرف‌کننده سبب شده تا انبارهای شرکت‌های تولیدی مملو از کالاهای بدون تقاضا باشد، اما در این شرایط سازمان امور مالیاتی بدون توجه به کاهش فروش و به تبع آن کاهش سود بنگاه‌های تولیدی و صنعتی، همچنان انتظار دریافت مالیات مثل سال‌های قبل را دارد و در شرایطی که به‌رغم کاهش سود، هزینه‌های ناشی از رشد حقوق و دستمزد، اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، بهره تسهیلات بانکی و... افزایش یافته است، فشارهای مضاعف مالیاتی به بنگاه‌های اقتصادی جایز نیست.

بنابراین باید گفت متاسفانه در مالیات ستانی به سود و زیان بنگاه‌های اقتصادی توجه نمی‌شود و عموما با توجه به سابقه سودسازی آن بنگاه مالیات گرفته می‌شود که این رفتار به‌هیچ عنوان مورد قبول نیست.

بدیهی است مالیات حقی است که دولت طبق قانون دارد اما در یک سال اخیر به دلیل کاهش درآمدهای نفتی، فشار زیادی به شرکت‌ها وارد شده است، آن هم به بخش شفاف اقتصاد ایران. ما مخالف مالیات‌ ستانی از شرکت‌ها نیستیم اما سازمان امور مالیاتی در یک‌سال اخیر فشار زیادی به شرکت‌های بورسی و تجارت‌های وابسته به بازار سهام و سایر شرکت‌های سهامی خاص وارد کرده تا مالیات بیشتری بگیرد؛ حال آن که این فشار‌ها به قیمت به مخاطره افتادن حیات شرکت‌ها تمام شده است. در واقع نگاه دولت در مالیات‌ستانی حسابداری مالیاتی است و نه اقتصاد مالیاتی.

ادامه نگاه کنونی باعث می‌شود مشکلات یک بنگاه اقتصادی در شرایط بد اقتصادی بیشتر شود و اقتصاد کشور همچنان در رکود بماند، چرا که سازمان امور مالیاتی نگاه کسب مالیات در بلندمدت ندارد و اساسا در مالیات‌ ستانی برایش آینده و ادامه فعالیت‌ها مهم نیست و بیش از هر چیز به دنبال شناسایی درآمد بیشتر برای دولت است.

به تعبیری واضح‌تر وقتی از یک شرکت، مالیات اضافی گرفته می‌شود آن هم با این سوءظن همیشگی که آن شرکت فرار مالیاتی دارد، عملا ادامه فعالیت آن بنگاه با مخاطره مواجه می‌شود و این معنی را می‌دهد که برای این بخش از دولت مهم نیست که آن شرکت 10 سال دیگر یا 50 سال دیگر هم باشد یا خیر! درحالی که اگر نگاه اقتصاد مالیاتی وجود داشت، سازمان امور مالیاتی در مالیات‌ستانی از یک شرکت بایدحداقل به این مهم فکر می‌کرد که مهم‌ترین راه انتفاع دولت، ادامه فعالیت آن بنگاه اقتصادی در بلندمدت و مالیات‌ستانی مستمر است.

لذا با توجه به لزوم این دگردیسی، اکنون سه موضوع تغییر نگاه در مالیات‌ستانی از بخش‌های شفاف اقتصاد ایران، تمرکز بر مالیات ستانی از تجارت‌های پنهان و بدون ثبت و همچنین بازنگری در مقررات دریافت مالیات ارزش افزوده برای حفظ گردش حساب شرکت‌ها از سوی مجلس به صورت جدی به منظور بهبود شرایط بنگاه‌های اقتصادی و افزایش درآمد مالیاتی دولت پیگیری می‌شود که همکاری دولت و به‌ویژه سازمان امورمالیاتی در این زمینه ضروری است.

محمد اسماعیل‌نیا - عضو هیات رئیسه فراکسیون تولید و اشتغال مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها