نایب رییس اتاق اصناف ایران در گفت وگو با جام جم آنلاین :

آخرین وضعیت نصب صندوقهای فروش در اصناف / انحصار واگذاری شایعه است

هنوز هم نسل چرتکه منقرض نشده و اگر گشت و گذاری در شهر داشته باشیم در برخی از مغازه های قدیمی شاهد هستیم که برخی افراد که سن و سالی از آنها گذشته کماکان به روش سنتی حساب و کتاب خود را انجام می دهند و عده زیادی نیز ترجیح می دهند اعداد و ارقام خرید و فروش خود را با ماشین حساب محاسبه و سپس آن را وارد دفتر کنند. متداول بودن روشهای سنتی در کشور در خلاء فرهنگ سازی و آموزش باعث شده است که بسیاری از حساب و کتاب ها از دقت و شفافیت لازم برخوردار نباشد و برنامه ریزی های کلان اقتصادی از جمله اخذ مالیات بر ارزش افزوده با توجه به فراهم نبودن ملزومات لازم در اجرا با مشکلاتی مواجه شود.
کد خبر: ۸۴۵۵۲۹
مقاومت بخشی از کسبه برای استفاده از صندوق های مکانیزه فروش

به گزارش جام جم آنلاین ،حساب و کتاب به روش سنتی در حالی در کشور ما عمومیت دارد که امروزه در کشورهای توسعه یافته استفاده از صندوقهای فروش مکانیزه اجباری است و حتی این صندوقها به صورت آنلاین به اداره مالیات متصل است و اطلاعات حساب هر گونه خرید و فروشی رصد می شود. صرفه جویی در وقت و هزینه‌ها، بالا بردن دقت و نظم در کار، کاهش درصد اشتباه به پایین‌ترین حد ممکن، سرعت در پردازش محاسبات و شفافیت در ارایه ی خدمات از جمله مزایای استفاده از این صندوقهای مکانیزه فروش است که مجهز به رایانه می باشد.

هر چند در کشور ما استفاده از صندوق مکانیزه فروش از سوی صاحبان مشاغل چند سالی است که در پی هماهنگی به عمل آمده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان امور مالیاتی مورد توجه قرار گرفته است و در سالهای 93 و 94 با اعلام فهرستی از سوی اتاق اصناف کشور اولویت صاحبان مشاغل برای نصب، راه اندازی و استفاده از صندوق مکانیزه فروش مشخص شد اما اگر نگاهی به همین مشاغلی که برایشان اولویت تعیین شده بود بیندازیم مشاهده می کنیم که به جزء عده ای که خود علاقمند به استفاده از روشها و شیوه های نوین هستند بسیاری هنوز خود را ملزم به استفاده از سیستم های سخت افزاری و نرم افزار فروشگاهی و ارائه فاکتور الکترونیکی (صورتحساب فروش) نمی دانند. اجباری نبودن، آشنا نبودن عده ای از کسبه با سیستم های فروش الکترونیکی و عدم فرهنگ سازی مناسب در این زمینه از عواملی است که مانع از گسترش بهره گیری از این سیستم ها شده است .

لزوم آموزش و فرهنگ سازی اصناف

«حمید زاهدی» صاحب یک سوپر مارکتی در یوسف آباد که بیش از 20 سال در بلژیک زندگی کرده حساب خرید و فروش خود را به صورت مکانیزه و با استفاده از صندوق فروش انجام می دهد.

وی در گفت و گو با جام جم آنلاین به مقایسه فعالیت صاحبان مشاغل در بلژیک و ایران پرداخته و گفت : در کشورهای اروپایی تاکید زیادی بر اخذ مالیات چه مالیاتهای مستقیم و چه مالیات بر ارزش افزوده می شود، برای همین تمام صاحبان مشاغل مجهز به سامانه صندوق مکانیزه فروش هستند و بر روی این صندوق ها یک جعبه سیاه نصب شده است که اطلاعات خرید و فروش هر قلم کالا مستقیم به اداره مالیات مخابره می شود. در این کشورها همه داده ها توسط بازرسان اداره مالیات که تعداد آنها بسیار زیاد است رصد می شود و اگر مغایرتی بین اظهارات صورت گرفته و گزارشات ثبت شده وجود داشته باشد جریمه های سنگینی متوجه صاحبان مشاغل می شود. جریمه ها در این کشورها به قدری سنگین است که افراد مراقب هستند که واقعیت ها را اظهار کنند .

وی با اشاره به اینکه در این کشورها انواع سیستم های کنترل وجود دارد، می گوید: در این کشورها امکان ندارد 24 ساعت فعالیت کنید و بازرس برای کنترل نیاید. بیمه کارگران، رعایت ساعات کاری و تعطیلی ها اجباری است و همه اینها نظارت می شود.

زاهدی با استقبال از گسترش استفاده از صندوق های فروش در فروشگاهها گفت : هم اکنون بسیاری از سوپر مارکت ها در ایران فاقد سیستم مکانیزه فروش هستند و حساب و کتاب خود را با یک ماشین حساب انجام می دهند در حالیکه برای نظارت بهتر باید این صندوقها رواج پیدا کند .

این فروشنده خوش فکر در پاسخ به این پرسش که چرا برخی از هم صنفی هایش از روشهای نوین استقبال نمی کنند، خاطر نشان کرد: بسیاری از کاسبان توجیه نیستند و شاید هم از شفافیت حساب و کتابها واهمه دارند. به نظر من باید فرهنگ سازی و آموزش در اولویت باشد تا کسانی که کار با این سیستم ها را بلد نیستند یاد بگیرند. استفاده از این سیستم ها کار را آسان خواهد کرد چرا که می توان از موجودی انبار مطلع شد و انبار گردانی کرد ، قیمت ها ثبت شده است و با محاسبه ارزش افزوده که هم اینک 9 درصد است می توان فاکتور فروش الکترونیکی برای مشتری صادر کرد. مشخصات مشتر ی های دائمی و شماره تماس شان ثبت می شود و در صورت تماس مشتری می توان سفارشات آنها را برایشان ارسال کرد .

به گفته زاهدی، برخی از کسبه تمایل دارند هنگام خرید و فروش پول را لمس کنند و حتی استفاده از دستگاه کارت خوان برایشان جالب نیست. متاسفانه فرهنگی که در ایران بین برخی از صنوف باب شده این است که پول خرد رواج و اهمیت خود را از دست داده و بسیاری از فروشندگان مابقی پول مشتری را به وی جنس ارائه می دهند مثل آدامس و شکلات، در حالیکه در کشورهای اروپایی هر سنت ارزش دارد و خردترین مابقی حساب مشتری به او پرداخت می شود .

زاهدی اما به روشهای اجرایی شدن این سیستم ها نیز انتقاد می کند . وی بر این باور است در ایران بسیاری از برنامه ها از آخر به اول اجرا می شود، در حالیکه مهمترین گام فرهنگ سازی و آموزش است و اتحادیه ها و تشکل ها باید با همکاری دستگاههای متولی به توجیه صاحبان مشاغل بپردازند و از آنجائیکه نصب این صندوقها و نرم افزار ها دارای هزینه است می توان از مکانیزم های تشویقی مثل تخفیف های مالیاتی استفاده کرد.

در دنیای کسبه اما همه مانند زاهدی فکر نمی کنند«غلامحسین احمدی» راحت تر است که از روشهای ساده تر بهره ببرد او که حدود 60 سالی سن دارد و با ماشین حساب دخل و خرجش را حساب می کند برایش سخت است که با صندوق مکانیزه فروش کار کند به باور او بهر ه گیری از این سیستم سواد کامپیوتری می خواهد . احمدی به جام جم آنلاین گفت : البته قبول دارم که سیستم های جدید همه اطلاعات را ثبت و ضبط می کند اما باید به نسل ما که با روشهای قدیمی حساب و کتاب کرده ایم آموزش داده شود. این فرایندی است که باید با تامل و تانی طی شود و آیین نامه مربوطه امسال تدوین شده است و باید زیرساخت ها فراهم شود اما نکته مهمتر بحث آموزش اصناف است که باید در این مورد کارهای زیادی صورت گیرد.

راه اندازی صندوقهای مکانیزه فروش زمان‌بر است

«علی فاضلی» رییس اتاق اصناف کشوردرباره دلایل عدم استفاده از این سیستم ها بین همه کسبه به وضعیت گذار از مرحله سنتی به وضعیت اتوماسیون و علمی اشاره کرده و به جام جم آنلاین گفت: بر اساس آنچه قانونگذار تصویب کرده است استفاده از صندوقهای فروش مکانیزه باید اجرایی شود اما زمانیکه این مصوبه ابلاغ شد شرایط تامین صندوق از لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری فراهم نبود.

فاضلی: راه اندازی صندوقهای مکانیزه فروش فرایندی است که باید با تامل و تانی طی شود و آیین نامه مربوطه امسال تدوین شده است و باید زیرساخت ها فراهم شود اما نکته مهمتر بحث آموزش اصناف است که باید در این مورد کارهای زیادی صورت گیرد.

وی افزود: قرار بود ما در سال 89 و 90 صندوق های فروش را راه اندازی کنیم اما صندوق به اندازه کافی وجود نداشت تا آنها را تجهیز کنیم، بنابراین چون زیر ساخت ها فراهم نشده بود ما نتوانستیم کارها را آنطور که لازم است پیش ببریم. تا سال 92 به اندازه کافی صندوق در این مجموعه نداشتیم و به گفته فاضلی پیاده شدن این کارها زمان بر است و اگر به کشورهای دیگر هم نگاهی بیاندازیم می بینیم که این کشورها نیز در یک دوره زمانی توانستند چنین اقداماتی را انجام دهند و شاید این پروسه 10 تا 15 ساله طول بکشد.

مسئولان سازمان امور مالیاتی اعلام کرده بودند که بر اساس بخشنامه سال 94 اشخاصی که خواهان نصب و بهره‌برداری از صندوق‌های مکانیزه فروش هستند، حداکثر تا پایان خرداد ماه امسال می‌توانند با مراجعه مستقیم به سازمان امور مالیاتی کشور و یا استفاده از سامانه سازمان نسبت به ثبت مشخصات صندوق اقدام کنند. در غیر این صورت ضمن آنکه هزینه های سخت افزاری و نرم افزاری صندوق قابل قبول نیست از معافیت نیز برخوردار نخواهند شد و افرادی که صندوق‌ها را نصب نکرده و یا همزمان مورد استفاده قرار ندهند و اطلاعات مورد نیاز را در زمان مقرر تسلیم نکنند، دفاترشان مورد قبول واقع نشده و مالیات آن‌ها براساس «علی الرأس» محاسبه خواهد شد. به گفته معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور در هریک از سال‌های 92، 93 و 94، 10 صنف برای اجرای قانون فراخوان شده‌ و در روزنامه‌های رسمی و کثیرالانتشار نیز آگهی آن منتشر شده است، همچنین موضوع فراخوان مطدیان (مالیات دهندگان) و الزام به نصب و استفاده از صندوق مکانیزه فروش به اتحادیه اصناف کشوری و استانی ابلاغ شده است. با وجود چنین ابلاغیه هایی به نظر می رسد هنوز بخشی از اصناف برای استفاده از چنین سیستم هایی آماده نیستند و یا نسبت به هر تحولی مقاومت نشان می دهند و ضروری است که زمینه ها ی آن فراهم شود.

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
۰
۰
هر وقت همه چیز شفاف شد اینم میشه
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها