عضو هیات مدیره بانک مسکن با اعلام جزئیات واحدهای مسکونی مشمول وام 60 میلیونی مسکن، گفت: پرداخت تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق در دی‌ماه اجرایی می‌شود.
کد خبر: ۸۶۳۸۸۸

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، ابوالقاسم رحیمی انارکی در جمع خبرنگاران افزود: در تهران واحدهایی شامل وام 60 میلیون تومانی مسکن خواهند شد که حداکثر 20 سال از تاریخ صدور پروانه ساختمانی آنها گذشته باشد.

وی با اشاره به این‌که سقف این وام 60 میلیون تومان است و متقاضیان می‌توانند ده میلیون تومان وام جعاله نیز دریافت کنند، تصریح کرد: ساختمان‌هایی که بیش از 20 سال و حداکثر 25 سال از تاریخ صدور پروانه ساختمانی آنها گذشته باشد، فقط می‌توانند از سقف وام 35 میلیون تومانی استفاده کنند. البته به‌جز آن، دریافت وام ده میلیون تومانی جعاله نیز امکان‌پذیر است.

رحیمی انارکی ادامه داد: براساس مصوبه شورای پول و اعتبار، سقف تسهیلات مسکن در تهران با احتساب ده میلیون تومان وام جعاله به 70 میلیون تومان، سقف تسهیلات مسکن در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر با احتساب ده میلیون جعاله به 60 میلیون تومان و سقف تسهیلات مسکن در دیگر ‌شهرها با احتساب ده میلیون جعاله به 50 میلیون تومان افزایش می‌یابد.

این مقام مسئول افزود: روش تقسیط وام 60 میلیونی برای تهران به اضافه ده میلیون جعاله به روش ساده، پلکانی و پلکانی دوره‌ای است که مدت بازپرداخت حداکثر 12 سال است.

کاهش 5/1درصدی نرخ سود

وی همچنین از کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن خبر داد و گفت: کاهش نرخ سپرده قانونی از 10 درصد به 2 درصد باعث شد تا نرخ سود اوراق حق تقدم 5/1 درصد کاهش یابد و به 5/18 درصد برسد. قبلا نرخ سود تسهیلات بدون سپرده برای دیگر بانک‌ها 21 درصد و برای بانک مسکن 20 درصد بود که با این مصوبه به 5/18 درصد کاهش می‌یابد.

رقم اقساط وام جدید

رحیمی انارکی به اقساط این وام اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال اقساط برای وام 60 میلیون تومانی به روش ساده ماهانه یک میلیون و 40 هزار تومان، پلکانی دوره‌ای در پنج سال اول 932 هزار تومان، پنج سال دوم یک میلیون و 120 هزار تومان و دو سال آخر یک میلیون و 340 هزار تومان و در پلکانی سالانه اقساط ماهانه از 867 هزار تومان شروع می‌شود. عضو هیات مدیره بانک مسکن با بیان این‌که دارندگان اوراق حق تقدم مهرماه 94 حداکثر تا سقف 35 میلیون تومان می‌توانند از تسهیلات استفاده کنند، ادامه داد: متقاضیانی که نمادهای مربوط به قبل از آبان‌ماه 94 را خریداری کرده باشند تا دو ماه حق فروش ندارند. رحیمی انارکی با تاکید بر این‌که این اقدامات با هدف جلوگیری از سفته‌بازی در اوراق انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: برای نمادهای قبلی همچنان محدودیت 90 برگه‌ای را اعمال می‌کنیم و برای نمادهای جدید حداکثر محدودیت به 140 برگه یعنی 70 میلیون تومان افزایش یافته است.

اعلام شرایط جدید خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس

درهمین حال به دنبال افزایش سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل اوراق «تسه»، دستورالعمل خرید و فروش این اوراق در بازار فرابورس ایران اعلام شد.

به گزارش روابط‌عمومی فرابورس ایران، متقاضیان دریافت وام 600 میلیون ریالی باید 120 ورقه حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن و متقاضیان دریافت وام 500 و 400 میلیون ریالی باید به ترتیب 100 و 80 ورقه حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن را خریداری کنند و سقف خرید اوراق تسهیلات مسکن مربوط به مهرماه امسال «تسه 9407» و ماه‌های پیش از آن همچنان 90 ورقه 500 هزار تومانی باقی می‌ماند.

براساس این گزارش، از این پس، سقف خرید اوراق تسهیلات مسکن در مجموع 140 ورقه است که 20 ورقه آن بابت دریافت 10 میلیون تومان تعمیرات مسکن خواهد بود و در صورت عدم رعایت این محدودیت، معاملات فرد در همان روز ابطال خواهد شد؛ از سوی دیگر، ثبت درخواست‌های خرید بیش از سقف تعیین شده فقط توسط بانک مسکن یا کارگزاری آن قابل انجام است.

مهلت استفاده از هر ورقه حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن دو سال از زمان انتشار مندرج در آن بوده و پس از اتمام مهلت قانونی، غیرقابل استفاده و منقضی خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها