نیمه دوم سال 72 بود که تابلوهای زردرنگ کنار بزرگراه‌های تهران، راه‌اندازی شبکه‌ای رادیویی با نام رادیو پیام روی موج FM ردیف 7/104 مگاهرتز را تبلیغ می‌کرد، تا این که در 14 آذر همان سال، نخستین شبکه رادیویی پس از انقلاب اسلامی متولد شد.
کد خبر: ۸۶۱۲۵۸

محور اصلی برنامه‌های رادیو پیام عبارت بود از اخبار کوتاه، موسیقی فاخر و اطلاعات ترافیکی شهر تهران. این سه عامل باعث گسترش سریع، افزایش مخاطب و 24 ساعته شدن رادیو پیام شد.

به مناسبت سالروز تاسیس رادیو پیام، مهرآسا معصومعلی، مدیر این رادیو به جام‌جم گفت: شبکه رادیویی پیام با رویکرد رسیدن به اهداف راهبردی در حوزه موسیقی و محتوا راه‌اندازی شده است.

ماموریت اصلی آن بهره‌گیری از هنر فاخر موسیقی و جهت‌دهی موثر آن در تولید و پخش برنامه‌های رادیویی، اطلاع‌رسانی سریع خبر، وضع جاده‌ها، مناسبت‌های مهم ملی و مذهبی و ایجاد نشاط و سرگرمی با بهره‌گیری از موسیقی و محتوای مناسب در چارچوب سیاست‌های رسانه ملی است.

پیام، انتخاب اول مخاطبان رادیو

مدیر رادیو پیام گفت: شبکه پیام با توجه به نوع برنامه‌سازی خود قابلیت خوبی برای تدارک و پخش پیام‌ها و مطالب ارزشی دارد. انعطاف‌پذیری مطالب و موسیقی‌ها در مناسبت‌های مختلف و انتقال سریع و به هنگام اخبار و رویدادها از ویژگی‌های مهم این شبکه است که آن را انتخاب اول شنوندگان علاقه‌مند به اخبار و اطلاعات کرده است.

استفاده از نویسندگان، گویندگان، تهیه‌کنندگان و صدابرداران خبره در کنار بازشنوایی دقیق تمام شیفت‌ها و ارائه گزارش از عملکرد عوامل به صورت مستمر باعث شده میزان رضایت مخاطبان پیام در سطح قابل قبولی قرار گیرد.

وی افزود: این شبکه در شش نوبت کاری سحرگاهی (2 تا 6 بامداد)، صبحگاهی (6 تا 10)، نیمروزی (10 تا 14)، عصرگاهی (14 تا 18)، شامگاهی (18 تا 22) و شبانگاهی (22 تا 2) برنامه پخش می‌کند.

روزهای خاص انقلاب

معصومعلی تصریح کرد: آثار موسیقایی آیینی و مناسبتی شامل مناسبت‌های مذهبی، ملی و بزرگداشت روزهای خاص تاریخ انقلاب در مناسبت‌های خاص در اختیار تهیه‌کنندگان قرار می‌گیرد و در این بخش نیز توجه ویژه به آثار فاخر محسوس است.

معصومعلی :

بهره‌گیری از موسیقی فاخر، اطلاع‌رسانی سریع اعلام وضع جاده‌ها مناسبت‌های ملی و مذهبی و ایجاد نشاط و سرگرمی در چارچوب سیاست‌های رسانه ملی، از اهداف رادیو پیام است

در ادامه، مهدی شهاب تالی، مدیرکل اخبار رادیو ـ نیز که تجربه فعالیت در بخش‌های خبری رادیو را از سال 79 تاکنون داشته و دارد ـ به خبرنگار جام‌جم گفت: اخبار رادیو پیام شامل بخش‌های خبری بامدادی‌ نیمروزی، عصرگاهی، شامگاهی و سحرگاهی است.

رویکرد تازه این اداره کل، حرکت به سوی اخبار رویداد محور است. به عبارت دیگر فرآیند دریافت، پردازش و ارسال و پخش خبر باید در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود؛ چراکه در دنیای امروز، تعداد رقبای رسانه‌ای ما اعم از مکتوب، صوتی، تصویری و سایبرنتیک بسیار زیاد شده و اگر بخواهیم در میدان رقابت دوام آوریم باید بر دقت و سرعت کار بیفزاییم.

ضرورت نوسازی در ساختار خبر رادیو

شهاب تالی همچنین افزود: در این مسیر برخی تغییرات در خبر رادیو صورت گرفته و خواهد گرفت. ساختار تعریف شده خبر رادیو پیام برای 20 سال پیش است؛ زمانی که خبر رادیو، رقیبی غیر از روزنامه‌ها نداشت. مطبوعاتی که در بهترین حالت 12 ساعت از رادیو عقب‌تر بودند. ازجمله این تغییرات راه‌اندازی سامانه نودال (پخش مستقیم) برای پوشش زنده مراسم مناسبتی، سخنرانی‌ها و نشست‌های خبری مهم، رقابت‌های ورزشی و... است.

شهاب تالی:

اداره کل اخبار صدا در شبانه‌روز 105 بخش خبری دارد. از این تعداد 73 بخش یعنی پخش 247 دقیقه خبر در شبانه‌روز تنها به رادیو پیام اختصاص دارد

همچنین گام بلندی برای آینده پیش‌بینی شده، همان طور که شبکه خبر به صورت تخصصی، خبر تصویری پخش می‌کند، رادیو هم به سمت شبکه رادیویی خبر پیش خواهد رفت.

مدیرکل اخبار رادیو تصریح کرد: به طور خلاصه می‌توان دلایل و ضرورت تغییر در ساختار اخبار رادیو را در سه مورد الف) افزایش حجم تولیدات خبری ب) افزایش سرعت انتقال اخبار ج) افزایش سواد رسانه‌ای مردم و علاقه آنان به دانستن جست‌وجو کرد.

اعزام خبرنگاران

وی گفت: این اداره کل در شبانه‌روز 105 بخش خبری دارد؛ یعنی 105 بار گوینده به استودیو می‌رود که از این تعداد، 73 بخش ویژه خبر رادیو پیام است. 73 بخش؛ یعنی پخش 247 دقیقه خبر در شبانه‌روز تنها برای رادیو پیام. 32 بخش باقیمانده شامل اجرای خبر برای رادیوهای ایران، جوان و... و به‌تازگی هم رادیو اربعین است.

همچنین علاوه بر اخباری که دبیران خبر تولید و تنظیم کرده، حدود 40 خبرنگار هم در حوزه‌های مختلف خبری به صورت میدانی خبر تولید می‌کنند. این حضور میدانی با اعزام خبرنگاران به خارج از کشور هم انجام می‌شود؛ ازجمله به وین و ژنو برای پوشش اخبار آژانس هسته‌ای، عراق به منظور پوشش اخبار رادیو اربعین و... .

بخش‌های سه‌گانه رادیو پیام

رادیو پیام در کار اطلاع‌رسانی24 ساعته با برنامه‌های زنده می‌کوشد هر چه بهتر مردم جامعه را به آگاهی کافی و لحظه‌ای برساند. برنامه‌های رادیو پیام را می‌توان به سه بخش عمده تقسیم کرد:

الف: موسیقی ـ براساس نظرسنجی، میزان علاقه‌مندی شنوندگان به موسیقی 60 درصد است و میان رسانه‌هایی که می‌توان از آنها موسیقی شنید رادیو پیام، اولین است.

ب: خبر ـ رسالت رادیو پیام، رساندن اطلاعات مورد نیازی است که در جامعه امروزی ما اهمیت بسیار دارد و پیامد آن آگاهی هر چه بیشتر مردم است.

ج: اخبار ترافیک ـ اطلاع‌رسانی در مورد ترافیک خودروها در مسیرهای شهری و بین شهری و همچنین حوادث و محدودیت‌های جاده‌ای.

محمد زندکریمخانی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها