در گذشته، خبر موضوعی عام بود، اما با رشد علوم و نیاز جوامع به علوم و فنون مختلف، اندک اندک چهره اخبار تغییر کرد و تکثر و تنوع رسانه‌ها باعث تخصصی شدن پیام‌ها و اخبار شده است.
کد خبر: ۸۵۹۳۸۱

امروزه هر تحریریه خبری و حوزه رسانه‌ای، ادبیات خاص خود را دارد، خبرنگاران آن حوزه هم باید متخصص باشند تا اخبار صحیح، عمیق و مؤثر تهیه و ارائه کنند. یکی از این حوزه‌های تخصصی حوزه نظامی، جنگ و دفاع مقدس و بسیج است. کشورهای صاحب بزرگ‌ترین رسانه‌ها هم دارای بخش‌های تخصصی در حوزه جنگ هستند و بسیاری از رسانه‌ها هم مانند رسانه‌های آمریکایی زیر نظر مستقیم و یا غیرمستقیم پنتاگون عمل می‌کنند. با این مقدمه کلی و به مناسبت هفته بسیج وارد این موضوع می‌شوم که بسیج به صورت اختصاصی شامل بسیج کارگران، بسیج دانشجویان، بسیج هنرمندان، اساتید، پزشکان و مهندسان و بسیج رسانه و ... می‌شود که هرکدام دارای ادبیات خاص خود است.

حضور بسیج در حوزه تولیدات رسانه‌ای از این منظر قابل توجیه و توجه است که به نوعی خلأ یک رده تخصصی برای انجام ماموریت‌های صدا و سیما را پر می‌کند، لذا بسیج نقش هم افزایی را برای بخش‌های خبری و تولیدی دارد. کسانی که این هم‌افزایی را انجام می‌دهند و این خلأ را پر می‌کنند خود از بدنه سازمان بوده و دارای تعهد، تخصص، تجربه و سواد رسانه‌ای بالایی هستند. تقریبا 19 سال است که گروه‌های برنامه‌ساز بسیج در حوزه برنامه‌سازی رسانه‌ای وارد شده‌اند و تولیدات رادیویی و تلویزیونی ارائه می‌کنند. لذا امروزه بسیج رسانه ملی به دنبال این نیست که شبکه و آنتنی برای تولیدات خود هماهنگ کند بلکه کیفیت و محتوای تولیدات بسیج باعث شده تا شبکه‌ها خود خواستار تولیدات بسیج باشند. امروزه با امکانات رسانه‌ای که بسیج در اختیار دارد، توانسته است مقدمات ساخت ده برنامه و سریال داستانی در حوزه دفاع مقدس را که در طبقه الف ویژه قرار دارند فراهم کند و منتظر تصمیم نهایی مدیران ارشد سازمان صدا و سیماست که البته با اقبال خیلی خوبی مواجه بوده است. با این تعریف، احتمالا بسیج رسانه به‌زودی وارد مراحل هماهنگی و پیش‌تولید برنامه‌های الف ویژه خواهد شد.

در چند سال گذشته، مرکز بسیج رسانه ملی توانسته است مدلی خاص در برنامه‌سازی ارائه کند. مدلی تحت عنوان پوشش اخبار قرارگاهی که بسیج در عملیات‌های مانوری، راهیان نور، پیرغلامان و برخی دیگر ارائه کرده و توفیقات بسیاری هم برای بسیج داشته است. در دوره جدید و با نگاهی به چشم‌انداز آینده، طرحی به‌نام طرح تعالی برای بسیج تبیین شده است. اهداف طرح تعالی عبارت است از:

1 – نقش‌آفرینی هوشمندانه و هدفمند بسیجیان صدا و سیما در فعالیت‌های رسانه‌ای

2 – مشارکت و هم‌افزایی در ماموریت‌های سازمانی

3 – حرکت برای تشکیل بسیج تخصصی

4 – نشر و ترویج فرهنگ و تفکر بسیجی در سازمان.

دکتر محمود عاطفی

رئیس مرکز بسیج صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها