یکی از جالب‌ترین ویژگی‌ها در اندروید 6 مارشملو این است که به صورت خودکار، نسخه‌ای پشتیبان از اطلاعات مربوط به برنامه‌ها گرفته شده و در حساب گوگل درایو کاربر ذخیره می‌شود.
کد خبر: ۸۵۸۸۲۲
تهیه خودکار نسخه پشتیبان از برنامه‌ها در اندروید

به گزارش جام جم کلیک ، این به‌ معنای آن است که در صورت تغییر دستگاه، همه تنظیمات و اطلاعات به محض نصب مجدد برنامه بازیابی می‌شود.

البته این ویژگی چیز چندان جدیدی نیست، اما برنامه‌نویسان تاکنون از آن استفاده نمی‌کردند. با وجود این، گوگل در طراحی اندروید مارشملو، استفاده از این قابلیت را به صورت «پیش‌فرض» الزامی کرده است.

یعنی برنامه‌نویس در صورت تمایل می‌تواند این پیش‌فرض را رعایت نکرده و از این قابلیت استفاده نکند.

تهیه خودکار نسخه پشتیبان

نکته مهم در زمینه قابلیت تهیه خودکار نسخه پشتیبان این است که فقط برنامه‌هایی که از API23 گوگل (یعنی آخرین نسخه از API گوگل) استفاده می‌کنند مشمول این شرایط می‌شود.

هنوز بسیاری از برنامه‌نویسان، برنامه‌های خود را با این نسخه از API گوگل هماهنگ نکرده‌اند. با این حال با توجه به گسترش استفاده از اندروید مارشملو در چند ماه آینده، احتمالا بسیاری از برنامه‌نویسان به چنین کاری دست خواهند زد.

برای این‌که بتوانید از این قابلیت به بهترین شکل ممکن بهره بگیرید، ابتدا باید اطمینان پیدا کنید این قابلیت در گوشی یا تبلت شما فعال باشد. برای این کار باید چهار مرحله را طی کنید:

گام اول: برنامه گوگل درایو را در دستگاه‌تان اجرا کنید. دقت کنید با حساب اصلی جیمیل وارد گوگل درایو شوید.

گام دوم: منوی کناری (بالا، سمت چپ) را باز کرده و گزینه تنظیمات (Setting) را انتخاب کنید.

گام سوم: گزینه Backup & Reset را برگزینید.

گام چهارم: اکنون گزینه Back Up My Data را انتخاب کرده و دقت کنید این گزینه روشن باشد.

از کدام برنامه‌ها نسخه پشتیبان گرفته می‌شود؟

شناسایی برنامه‌هایی که تحت این قابلیت قرار دارد و از آنها نسخه پشتیبان گرفته می‌شود، کار ساده‌ای است.

برای این کار این مراحل را به ترتیب طی کنید:

گام اول: برنامه گوگل درایو را در دستگاه‌تان اجرا کنید. دقت کنید با حساب اصلی جیمیل وارد گوگل درایو شوید.

گام دوم: منوی کناری (بالا، سمت چپ) را باز کرده و گزینه تنظیمات (Setting) را انتخاب کنید.

گام سوم: گزینه Manage Backup را انتخاب کنید.

گام چهارم: فهرستی از همه برنامه‌هایی را که نسخه پشتیبان آنها در گوگل درایو ذخیره می‌شود مشاهده خواهید کرد.

نحوه کارکرد و محدودیت

گرفتن نسخه پشتیبان نیازمند صرف انرژی و البته مصرف پهنای باند اینترنت است. در نتیجه اجرای این کار زمانی که به گوشی یا تبلت خود نیاز داریم، می‌تواند برایمان دردسرساز باشد.

به همین دلیل فقط در شرایطی که دستگاه در حال شارژ شدن است، به وای ـ فای دسترسی دارد و کمتر از یک ساعت عملیات تهیه نسخه پشتیبان به پایان می‌رسد.

از آنجا که بیشتر کاربران، دستگاه خود را شب‌ها شارژ می‌کنند، هرگونه تغییری که طی روز در برنامه‌ها ایجاد شده، در پایان شب در نسخه پشتیبان ثبت می‌شود.

حال اگر شما در روز تنظیمات گوشی یا تبلت خود را به حالت اولیه و پیش‌فرض (ریست فکتوری) بازگردانده باشید، در این صورت نسخه پشتیبان روز قبل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خلاصه این‌که هیچ راهی برای تهیه نسخه پشتیبان در زمان دلخواه وجود ندارد.

محدودیت دوم این که با این‌که می‌توانیم فهرستی از برنامه‌های اندرویدی دستگاه را روی گوگل درایو مشاهده کنیم، اما این اطلاعات روی رایانه رومیزی یا لپ‌تاپ قابل استفاده نیست.

محدودیت سوم که اهمیت زیادی هم دارد، به مشخص نبودن اطلاعات موجود در نسخه پشتیبان مربوط می‌شود.

در حقیقت، برنامه‌نویسان تعیین می‌کنند از کدام اطلاعات باید نسخه پشتیبان گرفته شود و کدام اطلاعات کم اهمیت بوده و در نسخه پشتیبان قرار نمی‌گیرد.

البته اگر برنامه‌نویس این انتخاب را انجام ندهد، از همه اطلاعات موجود در برنامه به صورت خودکار نسخه پشتیبان تهیه می‌شود.

البته فراموش نکنید این مساله مشروط به استفاده برنامه از API23 گوگل و نیز نصب بودن اندروید6 روی دستگاه است.

حجم داده‌های مربوط به هر برنامه به 25 مگابایت محدود است. همچنین داده‌های نسخه پشتیبان به صورت رمزگذاری شده است و به این ترتیب کسی نمی‌تواند با دسترسی به آنها به اطلاعات شخصی و محرمانه‌تان دسترسی داشته باشد.

بازی‌ها و نسخه پشتیبان

در این میان، اوضاع برای بازی‌ها اندکی متفاوت است. اگر برنامه‌نویس از ویژگی گوگل پلی گیمز در بازی طراحی شده خود استفاده کرده باشد.

در این صورت، نسخه پشتیبان از این بازی‌ها تهیه نمی‌شود و همان ویژگی قبلی همچنان پابرجا خواهد بود.

البته گوگل پلی گیمز مزیت‌های زیادی نسبت به نسخه پشتیبان خودکار از برنامه‌ها دارد. اصلی‌ترین مزیت، همزمان‌سازی داده‌ها بین دستگاه‌های مختلف است.

برای نمونه اگر شما در یک بازی روی گوشی هوشمندتان تا مرحله 50 پیش رفته باشید، در صورت استفاده از تبلت برای انجام آن بازی، این اطلاعات همزمان‌سازی شده و به صورت خودکار آخرین مرحله بازی برایتان به نمایش درمی‌آید.

یکی از محدودیت‌های نسخه پشتیبان خودکار اندروید 6 دقیقا به همین نبود امکان همزمان‌سازی بین دستگاه‌های مختلف مربوط می‌شود.

با وجود این، شاید این محدودیت چندان هم مهم نباشد؛ زیرا بسیاری از برنامه‌های مهم و کاربردی که همزمان‌سازی دارند، از این قابلیت برخوردارند.

برای نمونه برنامه معروف «ترلو» که برای مدیریت آنلاین پروژه کاربرد دارد، به صورت خودکار این همزمان‌سازی را بین دستگاه‌های مختلف انجام می‌دهد.

نکته جالب این که برنامه‌نویسان ترلو، قابلیت تهیه خودکار نسخه پشتیبان اندروید 6 از برنامه خود را غیرفعال کرده‌اند.

با توجه به این‌که عده بسیار اندکی از برنامه‌نویسان، محصولات خود را با توجه به اندروید 6 به‌روزرسانی کرده‌اند، شاید هنوز برای قضاوت درباره این ویژگی و مزایا و معایب آن کمی زود باشد.

صالح سپهری‌فر /منبع: دیجیتال ترندز

ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها