نیویورک‌تایمز، نام یکی از سه روزنامه اصلی آمریکاست که از سال 1851 به طور مداوم و روزانه در شهر نیویورک به چاپ می‌رسد و مالکیت آن را موسسه نیویورک‌تایمز عهده‌دار است. این روزنامه همچنین توانسته برنده 117 جایزه معتبر روزنامه‌نگاری موسوم به پولیتزر باشد و از این جهت در دنیا و در میان مطبوعات دیگر رکورددار است.
کد خبر: ۸۵۷۸۷۰
نیویورک تایمز در برابر فضای مجازی زانو زد

روزنامه نیویورک‌تایمز با نام پیشین نیویورک دیلی‌تایمز 18 سپتامبر 1851 توسط روزنامه‌نگار و سیاستمداری با نام هنری جرویس ریموند به چاپ رسید.

ریموند عضو سابق حزب ویگ ـ که هدف آن، مخالفت با سیاست‌های رئیس‌جمهور وقت آمریکا و حمایت از مدرن‌سازی و محافظت‌گرایی اقتصادی است ـ و نیز نایب‌رئیس کمیته تازه تاسیس و ملی جمهوریخواهان بود. این روزنامه که ابتدا تنها یک پنی (معادل 28 سنت امروزی) قیمت داشت، در همان نسخه ابتدایی تلاش کرد اهداف و موقعیت سیاسی و اصولی خود را چنین معرفی کند: ما باید محافظه کار باشیم؛ در همه زمینه‌هایی که فکر می‌کنیم محافظه‌کاری برای صلاح عموم مردم ضروری است و باید افراطی و طرفدار اصلاحات اساسی باشیم؛ در هر چیزی که به نظر می‌رسد نیاز به رفتار و اصلاحات رادیکال باشد.

آوریل 1861 نیویورک‌تایمز از برنامه همیشگی چاپ و انتشار خود ـ که از دوشنبه تا شنبه هر هفته بود ـ جلوتر رفت و یک نسخه ویژه یکشنبه‌ها را هم برای پوشش اخبار جنگ داخلی آمریکا اضافه کرد. یکی از اولین جنجال‌های عمومی این روزنامه، بحث درباره سرنوشت ادگاردو مورتار،‌ کودک یهودی ربوده شده‌ای بود که بعدها یک کشیش کاتولیک شد. این بحث به تنهایی موضوع بیست سرمقاله در این روزنامه شد و محبوبیت عمومی‌اش را افزایش داد. از دیگر افشاگری‌های این روزنامه در همان دوران، انتشار اتهامات وارد شده بر ویلیام مگوایر توید، رهبر حزب دموکرات شهر بود که به پایان سلطه او بر تالار اصلی شهر نیویورک منجر شد.

روزنامه سال 1884 نیز به حمایت از گرور کلیولند (شهردار سابق بوفالو و نیز فرماندار ایالت نیویورک) در اولین کمپین انتخابات ریاست جمهوری‌اش پرداخت که این حرکت موجب شد طیف خوانندگان نیویورک تایمز بسیار محافظه‌کار، کسب‌وکارگرا و جدی‌تر از قبل شوند. با این اقدامات،‌ روزنامه نهایتا بخش عمده‌ای از جایگاه از دست رفته طی سالیان گذشته‌اش را به دست آورد و به آرامی در زمینه ارائه گزارش‌های بی‌طرفانه و دقیق به سبک مدرن در روزنامه‌نگاری شهرت یافت؛ به‌خصوص در سال‌های منتهی به 1890 که تحت مالکیت ناشر جدید خود با نام آدولف اوچز قرار داشت. در دهه‌های بعدی این روزنامه وسعت و ثروت خود را به نحو چشمگیر افزایش داد. چاپ جدول به طور منظم و روزانه آغاز شد و از سال 1946 چاپ روزنامه به شکل بین‌المللی درآمد؛ اگرچه این انتشار بین‌المللی پس از گذشت بیست سال متوقف شد و نیویورک تایمز، با کمک مالکان دو نشریه نیویورک هرالد تریبون و واشنگتن پست، نشریه‌ای با عنوان اینترنشنال هرالد تریبون را در پاریس بنیانگذاری کرد.

امروزه نیویورک‌تایمز به لحاظ تیراژ ملی، پس از دو روزنامه یواس‌ای تودی و وال‌استریت ژورنال در رتبه سوم چاپ در آمریکا قرار دارد و هر سه روزنامه ، تحت مالکیت موسسه نیویورک‌تایمز قرار دارند که توسط وارثان آدولف اوچز و با عنوان خانواده سالزبرگ فعالیت می‌کنند. فوریه 2013 گردش تیراژ این روزنامه یک میلیون و 317 هزار نسخه به طور روزانه و یک میلیون و 781 هزار نسخه برای روزهای یکشنبه گزارش شد. از دیگر اتفاقات اخیر روزنامه، با توجه به فروش پیوسته در حال کاهش آن، نسبت به ظهور رسانه‌های جایگزین آنلاین و شبکه‌های اجتماعی، ایجاد امکان فروش سهام برای مشارکت بیشتر کارکنان در روزنامه و نیز کاهش هزینه‌هاست؛ اتفاقی که در بسیاری روزنامه‌های مشابه دیگر در حال رخ دادن است. اخبار نیویورک تایمز همچنین روی وب‌سایت اصلی این روزنامه و نیز از طریق تبلت‌ها و دستگاه‌های تلفن همراه هوشمند قابل مطالعه است.

زهرا غفاری

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها