توی صف بی آرتی ایستاده بودم که متوجه شدم نفر پشت سرم به کناریش گفت: دقت کردی بعد از توافق برجام جای وزیر امورخارجه عوض شده؟!
کد خبر: ۸۵۶۳۴۹

دومی که ظاهرا مثل من کمی گیج شده بود، پرسید: جای کی با کی؟ که بدون وقفه اولی یعنی همون پشت‌سری‌ام گفت: ظریف و زنگنه.

بنده خدا راست می‌گفت. درست از بعد توافق ایران با کشورهای 1+5، سیل گروه‌ها و هیات‌های اقتصادی و سیاسی بود که راهی ایران شدند و باب مذاکرات عمدتا اقتصادی را با مسئولان کشورمان آغاز کردند.

آلمان، فرانسه، ایتالیا، انگلیس، کره جنوبی، ژاپن، اسپانیا، چین، هند، اتریش، هلند، روسیه و دیگر کشورهای منطقه و غیرمنطقه به ایران آمدند تا زنبیل خود را در صف تشکیل شده به انتظار بگذارند.

اما جالب اینجاست که پای ثابت دیدار همه این هیات‌های بلندپایه، دفتری واقع در طبقه پانزدهم ساختمان خیابان طالقانی است تقریبا بدون استثنا همه این دیپلمات‌ها راهی وزارت نفت می‌شوند تا از طرح‌های توسعه‌ای نفتی و پتروشیمی کشورمان بی‌نصیب نمانند. چراکه در جایی نوشته شده بود ایران حداقل 100 میلیارد دلار طرح برای سرمایه‌گذاری بین‌المللی در دست دارد.

این روند و مسابقه به گونه‌ای است که حتی افغانستان هم اهمیت برجام و این دیدارها را درک کرده و از همین رو، داوود شاه صبا، وزیر معادن و پترولیوم خود را به ایران فرستاد تا نسبت به افزایش واردات گازوئیل از ایران اقدام کند.

اما قابل توجه تر از همه، آلمانی‌ها هستند که از زمان توافق برجام، سومین هیات بلندپایه بزرگ اقتصادی خود را به ریاست اشتاین مایر وزیر امورخارجه خود راهی ایران کردند تا گفت‌وگوی صورت گرفته را دقیق‌تر و منطقی‌تر به پیش ببرند. قبلا هم امیرحسین زمانی‌نیا معاون امور بین‌الملل وزارت نفت از اراده قوی‌تر آلمانی‌ها نسبت به دیگر کشورها در برقراری رابطه اقتصادی پایدار با ایران خبر داده بود.

اشتاین مایر وزیر امورخارجه آلمان نیز در دیدار با رئیس‌جمهور کشورمان با بیان این که در هفته‌های اخیر سه هیات بزرگ اقتصادی از آلمان به تهران سفر می‌کنند و دو هیات بزرگ نیز در تدارک سفر به ایران هستند، اظهار کرد: هیاتی که همراه من به ایران سفر کرده بودند حتی از هیات همراه معاون صدراعظم آلمان نیز پرتعدادتر است که این نشان شدت علاقه‌مندی فعالان حوزه‌های مختلف در آلمان برای گسترش روابط با ایران است و بسیار علاقه‌مندم در روند گسترش روابط دو کشور نقش موثری ایفا کنم.

تازه علاقه‌مندی کشورهای مطرح حوزه صنعت نفت برای حضور و سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای ایران در حالی است که آمریکا ضمن هشدار به هم‌پیمانانش از آنها خواسته بود تا در زمینه لغو تحریم‌های ایران نباید جلوتر از آنها حرکت کنند.

در همان صف هنوز به انتظار ایستاده بودم که متوجه شدم ظاهرا شهرداری اقدام به فسخ قرارداد بخش عمده‌ای از اتوبوس‌های شرکت‌های خصوصی فعال در حوزه حمل و نقل شهر تهران کرده که باعث شده این روزها زمان زیادی برای سوار شدن به اتوبوس‌های فعال در یکی از خطوط بی‌آرتی نیاز باشد. هرچند اگر به جای بی‌آرتی مترو را انتخاب کرده بودم، تا الان به مقصد رسیده بودم.

حسین نائینی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها