در پی شیوع ویروس آنفلوآنزای مرغی در ترکیه ، اقدامات کنترلی این بیماری در مرزهای غربی کشور تشدید شد. محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت ، با تایید خبر توضیح می دهد:
کد خبر: ۸۵۴۶۴
روز اول ژانویه در ناحیه ایردیر کشور ترکیه 4نفر از یک خانواده مشکوک به آنفلوآنزای پرندگان در بیمارستان وان بستری شدند.
وی ادامه می دهد: هر 4کودک زیر 15سال بستری و تاکنون 3نفر از آنها فوت شده اند. این در حالی است که آزمایشگاه مرجع ترکیه ابتلای آنها به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را تایید کرده است.
به گفته گویا علاوه بر این تاکنون 11نفر دیگر که مشکوک به ابتلای آنفلوآنزای مرغی هستند نیز بستری شده اند و در مجموع 26نفر در بیمارستان های مختلف تحت مراقبت هستند.
ناحیه ایردیر ترکیه که هم اکنون مورد تهدید این ویروس قرار گرفته. 15کیلومتری مرز ایران است و از طرفی مواردی از تلف شدن پرندگان در 4 استان ترکیه گزارش شده است.

اعزام تیم کارشناسی
رئیس مرکز مدیریت بیماری ها در گفتگو با ایسنا از اعزام تیم کارشناسی به مناطق مرزی خبر می دهد و می گوید: شهرستان های پلدشت ، ماکو و بازرگان مورد بررسی هستند و تصمیماتی با همکاری مسوولان بهداشتی و استانداری آذربایجان غربی اتخاذ شده و اقداماتی با همکاری فرمانداری ماکو، سازمان دامپزشکی و محیط زیست انجام شده که نمونه آن تخلیه مرغداری های مناطق مرزی و توقف جوجه ریزی در این مناطق است.
اطلاع رسانی به روستاییان ، لغو سفرهای یک روزه به ترکیه ، جلوگیری از ورود پرنده زنده. گوشت مرغ ، ماکیان و تخم مرغ از ترکیه به ایران از جمله اقداماتی است که از سوی گویا اعلام می شود.
گویا با بیان این که منعی برای مسافرت به ترکیه جز سفرهای یک روزه وجود ندارد، ادامه می دهد: احتمال مشاهده آنفلوآنزای مرغی در مناطق مرزی وجود دارد لذا تیم وزارت بهداشت ، سازمان دامپزشکی ، حفاظت محیط زیست و وزارت کشور در حالت آماده باش هستند.

ممنوعیت واردات پرنده زنده
در حال حاضر واردات پرنده زنده از کشورهای قزاقستان، ترکیه، روسیه، چین، ویتنام، کره و کامبوج ممنوع است و ترخیص طیور وارداتی از مبدا غیر از کشورهای مذکور منوط به ارائه مجوز سازمان دامپزشکی خواهد بود.
مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران با بیان این خبر می گوید: از ابتدای سال 84هیچ طیوری از مبدا ترکیه وارد کشور نشده است.
ناصر کرمانی تاکید می کند: به گمرکات اعلام شده است از ترخیص پرنده زنده و یا فرآورده های طیور از مبدا تا کشورهای مذکور خودداری شود.

کمیته ویژه جلوگیری از آنفلوآنزای پرندگان
معاون پیشگیری و بهداشت سازمان دامپزشکی کشور نیز با اعلام خبر برگزاری نشست ویژه جلوگیری از ورود آنفلوآنزای پرندگان به ریاست معاون اول رئیس جمهور، می گوید: منطقه ماکو تا شعاع 10کیلومتری از هرگونه پرنده تخلیه شده ، مرغهای مرغداریها به کشتارگاه ، منتقل شده ، از جوجه ریزی جدید جلوگیری می شود و پرندگان بومی هم جمع آوری می شود.
سعید چرخکار در گفتگو با فارس ادامه می دهد: متاسفانه یک سری پرندگان و فرآورده های طیور به صورت قاچاق از مرزها وارد کشور می شود که از مردم درخواست می شود در صورت مشاهده این موارد به دامپزشکی اطلاع دهند.

آنفلوآنزای مرغی راه انتقال ، راه کنترل
علایم آنفلوآنزای پرندگان در انسان شبیه آنفلوآنزای فصلی انسانی است ولی همراه تب، درد عضلانی ، ریزش اشک و آب بینی.
علایم بروز این بیماری در پرنده همراه با تلفات شدید 60تا 70درصد طیور منطقه ، سیاه شدن تاج و ریش مرغ ، کبودی ساق پای پرنده و مرگ و میر شدید پرنده است. بیشترین راه انتقال ویروس این بیماری از طریق تماس با محیط زندگی پرنده است به ویژه در جایی که در کنار آن خوک هم پرورش داده می شود.
انتقال ویروس آنفلوآنزای پرندگان به انسان از طریق مصرف گوشت و تخم مرغ به ندرت انجام می شود و با پختن گوشت و تخم مرغ در دمای 70درجه سانتیگراد این ویروس کشته می شود. سازمان دامپزشکی به مردم توصیه می کند: در شرایط کنونی از خرید و فروش پرنده های زینتی و بومی خودداری کنند چون ممکن است سالم نباشند و هرگونه فعالیت را زیر نظر مسوولان دامپزشکی انجام دهند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها