کافی است یک‌بار در موتورهای جست‌وجو یا سایت‌هایی که خدمات ارائه می‌دهند جست‌وجو کنید تا متوجه شوید که کم نیستند آرایشگاه‌هایی که کارهای غیرمجاز را علنی تبلیغ می‌کنند!
کد خبر: ۸۵۴۰۵۹

بوتاکس، سولاریوم، تاتوهای غیربهداشتی و... تنها بخشی از کارهایی است که در برخی آرایشگاه‌ها انجام و تبعاتی گاه جبران‌ناپذیر را برای مشتریان به‌وجود می‌آورد. شاید یکی از علت‌هایی که مشتریان این بخش‌ها با وجود هشدارهای فراوان همچنان کم نیستند، قیمتی است که آرایشگاه‌ها برای انجام این کارهای غیرقانونی دریافت می‌کنند؛ قیمتی ناچیز در مقایسه مراجعه مشتری به مطب! اما آنها نمی‌دانند ممکن است این ‌ اقدامات چه تبعات جبران‌ناپذیری را برایشان
به بار بیاورد.

سکانس اول:

مهدیه بعد از کار راهی آرایشگاه می‌شود. قرار است موهایش را کوتاه کند. در آنجا دوره می‌شود و آرایشگران برای زیبایی بیشتر او نظری می‌دهند. یکی می‌گوید تاتو کن و دیگری رنگ مو را پیشنهاد می‌دهد. سرانجام تسلیم اصرار آنها می‌شود و نقش ستاره‌ای را روی دستش تاتو می‌کند. یک ماه بعد عفونت زخم، کارش را به بستری شدن در بیمارستان می‌کشاند و آخر سر هم شکایت و عذرخواهی مدیر آرایشگاه.

سکانس دوم:

با ترس خود را به آزمایشگاه رسانده تا ببیند چه اتفاقی رخ داده که از او خواسته‌اند به آنجا بیاید. مسئول آزمایشگاه از او دعوت می‌کند تا کمی هم‌صحبت شوند و همین موضوع ضربان قلبش را تندتر می‌کند. هر دو مردند و راحت می‌توانند صحبت کنند. پزشک کمی حاشیه می‌رود و می‌خواهد بداند چه چیزی باعث شده تا آزمایش او مثبت شود... با هم حرف می‌زنند از اعتیاد و رفتارهای
پرخطر تا....

سرش گیج می‌رود و هنوز نمی‌داند چرا HIV او مثبت اعلام شده...کمی آب‌قند حالش را بهتر می‌کند تا دوباره با پزشک آزمایشگاه مرور کنند. هزار بار می‌گردد تا عامل را بیابد؛ مجرد است، رفتار پرخطری نداشته، اعتیاد تزریقی ندارد، با فرد ایدزی ارتباطی نداشته... اما... بازویش تیر می‌کشد و یادش می‌آید.... ممکن است این ویروس با نقشی که روی بازویش حک کرده‌ ارتباط داشته باشد؟!

به دکتر می‌گوید حدود پنج ماه پیش خالکوبی کرده و نقشی را در یکی از خانه‌های شمال شهر تهران برایش طراحی کرده‌اند!... گره کور ماجرا باز می‌شود، هر چند که مرد جوان توانایی پاک کردن نقش و جواب آزمایش را ندارد... یک زندگی، یک عمر و کلی روز و آرزو آنی فرو می‌ریزد.

سکانس سوم:

پلکش عفونی شده و دکترها گفته‌اند باید آزمایش کنند تا متوجه شوند عفونت به چشم آسیب نزده باشد، چند روزی می‌شود که دنیا را تیره و تار می‌بیند. فکر می‌کرد اینها عوارض طبیعی بعد از طراحی خط چشم است، اما وقتی با اصرار مادرش راهی مرکز چشم‌پزشکی می‌شود، متوجه شده میکروب‌هایی به پلکش سرایت کرده است.

اتحادیه هم دل خوشی از غیرقانونی‌ها ندارد

در همین زمینه با افسرالملوک یاسان، رئیس اتحادیه آرایشگاه‌های زنانه همکلام شدیم. خانم یاسان که انگار دل پردردی حتی بیشتر از برخی مخاطبان تپش از اقدامات غیرقانونی اینچنینی داشت، خیلی سریع سر اصل مطلب رفت و شروع کرد به بیان مسائلی که در آرایشگاه‌ها اتفاق می‌افتد.

یاسان اول از همه در باب مذاکرات اتحادیه با وزارت بهداشت درباره مجوز تاتو در آرایشگاه‌ها می‌گوید و ادامه می‌دهد: بعد از گفت‌وگوهایی توانستیم مجوز این عمل را در آرایشگاه‌ها بگیریم، حالا دیگر کسی که تاتو می‌کند عمل خلاف قانونی انجام نمی‌دهد؛ البته اگر دستگاه‌هایی با تاییدیه وزارت بهداشت را داشته باشد.

وی ادامه داد: طبق مقررات قرار است اتاقی مستقل از اقدامات آرایشی برای این کار درنظر گرفته شود تا مشکلی به‌وجود نیاید؛ البته در صورت تخلف در این زمینه اتحادیه ورود کرده و با متخلفان برخورد می‌کند.

خانم یاسان اما خیلی صریح این را می‌گوید که اقداماتی مانند سولاریوم و بوتاکس در آرایشگاه‌ها ممنوع است؛ اماگاهی آرایشگاه‌ها این اقدامات غیرقانونی را انجام می‌دهند که در صورت اطلاع اتحادیه از این تخلفات، سریع با آنها برخورد می‌شود.

دادستانی به کمک اتحادیه می‌آید

وی با اشاره به این‌که بیشتر تخلفات در آرایشگاه‌های بدون‌مجوز و در خانه‌ها اتفاق می‌افتد که اتحادیه قادر به شناسایی آنها نیست، ادامه می‌دهد: متاسفانه آرایشگاه‌های غیرمجاز مانند قارچ روییدند و مغازه یا سالنی نیست که بتوان به آنجا مراجعه کرد و از تخلفاتشان آگاه شد، اما هستند مشتریانی که گاهی در تماس با اتحادیه یا مراجعه به ما می‌خواهند که با این آرایشگاه‌های غیرمجاز برخورد شود و با گزارش مردمی، ما وارد عمل می‌شویم.

رئیس اتحادیه آرایشگاه‌های زنانه درباره نحوه برخورد با متخلفان و آرایشگاه‌های غیرمجاز می‌گوید: اگر آرایشگاه غیرمجاز طوری باشد که امکان ورود به آن وجود نداشته باشد مثلا قسمتی از خانه آرایشگر باشد، تخلف را به دادستانی گزارش داده و این ارگان قضایی حکم ورود به خانه را صادر و بعد از ورود براساس اقدامات صورت گرفته ممکن است مکان پلمب شود و جزای نقدی برای آنها صادر شود؛ اما باید بدانید که در این حوزه ما با مشکلات فراوانی مواجه هستیم و متاسفانه به‌قدری این آرایشگاه‌های غیرمجاز رشد کرده‌اند که نمی‌توان با آنها مقابله کرد و البته ابزار مقابله‌ای هم باید خیلی سریع و به‌موقع باشد، ضمن این‌که آنهایی که از اتحادیه مجوز دارند هم باید مرتب بررسی شوند تا تخلفی را انجام ندهند، اما به جرات می‌گویم کمتر آرایشگاهی دارای مجوزی ریسک انجام کارهای غیرقانونی را می‌پذیرد، چرا که عواقب آن برای سابقه آرایشگاه و ادامه فعالیتش گاه جبران‌ناپذیر می‌شود و بیشتر مشکلات ما باآرایشگاه‌های غیرمجاز و مخفی است که متاسفانه نام آرایشگاه‌های مجاز را هم بد کرده‌اند و اذهان عمومی را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

پوست متخلفان را می‌کنیم!

البته در ادامه گفت‌وگو گلایه‌ای هم با خانم یاسان مطرح کردیم، این‌که برخی از جریمه‌هایی که برای کارهای غیرقانونی در نظر گرفته می‌شود آن‌قدر ناچیز است که جنبه بازدارندگی را ندارد، حتی برای او مثالی زدیم از آرایشگاهی که در خبرها آمده بود به‌دلیل انجام سولاریوم چیزی حدود صد هزار تومان جریمه شده است! اما رئیس اتحادیه آرایشگاه‌های زنانه در پاسخ به این صحبت‌ها گفت: ما اگر تخلف واقعی‌ را ببینیم یا گزارش درستی در این‌باره به ما برسد سریع ورود می‌کنیم و پوست متخلفان را هم می‌کنیم و کاری می‌کنیم که آرایشگاه‌ها دیگر نتوانند فکر انجام کارهای غیرقانونی بیفتند، اما متاسفانه خیلی از این متخلفان آن‌طور که گفته شد مجوز ندارند و تعدادی دیگر هم تخلفاتشان به اتحادیه گزارش نمی‌شود و تعزیرات یا نهادهای حقوقی دیگر با آنها برخورد می‌کنند؛ البته ناگفته نماند که ما نمی‌توانیم بدون تاسیس صندوق جرایم، جریمه‌ای را از آرایشگاه‌ها درباره تخلف اخذ کنیم، اما بنا بر مجوزهایی که می‌دهیم می‌توانیم کاری کنیم که آرایشگاه‌های بامجوز فکر تخلف را هم از سرشان بیرون کنند.

وی تاکید می‌کند : بسیار‌ پیش آمده که برخی به اتحادیه تلفن زدند و گزارش تخلف دادند، اما با مراجعه به آن مکان یا اثری از آن تخلف رویت نشده یا آرایشگاهی ندیدیم، برخی هم نمی‌دانم به چه قصدی درباره آرایشگاهی قانونمند گزارش‌های اشتباه می‌دهند که در نهایت با مراجعه ما به آرایشگاه و بازدید آرایشگاه که قانونمند عمل می‌کرد، شاکی ما می‌شود که بی‌دلیل تهمتی را بررسی کردیم. بر همین اساس روی گزارش تخلفات حساسیت‌هایی وجود دارد و باید فردی که تخلف را گزارش می‌کند مدارک و مستنداتی داشته یا هویت او احراز شده باشد تا خدای نکرده بی‌دلیل با افرادی که قانونمند عمل می‌کنند برخورد نشود.

یاسان با اشاره به این نکته که بارها و بارها درباره همکاری رسانه‌ها و مردم برای شناسایی متخلفان و بدون مجوزها کمک خواسته است، خاطرنشان می‌کند: مردم می‌توانند بهترین کمک را به اتحادیه کنند و با شناسایی آنهایی که مجوز ندارند و کارهای غیرقانونی انجام می‌دهند سلامت جامعه را بیمه کنند. آنها می‌توانند مطمئن باشند که اتحادیه با متخلفان و قانون‌شکنان برخورد و سلامت‌ شان را تضمین می‌کند. رئیس اتحادیه آرایشگاه‌ها در پایان با اشاره به این توصیه که به‌دلیل قیمت پایین یا وعده‌های عجیب و غریب برخی متخلفان، زنان نباید کارهای پزشکی و علمی را در آرایشگاه‌ها طلب کنند، خاطرنشان کرد: باید بدانیم که بوتاکس و سولاریوم و انواع این کارها که باید در نزد متخصص انجام شود در آرایشگاه‌ها می‌تواند عواقب کشنده و حتی غیرقابل بازگشت داشته باشد و در این زمینه‌ها نمی‌توان ریسکی کرد که پشیمانی به بار آورد.

یاسان در آخر گلایه‌ای هم از آموزشگاه‌های آرایشگری داشت که متاسفانه برخلاف مجوزشان بعد از آموزشگاه‌ها که صبح‌ها آموزش به علاقه‌مندان ارائه می‌کنند برای کسب درآمد بیشتر به انجام آرایشگری در آموزشگاه می‌پردازند و گفت که این کار هم خلاف قانون است و تبعاتی را برای آموزشگاه‌ها دربر خواهد داشت.

گفتنی است در بررسی تخلفات آرایشگاه‌ها، تخلفات به انجام کارهای پزشکی خلاصه نمی‌شود و گاهی اتفاقات خطرناک دیگر مثل فروش قرص‌های آلوده به شیشه به‌منظور لاغری نیز گزارش شده که در این زمینه پرونده‌هایی تشکیل شده است.

مائده شیرپور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها