بحث خشونت در جامعه بشری از قدیم وجود داشته و در آینده نیز خواهد بود. هر چند خشونت در دیگر موجودات زنده نیز وجود دارد، اما مراتب آن متفاوت است. مساله اینجاست که خشونت در جامعه انسانی پیچیده‌تر می‌شود، یعنی محدود به خشونت فیزیکی نشده و خود را به شکل لفظی، رفتاری و چهره‌ای نیز نشان می‌دهد.
کد خبر: ۸۵۳۸۴۹

خشونت در خانواده می‌تواند بین والدین و فرزندان، همسران و فرزندان با فرزندان رخ دهد. این اتفاق چیز عجیبی نیست، اما باید به این مساله پرداخت که چرا با گذشت زمان میزان خشونت‌های انسانی افزایش پیدا کرده و در محیط‌های کوچکی ماننده خانواده بیشتر شده است. بخشی از این ماجرا به خشونت در صحنه علنی جامعه برمی‌گردد؛ در واقع خشونت زمانی بروز پیدا می‌کند که انسان‌ها در گفت‌وگو و حل مساله از طریق عقلی عاجز می‌شوند.

رفتارهای خشونت‌آمیز در حوزه خانواده جدا از جامعه نیست، برای نمونه برخلاف جوامع پیشرفته که تصادف دو خودرو با یکدیگر بدون حضور پلیس و با تفاهم رانندگان خیلی زود حل و فصل می‌شود در کشورمان سبب بروز خشونت می‌شود؛ بنابراین بخشی از اتفاق‌های جامعه در صحنه خانواده انعکاس پیدا می‌کند.

در خانواده‌ها نبود فهم از موقعیت‌های یکدیگر زمینه‌ساز خشونت می‌شود، برای نمونه خانم خانه‌دار باید بداند همسرش در بیرون از خانه تلاش می‌کند، در مقابل مرد نیز باید بداند همسرش در منزل کارهای بسیاری دارد. علاوه بر این بخشی دیگر از خشونت‌های خانگی ناشی از فهم متقابلی است که به اقتصاد، درآمد و مصرف مربوط می‌شود. به عبارت دیگر مقایسه نابجا در حوزه اشتغال و درآمد از مواردی است که در خانواده‌ها ایجاد اختلاف می‌کند.

در این بین باید یادآور شد، انسان‌ها حق دارند خودشان را با دیگران مقایسه کنند، اما این مقایسه باید منطقی باشد یعنی زوجین باید سطح درآمد یکدیگر را پذیرفته و توقعات معقولی از یکدیگر داشته باشند؛ به زبان ساده‌تر یعنی مردی که همسرش خانه‌دار است نباید او را با خانمی کارمند مقایسه کند و در مقابل زن نیز نباید همسرش را با اشخاصی که شغلی با سطح درآمد متفاوت دارند، مقایسه کند.اگر برای ایجاد چنین فهمی در بین اعضای خانواده برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی شود، می‌توان به کاهش میزان خشونت‌های خانگی امیدوار بود.

دکتر سیدحسن حسینی

جامعه‌شناس و عضو هیات علمی دانشگاه تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها