وزیر راه و شهرسازی گفت: برای توسعه ناوگان ریلی به دنبال خرید 2800 واگن مسافری و 5000 واگن باری با همکاری سرمایه‌گذاران خارجی هستیم.
کد خبر: ۸۵۳۰۷۰

به گزارش ایسنا، عباس آخوندی در نشست هم‌اندیشی رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، افزود: سیستم ناوگان هوایی کشورمان جزو فرسوده‌ترین و مسن‌ترین ناوگان هوایی دنیاست و امسال که توانسته‌ایم عمر این ناوگان را یک سال کاهش دهیم، به میانگین۲۰ سال رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم به‌دنبال خرید هواپیما برویم این امکان برای کشورمان فراهم نیست چون برای توسعه ناوگان هوایی دور و متوسط برد، ۴۰۰ فروند و برای توسعه ناوگان هوایی کوتاه برد با هدف استفاده در فرودگاه‌های کوچک داخلی نیز حداقل ۱۰۰ فروند و در مجموع ۵۰۰ فروند هواپیما نیاز است که با یک حساب سرانگشتی مجموعا۵۰ میلیارد دلار برای تامین آنها نیاز داریم؛ در حالی که این میزان پول اصلا در ایران وجود خارجی ندارد؛ بنابراین سراغ روش اجاره به شرط تملیک (لیزینگ) رفته‌ایم. وی با بیان این‌که مذاکراتی در این خصوص با کشورهای سازنده هواپیما داشته‌ایم، اظهار کرد: امیدواریم اتفاقات خوبی در این زمینه در سال ۲۰۱۶ رخ دهد.

آخوندی افزود: در حوزه ناوگان ریلی سرمایه‌گذاری خارجی راحت‌تر امکان‌پذیر است، ما هم می‌توانیم به صورت لیزینگی ناوگان ریلی بخریم و هم امکان تشکیل شرکت‌های مشترک از سوی سرمایه‌گذاران خارجی با شرکت‌های ایرانی وجود دارد؛ ضمن این‌که سرمایه‌گذاران می‌توانند در حوزه ناوگان ریلی به صورت BOT نیز ورود یا در ایران شرکت حمل و نقل ریلی تأسیس کنند. وزیر راه و شهرسازی سپس چند پروژه مهم را به صورت خلاصه تشریح کرد و افزود: برای ساخت فرودگاه نیز با یک شرکت فرانسوی دیگر در حال رایزنی هستیم.

وی برخی پروژه‌های مهم ریلی را یادآور شد و افزود: چند پروژه اصلی در بخش زیرساخت ریلی داریم که مهم‌ترین آن برقی‌کردن قطار تهران ـ مشهد است و دو میلیارد دلار سرمایه می‌خواهد؛ پروژه اولویت‌دار ریلی دیگر نیز برقی کردن قطار گرمسار ـ اینچه‌برون است که برای ساخت آن به یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها