وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این که در دیدار با طرف آمریکایی در حاشیه نشست وین درباره نیروگاه اراک و تعهدات برای بازسازی آن بحث‌های مفصل و خوبی شد، تاکید کرد: آمریکا باید تضمین دهد، مانع تجارت شرکای تجاری ایران نشود. آمریکایی‌ها باید هرچه سریع‌تر تعهداتشان را راجع به برجام اجرا کنند و ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که این تعهدات در زمینه‌های مختلف برجام انجام می‌شود.
کد خبر: ۸۵۱۵۵۶

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف که پس از پایان مذاکرات صلح سوریه در وین با خبرنگاران صحبت می‌کرد، درباره این گفت‌وگوها هم توضیح داد: اول این‌که ما گفتیم طرف‌های موضوع سوریه، مردم سوریه هستند و ما طرف و موضوع سوریه نیستیم؛ ما کسانی هستیم که در این جلسه جمع شده‌ایم برای این‌که کمک کنیم و اجرای راه‌حل سیاسی برای سوریه را تسهیل کنیم و طرف دعوای سوریه مردم سوریه هستند. دوم آن‌که ما تاکید کردیم باید با تروریسم مقابله شود و سوم این‌که درباره آینده سوریه باید مردم سوریه تصمیم‌گیری کنند و ما اینجا نیامده‌ایم که تصمیم بگیریم چه کسی در سوریه مسئولیت داشته باشد و چه کسی نداشته باشد.

وی افزود: البته اختلاف نظر اساسی هنوز هست و گروهی در این جمع از اول مبنای کار سیاسی خود را برای آن گذاشتند که آقای اسد نباید باشد و ما هم گفتیم این تصمیمی است که باید مردم سوریه بگیرند و بر آن تاکید کردیم. او همچنین افزود: بیانیه نهایی نشست وین، بیانیه نسبتا معتدلی است و آن دیدگاه‌های افراطی را ندارد.

مجادله لفظی وزرای امور خارجه ایران و عربستان

در همین حال روزنامه نیویورک‌تایمز از نشست وین گزارش داد که در جریان این گفت‌وگوها، بیشترین مجادلات بین وزرای خارجه ایران و عربستان درگرفت. وزیر خارجه عربستان پس از پایان مذاکرات وین نیز ادعاهای خود درباره ایران را تکرار کرد و مدعی شد نیروهای ایران در سوریه «اشغالگر» هستند.

همزمان جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز با اشاره به دیدار کری و ظریف در وین گفت، آنها درباره برجام و وضعیت بازداشت‌شدگان در ایران گفت‌وگو کردند و در نشست چندجانبه بین‌المللی درباره سوریه صحبت شد و نه در نشست دوجانبه.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها