مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی مرگ و میر پرندگان در اطراف دریاچه ارومیه را ناشی از مسمومیت و نیز آلودگی رودخانه محل فرود این پرندگان عنوان کرد.
کد خبر: ۸۵۱۴۵۶

پرویز آراسته در گفت‌وگو با مهر با بیان این که بررسی‌های آزمایشگاهی درخصوص بروز این حادثه هنوز ادامه دارد، افزود: بخشی از نتایج آزمایشگاهی مشخص و فرضیه بیماری آنفلوآنزای مرغی به کلی رد شد.

وی با اشاره به فرود پرندگان به رودخانه محل حادثه که در نزدیکی تصفیه‌خانه و محل ورود پساب‌های شهرک صنعتی ارومیه واقع شده است، افزود: به علت خشک شدن آب رودخانه بر اثر بحران زیست‌محیطی دریاچه ارومیه متاسفانه غلظت آلودگی رودخانه بالا بوده است.

آراسته ادامه داد: فاضلاب‌هایی که در تصفیه خانه ارومیه تصفیه می‌شوند نیز دارای بار آلی هستند. در این رودخانه به‌دلیل نبود آب متاسفانه بار آلی پساب‌های سرازیر شده از استاندارد موجود بیشتر است و موجب شده اکسیژن به حد صفر برسد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی یادآور شد: نبود اکسیژن به همراه تغذیه جلبک و سخت‌پوست‌های رودخانه از مواد آلوده موجب شده پرندگانی که به این محل فرود آمده‌اند به دلیل تغذیه این جلبک‌ها و سخت پوست‌ها مسموم شوند.

وی آمار مرگ و میر پرندگان را ۱۵۰ مورد عنوان و اضافه کرد: تعداد مرگ‌ومیر بیش از 1500 یا 2000 قطعه به نظر می‌رسید، ولی در بررسی‌های نهایی مشخص شد تنها ۱۵۰ قطعه پرنده تلف شده است.

آراسته با اشاره به این‌که این مشکل زیست‌محیطی در محل حادثه مدیریت شده و هم‌اکنون مشکلی وجود ندارد، گفت: خوشبختانه با ورود به‌موقع کارشناسان زیست‌محیطی، تعداد تلفات پرندگان کمتر از میزان تخمین زده شده است. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی درخصوص ایجاد کلینیک صحرایی نیز گفت: با توجه به میزان کم تلفات پرندگان نسبت به میزان تخمین زده شده، پرندگان نیمه جان برای مداوا به منطقه حفاظت شده رشکان اعزام شدند و در حال مداوا هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها