به گزارش جام جم آنلاین ، شش روز دیگر پرداخت وام 25میلیونی خودرو آغاز میشود و هماکنون بانک مرکزی با فراخواندن مدیران عامل بانکها از آنها خواسته زمینه رسیدن هر چه سریعتر و بیشتر این تسهیلات به دست متقاضیان را فراهم کنند.
در همین حال نگاه کارشناسان به اثرات این وام در رشد فروش خودروسازان و کاهش رکود موجود در این بازار مثبت مشروط است.
مثبت از آنسو که به هر حال این وام یک قدرت خرید در اختیار بسیاری از خانوارهای ایرانی قرار میدهد که وسوسهکننده خواهد بود.
از سوی دیگر خانوارهایی که قصد تعویض خودروی خود و دریافت خودروی نو را دارند با این وام به قصد خود میرسند بنابراین در هر حال بخشی از مردم به سوی استفاده از این وام خواهند رفت و فروش خودروسازان بهبود خواهد یافت.
با این حال این همه ماجرا نیست، زیرا تردیدهایی در اثر کردن بیچون و چرای وام 25 میلیون تومانی وجود دارد.
یکی از این تردیدها در اقساط وام و بلندمدت بودن بازپرداخت آن است که هزینه سوار شدن خودروی نو و لذت بردن از آن را بالا برده و ممکن است برخی خریداران را دچار تردید کند.
به این صورت که ممکن است اقساط این وام سرجمع بازپرداخت آن پس از هفت سال را به40 میلیون تومان نزدیک کند و جمع زدن 15 میلیون تومان اضافهپرداخت، همراه افت قیمت خودرو به دلیل کهنه شدن هفت ساله آن، چندان ارزنده به نظر نرسد.
از سوی دیگر تردیدها برای افت کیفیت خودروهای داخلی و مشاهده نشدن اقدامی روشن از سوی خودروسازان، عامل دیگری درباره احتمال تردید در استفاده گسترده مردم از وام خرید خودروست. زیرا خودروهای مانده در انبار خودروسازان با همان کیفیت انتقادی قبل تولید شدهاند و ممکن است مردم در انتظار تولید خودروهای نوتر، خریدشان را به تاخیر بیندازند.
اینچنین است که کارشناسان، وام فعلی خودرو را یک دوپینگ برای خودروسازان توصیف کرده و به آنان هشدار میدهند که اگر فکری برای تغییر خودروهای نامطلوب فعلی و ورود مدلهای کیفی (بهجز چینیها) نکنند، امکان بازگشت رکود و کمپینهایی چون نخریدن خودروهای صفر وجود خواهد داشت.
خروج از رکود خودروسازان با کمک وام
در این باره بهرام شهریاری، کارشناس صنعت خودرو به جامجم گفت: بستهای که به عنوان رونق اقتصادی و تحریک تقاضا از سوی دولت رونمایی شد میتواند تا حدودی در اقتصاد کشور موثر باشد، اما بیشترین توجه دولت در این بسته به خودروسازان بوده و پیشبینی میشود که این توجه بیتاثیر نبوده و میتواند تقاضا را در این صنعت افزایش دهد.
وی افزود: تصویب وام 25 میلیون تومانی خودرو قدرت خرید خانوارها را افزایش میدهد و برآوردها این است که استقبال خوبی برای خرید خودرو انجام شود و خودروسازان از رکود خارج شوند.
این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: البته این یک درمان کامل برای صنعت خودرو نیست به این دلیل که تا کیفیت محصولات تولید داخل بالا نرود نمیتوان امید چندانی به رشد فروش آنها داشت.
شهریاری با اشاره به موضوع رکود خودروسازان ادامه داد: عمیق شدن رکود خودروسازان ناشی از تصمیمات غیرمدیریتی کمپانیها بود به این دلیل که در دولت گذشته افرادی بر سر کار آمدند و سکان کمپانیهای خودروساز را در دست گرفتند که تجربه کافی در این زمینه نداشتند و موجب شدند تا کیفیت خودروهای داخلی کاهش یابد.
وی تصریح کرد: در آن زمان کمپانیهای خودروساز به جای خرید قطعات تولید داخلی به منظور کاهش هزینههای خود به واردات قطعات بیکیفیت درجه 2 و 3 چینی روآوردند و همین موضوع باعث شد بعد از مدتی شاهد راه افتادن کمپین نخریدن خودروی صفر باشیم.
تاثیر کوتاهمدت
دکتر محمدقلی یوسفی، استاد دانشگاه علامهطباطبایی نیز در گفتوگو با جامجم اظهار کرد: هر بازاری متشکل از عرضه و تقاضاست و بازار خودرو هم از این موضوع مستثنا نیست. آنچه در هدف بسته تحریک تقاضای دولت به چشم میخورد، خروج خودروسازان و برخی صنایع از رکود است، اما مهمترین بحث اینجاست که برای رشد خرید، فقط تقاضا محرک کافی نیست و نیاز به مولفههای دیگری مانند ارتقای کیفیت دارد که در این خصوص از سوی خودروسازان چیزی به چشم نمیخورد.
وی افزود: در اینکه دولت قصد دارد خودروسازان را از رکود خارج و مردم را صاحب خودروی نو کند، هیچ شکی نیست، اما آنچه حائز اهمیت است بازپرداخت این وام است که ممکن است افراد را بر سر دوراهی قرار دهد. دولت در این بسته بازپرداخت وام خودرو را هفت سال در نظر گرفته و همین موضوع دلیلی شده تا برخی افراد برای دریافت این وام تردید کنند و حتی امکان اینکه نتوانند اقساط آن را بپردازند، وجود دارد. البته اقساط آن نیز هست. چون بعد از طی هفت سال قیمت تمام شده خودرو به همراه افت طبیعی آن بهخاطر مدل، ممکن است ضرر مضاعفی برای خریداران در پی داشته باشد.
یوسفی گفت: تصویب وام در روزهای اول اعلام، بهخاطر رفتارهای هیجانی افزایش فروش را بهدنبال دارد، اما بعد از مدتی این تب و تاب در کشور کاهش مییابد و ممکن است حتی قیمت خودرو در بازار روند رشد را پیش بگیرد و دولت در این زمینه باید تمهیداتی داشته باشد.
این استاد دانشگاه علامهطباطبایی تصریح کرد: مشکل صنعت خودروی کشور با تصویب وام 25 میلیون تومانی حل نمیشود به این دلیل که تحول کمی و کیفی در تولیدات کشور به چشم نمیخورد و کیفیت محصولات تولیدی رقابتپذیر نیست.
وی تصریح کرد: اگر کیفیت خودروهای تولیدی کشور اصلاح نشود حتما منابع مردم به سمت خودروهای وارداتی سوق پیدا خواهد کرد، اما اگر بعد از تصویب برجام خودروسازان کیفیت محصولات خود را ارتقا دادند میتوانند با خودروسازان خارجی رقابت کنند و از حضور آنها در کشور هراس نداشته باشند، اما اکنون این هراس وجود دارد.
تاثیر وام مثبت است
از سوی دیگر غلامحسین قاسمیان، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو به جامجم گفت: اکنون رکود در بازار خودروهای داخلی بیشتر شده و اظهارنظر مردم بر این پایه استوار است که قصد خرید خودروی تولید داخل را با حداقل نقدینگی دارند و آنچه به نظر میرسد این است که تاثیر وام 25 میلیون تومانی خودرو مثبت است.
وی افزود: از زمانی که نخریدن خودروی صفر تولید داخل در بازار اوج گرفت، رکود بازار عمیقتر شد و افراد حتی نسبت به تعویض خودروی خود با اکراه فراوان تصمیم میگرفتند، اما اکنون همان افراد تصمیم دارند تا از این وام بهرهمند شوند و نسبت به نوسازی وسیله حمل و نقل خود اقدام کنند.
این مقام صنفی ادامه داد: پیشبینی میشود این وام استقبال خوبی را در برداشته باشد، به این دلیل که افراد از مراجعه به بانک و مراحل پیچیده دریافت وام رها هستند و با مراجعه به نمایندگی میتوانند خودروی خود را تحویل بگیرند.
اظهارات خودرویی وزیر صنعت
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هم اینک مردم برای خرید خودروی داخلی مرددند و منتظر وضعیت بازار خودرو پس از اجرای برجام هستند.
به گزارش ایرنا، محمدرضا نعمتزاده افزود: طی چند ماه اخیر با تبلیغهای مخرب صورت گرفته علیه خودروهای داخلی، مشکلاتی متوجه این بخش شده است.
وی اظهار کرد: به این موضوع پی بردیم که دولت در این زمینه نتوانست کاری انجام دهد و دلیل عمده آن نیز تبلیغ گسترده دشمنان برای نخریدن خودروی داخلی است.
وزیـــر صنعت گفت: خودرویی که در این چند ماه با تبلیغ سوء مواجه شده همان خودروی شش ماه پیش است و اگر بهتر نشده بدتر هم نشده است.
محمدحسین علیاکبری - روزنامه جام جم
برای مطالعه اخبار بیشتر از جام جم آنلاین به اینجا کانال تلگرام این سایت مراجعه کنید.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
این مردم همان مردمی هستند كه هشت سال با دست خالی مقابل صدام و جهان ایستادند این مردم را ... جاهل نپندارید
مثل معروفی هست كه لازم یادآوری كنم به این مضمون كه كافر همه را به كیش خود پندارد این مثل كاملا مصداق شما و خودروسازان هستش
قیمتهای بالا،كیفیت پایین ،انحصار همه اینا قابل تحمله اما خواهشا به مردمی كه با عرق جبین پول در میارنو حاضر نیستن سوار ارابه های مرگ بشن توهین نكنین و اونارو دشمن و نظراتشون رو تبلیغات دشمن قلمداد نكنین.
خودروسازان رو بشدت باید تنبیه كرد كه مردم ایران رو لایق خودرو بی كیفیت با قیمت بالا میدونن
پراید و سمند خودرو ملی نیستن
اگه بودن با افزایش دلار گرون نمیشدن
شما به همه دروغ گفتید