آینده کنسول‌های بازی چگونه خواهد بود؟

نبرد ایکس باکس 2 مایکروسافت با پلی استیشن 5 سونی

با مرگ تدریجی محتوای رسانه‌ای فیزیکی شامل لوح فشرده و فناوری‌های سنتی ذخیره داده، ممکن در آینده سخت‌افزارها و کنسول‌های بازی تاحد زیادی متفاوت به نظر بیایند.
کد خبر: ۸۴۹۴۸۹
نبرد ایکس باکس 2  مایکروسافت با پلی استیشن 5 سونی

به گزارش جام جم کلیک ، این روزها از شواهد و شایعاتی در باره کنسول‌های بازی مطرح است، چنین برمی‌آید که کنسول‌های بازی جدید پلی استیشن 5 (PS5) شرکت سونی و ایکس باکس 2 مایکروسافت، هر 2 در راه بازار مصرف هستند. حالا که تقریبا 2 سال از عمر دستگاه‌های بازی ایکس باکس وان (Xbox One) مایکروسافت و پلی استیشن4 (PlayStation 4) می‌گذرد و با سرعت سرسام آور فناوری در جهان، 2 سال عمر برای این 2 غول کنسول‌های بازی رایانه‌ای مدت زمان کمی نیست.


ما برای پیش بینی حرکت بعدی مایکروسافت و سونی در زمینه کنسول‌های بازی، نیاز به این داریم تا نگاهی به عملکرد گذشته این دو کمپانی در زمینه تولید و عرضه کنسول‌های بازی بیاندازیم. در مورد مایکروسافت تاریخچه سرگذشت ایکس باکس به سال 2001 باز می‌گردد. زمانی که این کنسول بازی در برابر رقبای ان زمان خود یعنی پلی استیشن 2، کنسول گیم کیوب نیننتندو (Nintendo GameCube) و سگا دریم کست (Sega Dreamcast) قد علم کرد. در آن زمان کمتر کسی می توانست پیش بینی کند که مایکروسافت بتواند موفق شود تا با چنین سرعتی در بازار مصرف کنسول‌های بازی پیشتازی کند.

به لطف یک بازی به نام هالو (Halo) بود که در زمان پا به میدان گذاردن کنسول ایکس باکس 360 یعنی سال 2005 ، این دستگاه بازی نوپا توانست شتاب لازم را برای جان سالم به در بردن و رقابت با غول‌های بازی آن زمان بازار بیابد. به مدد چندین بازنگری در طراحی و استراتژی بازاریابی و فروش و از جمله آنها همراه ساختن آن با وسیله جانبی شگفت‌انگیزی چون حسگر دوربین حسی- حرکتی کینکت Kinect اولین کنسول بازی مایکروسافت موفق شد تا مرز دهها میلیون دستگاه فروش داشته باشد و 8 سال طول کشید تا با برادر کوچکترش کنسول بازی جدید ایکس باکس وان جایگزینش شود البته سونی خیلی پیشتر از اینها در سال 1994 با کنسول اصلی پلی استیشن کارش را شروع کرده بود و محصول اولیه‌اش نام کنسول کلاسیک (اصیل) بازار را با خود یدک می‌کشید.

پادشاهی سونی بر قفسه‌ها و ویترین فروشگاه‌ها با کنسول به اصطلاح پلی استیشن وان حدود 20 سال طول کشید در این مدت سونی توانست 100 میلیون دستگاه از این کنسول‌ها را بفروشد. پس از آن در سال 2000 ما کنسول پلی استیشن 2 (PS2)را داشتیم و پس از آن دستگاه سونی پلی استیشن 3 (PS3) به بازار آمد که تا همین اواخر یعنی سال 2013 روی پا ایستاد و در رقابت با کنسول‌های بازی دیگر دوام آورد.

شایعات در باره نسل‌های بعدی کنسول بازی

از لابلای شایعات مطرح درباره کنسول‌های بازی چنین برمی‌‌آید که فناوری پردازنده (Processor) و گرافیک نسل بعدی دستگاه‌های بازی دستخوش تغییرات زیادی شده و به میزان قابل توجهی بهبود خواهد یافت که درک این موضوع با نگاه انداختن به پیشرفت تلفن‌های همراهی که به‌صورت روزمره مصرف می‌کنیم، بسیار ساده خواهد بود.

رابی بچ رئیس هیئت مدیره سابق ایکس باکس معتقد است که نسل‌های بعدی نیز از این قاعده تبعیت کرده و با موت تدریجی محتوای رسانه‌ای (media) فیزیکی (لوح فشرده و فناوری‌های سنتی ذخیره داده) ممکن سخت‌افزارها تاحد زیادی متفاوت به نظر بیایند.

درک این حقیقت بود که باعث شد تا کنسول‌های ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 بتوانند با زود راهی بازار کردن دستگاه های بازی خود که جلوتر از زمان خوشان بودند، موفق شوند تا به چنین فروش عظیمی که هر 2 در حال حاضر دارند، دست یابند البته دیگر تولیدکنندگان نیز بیکار ننشسته و به سهم خود، دست به حرکت‌های مشابهی می‌زنند. چنان‌که شرکت اپل (Apple) با اقدام مشابهی قابلیت‌های بازی را هر چند که عملکردهایش محدود بودند، در محصول اپل تی.وی (Apple TV) سال 2015 خود گنجاند.

شرکت ای.ام.دی (AMD) هم که پردازنده‌های ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 را تامین می کند، در این مورد با ما هم عقیده است و می گوید نسل بعدی کنسول‌های پلی استیشن و ایکس باکس در راه بازار مصرف هستند. البته باید بگوییم که همه اینها در حد شایعه و حدس و گمان هستند و هنوز ما با زمان تحقق یافتن نهایی آنها فاصله داریم و نمی‌توانیم آن را قطعا پیش بینی کنیم.

آینده کنسول‌های بازی چگونه خواهد بود؟

تا جایی که ما می‌دانیم هد‌ست‌ها و عینک‌های واقعیت مجازی مانند اکولوس ریفت (Oculus Rift) ساخته شده توسط فیس بوک، هدست وی. آر (VR headset) و پلی استیشن وی.آر سونی به صف کنسول های بازی نسل آینده خواهند پیوست. دستگاه‌های مدیا پلیری چون اپل تی.وی و آمازون فایر تی.وی (Amazon Fire TV) تا سال 2020، تبدیل به دستگاه‌هایی خواهند شد که به‌طور جدی برای اجرای بازی‌ها نیز مورد استفاده قرا می گیرند. بسیاری از قابلیت‌ها و عملکردهای شبیه دستگاه‌های بازی مستقل ، هم تا آن سال به‌صورت سرخود در همه تلویزیون‌ها گنجانده می‌شود. همچنین استریم کردن بازی‌ها (نوعی به اشتراک گذاشتن محتوای رسانه‌ای از طریق شبکه یا وب) روی وب برای کاربران به امری روزمره و عادی بدل خواهد شد که این خود می‌تواند آینده نامعلومی را برای سخت‌افزارها رقم بزند.

احتمالا بازیگران اصلی صحنه کنسول‌های بازی همان سونی و مایکروسافت باقی خواهند ماند که سعی و کوشش خود را هر چه بیشتر بر روی منابع طراحی خود متمرکز می‌کنند. البته مایکروسافت با برگ برنده خود که فناوری هولو لنز (HoloLense) باشد در این پیکار یک قدم از سونی جلوتر است. به هر حال چیزی که معلوم است این است که قرار نیست به این زودی‌ها جعبه‌های سیاه کنسول بازی از نظر ما و اطاق های منازل ما محو شوند و حداقل برای یک نسل دیگر ما آنها را خواهیم دید.

منبع: T3

ترجمه : جواد ودودزاده/جام‌جم آنلاین

برای مطالعه اخبار بیشتر از جام جم آنلاین به اینجا کانال تلگرام این سایت مراجعه کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها