با کلنگ‌زنی عملیات ساخت پروژه پردیس سینمایی اروند، حمید فرخ‌ نژاد به تحقق قولی که به مردم آبادان داده بود، نزدیک شد.
کد خبر: ۸۴۸۹۴۷
قول فرخ‌نژاد به آبادانی ها عملی می‌شود

به گزارش جام جم سیما به نقل از ایسنا، این بازیگر آبادانی طی یک سال گذشته بارها از آرزویش برای ساخت سینمایی در شهرش سخن گفته بود. در نهایت، طی دو روز گذشته اولین قدم در جهت اجرایی شدن ساخت پردیس سینمایی در آبادان برداشته شد.

این بازیگر چندی پیش اعلام کرده بود: جای سرافکندگی است بعد از 25 سال که از پایان جنگ می‌گذرد، هنوز آبادان و خرمشهر جنگ‌زده هستند! آبادانی که قبل از انقلاب 21 سینما داشت، امروزه فقط یک سینما دارد که خیلی هم فعال نیست. بعد از جنگ زیرساخت‌های فرهنگی این شهرها از بین رفت، در حالی که این دو شهر در سال‌هایی نه چندان دور قطب فرهنگی و ادبی بودند.

فرخ‌نژاد که این روزها در آبادان به سر می برد و می‌گوید طی یک سال گذشته که در سینما کمتر کار کرده، درواقع پیگیر ساخت این سالن بوده است، گفته بود: فعلا واسطه شده‌ام تا منطقه آزاد اروند و استانداری خوزستان زمین‌هایی را برای ساخت مجتمع‌های فرهنگی اختصاص بدهند. همیشه بچه‌های جنوب به من می‌گویند تو صدای مایی و همواره بگو که به اقلیم ما ظلم شده است.

ایسنا در گزارشی که سالها پیش مخابره کرد نوشت: «بیش از 18 سینما پیش از جنگ تحمیلی در آبادان فعال بودند؛ اما پس از جنگ، تنها یک سینما باقی‌مانده است.»

عمر سینما در آبادان، تقریبا برابر عمر پالایشگاه عظیم نفت (تاسیس 1287 شمسی) در این شهر صنعتی است و به موازات گسترش شهر و افزایش جمعیت طی بیش از 65 سال، آبادان با 13 سینمای عمومی و بیش از 6 سینما متعلق به شرکت ملی نفت ایران، بیشترین سالن‌های سینما را در استان خوزستان و بین شهرهای ایران، بعد از تهران داشته است.

با شروع جنگ رژیم بعثی عراق علیه ایران، همه سینماهای آبادان تعطیل شدند و در طول جنگ همگی آسیب دیدند و تعدادی به کلی ویران شدند. تنها سینمایی که بعد از جنگ در آبادان بازگشایی شده سینما «شرکت نفت» است که هم‌اکنون با 220 نفر ظرفیت تنها سینمای فعال آبادان است.

حجت‌الاسلام سیدعلی دهدشتی، امام جمعه وقت آبادان، نیز به ایسنا گفته بود: آبادان از لحاظ فرهنگی خیلی بیشتر از این می‌تواند داشته باشد و باید هم داشته باشد. تقاضاهایی شده اما در حد تقاضاست و هنوز کارهای بزرگ به حد تصویب نرسیده است. سینما هم آن جایگاهی که باید داشته باشد را ندارد. الان تنها یک سینما مربوط به شرکت نفت در آبادان فعال است و دو سینما نیمه‌ساز است که کار آن ادامه پیدا نکرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها