حاج اسماعیل فرشی، مداح پیشکسوت تبریزی:

اکثر درس‌های زندگی‌ام را از نهضت امام حسین(ع) گرفتم

حاج اسماعیل فرشی، شاعر مرثیه‌گوی اهل بیت در سال 1320 شمسی، در محله ویجویه خیابان منجم تبریز و در یک خانواده مذهبی چشم به جهان گشود. شش‌ماه بیشتر نداشت که پدرش را از دست داد و در دامن مادر و دایی‌اش پرورش یافت. وی از همان دوران کودکی علاقه زیادی به شرکت در مجالس مذهبی و دسته‌های حسینی داشت و این علاقه را مدیون تلاش‌های مادر در آشنا کردن او با دسته‌های عزاداری است. با وی که به صورت افتخاری معاونت کانون شعرا و مداحان سازمان تبلیغات اسلامی استان را نیز به عهده دارد، گفت‌وگویی انجام دادیم که می‌خوانید.
کد خبر: ۸۴۷۸۸۵

از چند سالگی مداحی می‌کنید؟

گرچه علاقه به سیدالشهدا از حدود 12ـ11 سالگی در من شدت گرفت، اما 18 سال داشتم که در محله ویجویه تبریز و در دسته‌های جوانان شروع به نوحه‌خوانی کردم و دوسال بعد در محضر شعرای بزرگی چون آقایان حسینی زمان و نجمی به مدت دو سال آموزش‌های مداحی و نوحه‌سرایی را دیدم و به صورت حرفه‌ای در ایام سوگواری در بازار تبریز و در موکب زنجیرزنان محله ویجویه به مداحی پرداختم و این فعالیت تا الان نیز ادامه دارد و ان‌شاءالله تا نفس دارم در دستگاه امام حسین(ع) مداحی خواهم کرد.

چند کلاس درس خوانده‌اید؟

تا پایه چهارم ابتدایی درس خوانده‌ام ولی دارای پنج جلد کتاب شامل اشعار مذهبی ـ آئینی هستم.

آیا مداحی کمکی به تامین هزینه‌های زندگی شما کرده است؟

تاکنون بابت مداحی ریالی از هیچ نهاد و فردی دریافت نکرده‌ام و با وجود نیاز مالی‌ام در دوران جوانی و 30 سال شاگردی در مغازه‌های کفاشی و بنکداری، کمک‌ها و پیشنهادات مالی هیچ فردی را نپذیرفتم زیرا معتقدم ورود مادیات به دستگاه امام حسین(ع) و کارکردن با پول، خلوص افراد را در اشاعه فرهنگ عاشورایی زیرسوال می‌برد.

به نظر شما جامعه مداحی اکنون با چه مشکلی روبه‌رو است؟

متاسفانه مدتی است عده‌ای بدون کسب اطلاعات مذهبی و صرفا با بهره‌مندی از صدای زیبای خود به مداحی روی آورده‌اند و این یک فاجعه برای جامعه اسلامی ماست. راهکار حل این معضل نیز برگزاری کلاس‌های آموزشی برای علاقه‌مندان به مداحی و گرفتن آزمون از آنهاست. به تازگی نیز با برگزاری کلاس‌های آموزشی و صدور کارت مجوز فعالیت، سعی در سروسامان دادن علاقه‌مندان به این حرفه داریم و امیدواریم با ادامه این روند مانع سوءاستفاده برخی افراد در این عرصه شویم.

مداحی چه تاثیر معنوی در زندگی شخصی شما داشته است؟

ورود به عرصه مداحی مرا بیش از پیش به دستگاه اباعبدالله وابسته کرد، چرا که معتقدم هر کس وارد این وادی شود، زندگی‌اش سرشار از عشق، معنویت و آرامش خواهد شد و ناملایمات روزگار نیز نمی‌تواند به راحتی شکستش دهد.

باورود به این عرصه اکثر درس‌های زندگی‌ام را از نهضت امام حسین(ع) گرفتم و سعی کردم در شرایطی که هجمه فرهنگی روزبه‌روز بیداد می‌کند، جوانان را با معارف اسلامی بیشتر آشنا کنم و تاحد امکان آنها را از بدعت‌ها و کارهای نامفهومی که ربطی به نهضت عاشورا ندارد، دور کنم.

سعیده دلال‌علیپور

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها