هفته‌ای که در آن هستیم، با عنوان سلامت زنان نامگذاری شده است، چراکه زنان نه‌تنها محور سلامت خانواده هستند و مدیریت سلامت اعضای خانواده را به عهده دارند بلکه الگوی اصلی آموزش شیوه زندگی سالم به نسل بعدی نیز محسوب می‌شوند. توجه داشته باشید، زنان در همه گروه‌های سنی جمعیت بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند و عمر متوسط و امید به زندگی در آنان بالاتر از مردان است اما کیفیت زندگی در آنان پایین‌تر است و با بیماری‌های مزمن ناتوان‌کننده و قابل پیشگیری بیشتری مواجهند.
کد خبر: ۸۴۷۱۵۶
حفظ سلامت زنان‌ چرا و چگونه؟

به گزارش جام جم سرا ، دکتر آمنه لاهوتی، متخصص زنان و زایمان با تاکید بر این که همه زنان از زمان کودکی و بلوغ تا دوران تولید مثل و یائسگی نیازمند توجه ویژه به شرایط جسمی و روانی خود هستند، مراقبت‌های خاصی را که خانم‌ها در هر دوره سنی به آن نیازمندند در گفت‌وگو با جام‌جم برمی‌شمارد.

کودکی تا بلوغ: بهداشت ناحیه تناسلی

در دوران کودکی و قبل از بلوغ، سلامت دختران شامل برخورداری از عشق و محبت خانواده و توجه به سلامت جسمی از جمله بهداشت ناحیه تناسلی و مراقبت صحیح از آن است.

به گفته این متخصص، همه مادران باید به دختر بچه‌های خود نحوه مراقبت صحیح از خود را در برابر سوءاستفاده احتمالی جنسی از کودکی تا بلوغ، آموزش دهند.

پس از بلوغ: توجه به تغذیه ‌

پس از سن بلوغ و شروع عادت ماهانه، توجه به تغذیه دختران نوجوان و به‌خصوص جایگزین کردن آهن از دست رفته ناشی از خونریزی ماهانه بسیار مهم است.

به گفته دکتر لاهوتی، دختران باید از نظر تغذیه و دریافت مواد ویتامینی به‌خصوص ویتامین دی و کلسیم به دقت مورد توجه باشند، چراکه بخش اصلی توده استخوانی در این سنین شکل می‌گیرد. همچنین به این دختران باید مراقبت و بهداشت ناحیه تناسلی را به خوبی آموزش داد و درباره اهمیت رعایت بهداشت در دوران قاعدگی تاکید کرد.

سال‌های تولیدمثل: حفظ سلامت عمومی ‌

سال‌های پس از بلوغ در بانوان سال‌های تولید مثل است و به دلیل این که بارداری و بخش اعظم پرورش فرزند بر دوش مادران است، این دوران اهمیت ویژه دارد.

این متخصص زنان با تاکید بر این که در این دوران نیز همه بانوان باید مراقب سلامت عمومی خود ازجمله دریافت ویتامین وآهن کافی باشند، می‌افزاید: داشتن وزن مناسب، انجام آزمایش دوره‌ای مثل پاپ اسمیر سالانه، آزمایش‌های سلامت عمومی مثل بررسی قند وچربی خون و بررسی از نظر کم‌خونی و ذخایر آهن، از ضروریات مراقبت‌های پیشگیرانه و بهداشتی در این دوران محسوب می‌شود.

وی تاکید می‌کند: این دوران، احتمال بروز بیماری‌های آمیزشی زیاد است و بسیاری از این عفونت‌ها علامتی ندارند و به طور بی‌سروصدا در رحم و لوله‌ها ایجاد و حتی سبب چسبندگی لگنی و نازایی می‌شوند. از این رو ضروری است همه بانوان در سنین تولیدمثل، ازنظر عفونت دستگاه تناسلی معاینات دوره‌ای داشته باشند.

دوران بارداری و شیردهی: مراقبت تغذیه‌ای از مادر و فرزند

بارداران علاوه برخود باید نیاز جنینشان را نیز برآورده کنند و به همین دلیل، نیازمند توجهات ویژه مراقبتی وتغذیه‌ای هستند. در دوران شیردهی نیز باید رژیم غذایی مادران سرشار از کلسیم ومواد مغذی باشد تا کمبود کلسیم و پوکی استخوان در آنها بروز نکند. پس از چهل سالگی، ماموگرافی سالانه با هدف تشخیص توده‌های سینه نیز لازم است.

یائسگی: حفظ سلامت استخوان

پس از دوره باروری و تولیدمثل، دوران بسیار پراهمیت یائسگی فرا می‌رسد.

به گفته دکتر لاهوتی، احتمال بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی در خانم‌ها با شروع یائسگی و افت هورمونی بیشتر می‌شود چراکه هورمون استروژن که هورمون اصلی زنانه است و از تخمدان‌ها ترشح می‌شود و نقش محافظتی در برابر بیماری‌های قلبی و عروقی دارد، در دوران یائسگی به‌شدت کاهش می‌یــابــد.

این متخصص اظهار می‌کند: احتمال بروز بیماری‌هایی مانند سرطان و بیماری‌های ناشی از عوارض یائسگی مانند پوکی استخوان و شکستگی استخوانی ناشی از آن در این دوران افزایش می‌یابد.

وی با تاکید بر این که تغذیه مناسب در این دوران اهمیت ویژه دارد، توضیح می‌دهد: در این دوران تغذیه خانم‌ها باید سرشار از کلسیم و از نظر ویتامین D غنی باشد تا احتمال شکستگی استخوان کاهش یابد. معاینات دوره‌ای پستان، ماموگرافی سالانه و ‌پاپ‌اسمیر (تست سرطان دهانه رحم) نیز از کارهای ضروری در این دوران است. لازم است زنان در تمام سنین از نوجوانی تا دوران یائسگی، شیوه زندگی سالم داشته باشند. در این ارتباط، داشتن تغذیه سالم و فعالیت بدنی در حد کافی برای کنترل وزن در محدوده طبیعی وحفظ سلامت عمومی ضروری است.

پونه شیرازی‌‌‌ - روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها