وزارت دفاع روسیه امروز(پنجشنبه) اعلام کرد: رایزنی ها درباره متن توافق احتمالی بین آمریکا و روسیه درخصوص سلامت پروازها به نزدیک شدن مواضع طرفین درخصوص مفاد محوری این متن منجر شد و درباره گام های آتی دوطرف توافق شد.
کد خبر: ۸۴۶۴۰۸
مذاکره روسیه و آمریکا همزمان با ادامه نبرد درسوریه

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه خبری شبکه العالم، جنگنده های روس روز 30 سپتامبر به درخواست دولت سوریه بمباران مواضع گروه تروریستی داعش و سایر سازمان های تروریستی در سوریه را آغاز کردند. این درحالی است که کشورهای عضو ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا بدون اجازه دولت سوریه مناطق مورد نظر خود در خاک این کشور را بمباران می کنند و هدف از آن را اقدام علیه گروه تروریستی داعش می دانند.

باگذشت بیش از یکسال از آغاز حملات هوایی ائتلاف بین المللی در سوریه نه تنها گروه تروریستی داعش ضربه سنگینی دریافت نکرده بلکه گسترش نیز یافته است که همین امر، مسئولان کشورهای منطقه و تحلیلگران سیاسی را برآن داشت که سوالاتی درباره مقاصد واقعی آمریکا از به راه انداختن این ائتلاف مطرح کنند.

درهمین حال، خبرگزاری رویترز نیز در گزارش خود به رایزنی های اخیر واشنگتن و مسکو درباره سلامت پروازها بر فراز سوریه اشاره کرد و نوشت: وزارتخانه های دفاع روسیه و آمریکا به مراحل مذاکرات نهایی درباره متن توافق احتمالی درخصوص ضمانت سلامت پرواز هواپیمای روسیه و ائتلاف بین المللی نزدیک شده اند.

جف دیویس سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: مسئولان وزارت دفاع آمریکا با نمایندگان وزارت دفاع روسیه از طریق ویدئو کنفرانس سومین جلسه خود را در این باره برگزارکردند.

وی افزود: این مذاکرات شاهد پیشرفت بود و فقط روی اقدام های امنیتی معین متمرکز بود.

جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز با بیان اینکه کشورش تمایل برای بحث درباره اوضاع سوریه با روسیه را حفظ می کند، بیان کرد: واشنگتن با گفت وگو با مسکو درباره سوریه مخالف نیست.

وی با تایید وجود گفت وگو و ادامه آن گفت: اراده برای گفت وگو از طرف آمریکا جای سوال ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال از پاسخ به این سوال که روسیه گفته است واشنگتن برگزاری رایزنی های بلندپایه را رد کرده است، طفره رفت و گفت: من جزئیاتی درباره این پیشنهاد ندارم.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز سه شنبه گفت که کشورش پیشنهاد برگزاری نشستی بین المللی درباره سوریه را در بالاترین سطوح نظامی و سیاسی در مسکو را داده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد که روسیه پیشنهاد اعزام هیئتی روس به ریاست نخست وزیر روسیه به آمریکا را داده است اما تا این لحظه پاسخی دریافت نکرده است.

جوش ارنست سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه بهانه مخالفت واشنگتن با برگزاری چنین رایزنی هایی را اینگونه دانست که گفت: تازمانی که روسیه مشارکت سازنده در مبارزه با تروریسم در سوریه را آغاز نکند، واشنگتن سودی در این امر نمی بینید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها