این روزها کمتر به ضرورت ایجاد وسایل و امکانات تفریحی و سرگرمی برای کودکان به‌ویژه در شهرستان‌ها توجه می‌شود؛ ضرورتی که هر از گاه جای خالی‌اش حادثه‌ای آفریده و چند قربانی بر جای گذاشته است.
کد خبر: ۸۴۴۴۸۰

آخرین اتفاقی که در این زمینه رخ داد، مربوط به اواخر هفته گذشته و مرگ دو نوجوان لرستانی بر اثر برق گرفتگی در حوضچه میدان دورود؛ یکی از شهرستان‌های استان لرستان بود. متاسفانه رو آوردن کودکان و نوجوانان برای بازی و شنا در حوض این میدان به دلیل نبود وسایل تفریح و سرگرمی از یک‌سو و بی‌توجهی مسئولان نسبت به وجود اتصالات برقی درون آب از دیگر سو باعث ایجاد این حادثه ناگوار شد.

گرچه مسئولان شهرستان دورود از جمله دادستان این شهر پس از مشخص شدن برق گرفتگی به عنوان عامل مرگ این دو نوجوان، درصدد شناسایی مقصر یا مقصران و برخورد جدی و قانونی با آنان برآمدند، اما مهم‌تر از این مساله که باید مورد توجه قرار گیرد، ریشه‌یابی و شناسایی عواملی است که حوض میدان اصلی شهر که در واقع آبنمایی برای ایجاد زیبایی بصری در شهر است را به محل بازی، شنا و سرگرمی کودکان تبدیل کرده است.

متاسفانه استان لرستان همچون بسیاری از استان‌های محروم مرزی از کمبود شدید امکانات ورزشی، تفریحی و سرگرمی در رنج است. بسیاری از شهرستان‌های این استان و حتی مرکز آن یعنی خرم‌آباد یا مکان مناسبی برای فعالیت‌های ورزشی، هنری و فرهنگی و همچنین تفریح و سرگرمی کودکان و نوجوانان و حتی جوانان ندارد یا اگر فضا و امکاناتی هم وجود داشته باشد، اندک، غیراستاندارد یا نامناسب بوده و در مجموع پاسخگوی نیاز استان نیست؛ محدودیت بزرگی که باعث شده از کودک تا جوان بدون در نظر گرفتن خطرات و مشکلات احتمالی، از هر فضایی برای تفریح، سرگرمی و ورزش استفاده کنند. به طوری که در شهرستان‌هایی مثل الیگودرز برخی افراد بزرگسال هم از آب‌های اطراف سدهای این منطقه برای شنا استفاده کرده و متاسفانه در برخی موارد غرق شده و جان خود را از دست داده‌اند.

کمبود اعتبار برای ساخت فضاهای ورزشی

رئیس اداره ورزش و جوانان دورود درخصوص کمبودهای ورزشی و تفریحی در این شهرستان به جام‌جم می‌گوید: کمبود فضاهای ورزشی و تفریحی بشدت در این شهرستان و به‌ویژه محله جماران یعنی منطقه‌ای که حادثه در آن رخ‌داده و از قدیمی‌ترین و محروم‌ترین نقاط شهر است، احساس می‌شود.

به گفته محمود رحمتی، کوهپایه‌ای بودن منطقه جماران که امکان ایجاد فضای ورزشی تفریحی را از آن سلب می‌کند از یک سو و بالابودن قیمت زمین برای ایجاد چنین اماکنی در مرکز شهر از دیگر سو در مجموع امکان ایجاد این‌گونه فضاها را از اداره ورزش و جوانان گرفته است.

از همین رو همکاری و تلاش همه‌جانبه برای جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی به منظور ایجاد اماکن تفریحی و ورزشی در این شهرستان بسیار ضروری است تا بار دیگر شاهد چنین اتفاقات تلخی نباشیم.

مریم حاتمی، کارشناس ارشد برنامه‌ریزی فرهنگی هم با اشاره به اهمیت و ضرورت وجود تفریح و ورزش به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نیازهای بشر و عامل رشد و شکوفایی فکری و ذهنی و خلاقیت فردی، به جام‌جم می‌گوید: انسان و به‌ویژه کودکان و نوجوانان برای پاسخگویی به نیازهایشان همواره درصدد یافتن راهکاری بر می‌آیند و متاسفانه زمانی که امکانات مناسب و مطلوب در اختیار آنها نباشد، به استفاده از حداقل امکانات و حتی مسیرهای پرخطر روی می‌آورند.

وی با اشاره به بی‌توجهی به ورزش و تفریح نونهالان و نوجوانان بویژه در استان‌های کم‌برخوردارتر کشور می‌افزاید: ماجرای تلخ مرگ دو نوجوان دورودی که مشغول شنا و تفریح در حوض یکی از میادین این شهر بودند، نمونه‌ای از پیامدهای ناگوار نبود امکانات و فضاهای مناسب تفریحی و ورزشی در استان لرستان است.

فضاهای سبز بدون روشنایی

متاسفانه نبود تجهیزات و وسایل و امکانات تفریحی، سرگرمی، ورزشی و هنری و فرهنگی خاص استان لرستان نیست، بلکه تقریبا تمام استان‌های محروم مرزی همچون کردستان، ایلام، کرمانشاه و... از این موهبت‌های ضروری بی‌بهره‌اند و در استان‌هایی که از امکانات بیشتری برخوردارند همچون خوزستان نیز شاهد غیراستاندارد بودن تجهیزات موجود در شهربازی‌ها هستیم، به طوری که این امر در چند سال اخیر به پلمب ده‌ها وسیله غیراستاندارد در شهربازی‌های این استان منجر شده است.

در میان استان‌های مختلف، شاید وضع ایلام بدتر از دیگر استان‌ها باشد، زیرا حتی در شهر ایلام، یعنی مرکز استان نیز یک شهربازی وجود ندارد و کودکانش بازی و تفریح در شهربازی را فقط در رویاهایشان می‌بینند! شهرستان دهلران این استان وضعیتی به مراتب تلخ‌تر دارد، زیرا تنها فضا برای حضور کودکان، نوجوانان و جوانان آن، محیط چند پارک و فضای سبز شهری است که آنها هم فاقد برق و روشنایی در شب هستند و از آنجا که گرمای بیش از حد هوا در این شهر مرزی، فقط امکان حضور خارج از منزل را در شب به مردم این شهرستان می‌دهد، نداشتن نور و روشنایی در فضاهای سبزی که هیچ امکان و وسیله سرگرمی هم ندارد، عملا شهر را به زندان نفسگیر بزرگی برای مردم تبدیل کرده است.

پیامدهای تلخ بی‌برنامگی

به گفته مریم حاتمی، کارشناس ارشد برنامه‌ریزی فرهنگی در لرستان، بی‌توجهی مسئولان به استانداردها و بی‌برنامگی برای ساماندهی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان سبب می‌شود که بخش زیادی از اوقات فراغت این قشر صرف کارهایی مانند تماشای تلویزیون، بازی رایانه‌ای و... شود که نه تنها موجب می‌شود بهره کافی از دوران رشد و خلاقیت فکری و جسمی کودکی و نوجوانی نبرند بلکه ممکن است دوباره با پیامدهای تلخی همچون مرگ کودکان و عزیزانمان مواجه شویم.

مریم مهری

خرم‌آباد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها