بیژن حاجمحمدرضا، رئیس انجمن جایگاه داران سوخت کشور در گفتوگو با خبرنگار روزنامه جامجم، با انتقاد نسبت به فعالیت کارتهای سوخت گفت: در حال حاضر چیزی حدود 80 درصد سوختی که در جایگاههای سوخت توزیع میشود، به نرخ آزاد است بنابراین مشخص نیست ماهیت کارتهای سوخت چیست و استفاده از آنها چه توجیهی دارد؟
آماری از کارتهای سوخت به دست نمیآید
وی افزود: اگر هدف از اجرای این طرح، کسب آمار خودروها بود، قطعا بعد از گذشت 9 سال این امر محقق شده است. لذا وقتی آمار در اختیار داریم و مشخص است چه تعداد دستگاه خودرو تولید میشود، پس میتوان این تعداد را به مجموعه آمار نخست اضافه کرد تا همیشه آمار در اختیار داشته باشیم.
حاج محمدرضا با تاکید بر این که هیچ گاه آمار دقیق و تفکیک شدهای از سامانه سوخت کشور به دست نیامده است، اظهار کرد: این بدان معنی است که این سامانه کارکرد ویژهای ندارد. ضمن این که بنزین چندانی در کارتها باقی نمانده و قرار بود در خرداد بنزین موجود در کارتها منقضی شود که این موضوع تا پایان شهریور و بعد از آن تا پایان آبان تمدید شد، اما بعد از آن بنزینهای سهمیهای دیگر وجود خارجی نخواهد داشت.
رئیس انجمن جایگاه داران تصریح کرد: چیزی حدود دومیلیارد و 400 لیتر تعهد در کارتهای سوخت به مردم داشتیم که براساس آمار در حال حاضر چیزی حدود 600 یا 700 میلیون لیتر بنزین در دست مردم وجود دارد.
وی در زمینه با مشکلاتی که این کارتها بعد از حذف سهمیهبندی برای جایگاهها به وجود آوردهاند، گفت: ایرادی که این کارتها دارد این است که وقتی دیگر بنزین سهمیهای در کارتها وجود ندارد، عملیات سوختگیری را مختل میکنند. در واقع طی 9 سال گذشته همه رانندگان، کارت سوخت داشتند و در هر ردیف جایگاه سوخت نیز یک کارت آزاد دست کارگر داشتیم که بهراحتی کار سوختگیری انجام میشد، اما اکنون 85 درصد خودروها بنزین آزاد میزنند و موتورسیکلتها هم که دیگر سهمیه ندارند.
حاج محمدرضا تاکید کرد: بنابراین استفاده از کارت سوخت فقط باعث ازدحام و ترافیک در جایگاهها میشود که تبعات زیادی برای ما به همراه دارد. چون تعداد کارتها محدود است و همه میخواهند بنزین آزاد بزنند و این موضوع عملیات سوختگیری را با تاخیری نیم ساعته همراه میکند.
توزیع بیشترین سوخت در جایگاه بزرگراه رسالت
وی با بیان این مطلب که در حال حاضر فروش در جایگاهها روزانه چیزی حدود 30 تا 50 هزار لیتر است گفت: جایگاههایی مانند یادگار امام به طور متوسط در روز 150 هزار لیتر سوخت میفروشند و جایگاه واقع در بزرگراه رسالت شرق هم که بزرگتر از جایگاه یادگار امام است، فروش بیشتری نسبت به آن دارد. به این معنا که این جایگاه چیزی حدود 200 هزار لیتر بنزین در روز فروش دارد.
وی تصریح کرد: ضمنا جایگاه کن، زمانی پرفروش ترین جایگاه ایران بود، اما در حال حاضر این دو جایگاه جایگزین آن شدند.
نیمی از بنزین کشور در تهران میسوزد
حاج محمدرضا در ادامه با اشاره به میزان مصرف بنزین استان تهران گفت: استان تهران با میانگین مصرف روزانه نزدیک به 14 میلیون لیتر بنزین، رتبه نخست کشوری را دارد. به عبارت دیگر، استان تهران معادل 17 استان کشور مصرف دارد و این یعنی نیمی از بنزین کشور در استان تهران مصرف میشود.
وی در رابطه با مشکلات فنی که جایگاهها با آن دست به گریبان هستند، گفت: مشکلات فنی جایگاهها بیشتر به نارسایی Posها مربوط است. چرا که اگر به عنوان مثال تلمبهها ایراد داشته باشند این مشکلات به راحتی برطرف میشود و به هر حال اگر چند عدد از تلمبهها هم دچار مشکل شوند، میتوان از دیگر تلمبههای جایگاه استفاده کرد.
رئیس انجمن جایگاه داران ادامه داد: اما هنگامی که Pos یا سرورها دچار ایراد میشوند، مشکلات نرم افزاری برای جایگاهها به وجود میآید و کل عملیات را مختل میکند و تعویض سرورها هم چیزی حدود شش میلیون تومان برای جایگاه دار هزینه در بر دارد. ضمن این که دستگاهها قدیمی است و پیدا کردن آن در بازار کار راحتی نیست.
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد