قضاوت بازی الهلال عربستان و الاهلی امارات از علیرضا فغانی گرفته شد

بازی سیاسی عربستانی‌ها در زمین فوتبال

سرانجام فشارهای باشگاه متمول الهلال عربستان روی کمیته داوران کنفدراسیون فوتبال آسیا تاثیر گذاشت و قضاوت دیدار حساس الاهلی امارات و الهلال در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا از علیرضا فغانی گرفته شد.
کد خبر: ۸۴۲۸۴۶

جوسازی رسانه‌ای عربستانی‌ها درست از همان روزی آغاز شد که نام علیرضا فغانی به‌عنوان داور دیدار الهلال و الاهلی روی خروجی سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار گرفت. عربستانی‌ها معتقد بودند به دلیل حوادث منا و البته موضع‌گیری‌های دولت ایران در قابل این فاجعه، نباید از یک داور ایرانی برای قضاوت بازی تیمی از عربستان استفاده شود. آنها در ادامه این جوسازی‌ها، برای تغییر داور این بازی نامه‌ای به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال کردند تا تصمیم‌گیرندگان کمیته داوران AFC را هم تحت‌الشعاع قرار دهند، اما نکته تعجب‌برانگیز، موافقت کنفدراسیون فوتبال آسیا با این درخواست عربستانی‌ها بود.

مسئولان کمیته داوران آسیا دیروز بعد از موافقت با درخواست باشگاه الهلال عربستان برای تغییر داور دیدار برگشت این تیم با الاهلی امارات در مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا، نواف شکرالله را به‌عنوان داور این بازی انتخاب کردند.

ناراحتی فغانی

با وجود این تصمیم بحث‌برانگیز که نشان از بازی سیاسی عربستانی‌ها در زمین فوتبال دارد، داور بین‌المللی فوتبال ایران عنوان کرد: گرفتن قضاوت دیدار تیم‌های الهلال عربستان و الاهلی امارات در مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا از سوی کمیته داوران AFC را به صلاح خود دانست.

فغانی که دوست نداشت درباره اتفاقی که افتاده توضیحی بدهد، در پاسخ به این پرسش که آیا فشار عربستانی‌ها باعث شد قضاوت این مسابقه را از شما بگیرند، گفت: حتما حکمتی در این کار بوده است. این تصمیمی است که گرفته شده و من به آن احترام می‌گذارم. در کل فکر می‌کنم این تغییر به صلاح من بوده است.

داور ایرانی قضاوت‌کننده فینال جام ملت‌های آسیا، حاضر به گفت‌وگوی بیشتر درباره این واکنش کمیته داوران کنفدراسیون فوتبال آسیا در قبال درخواست مسئولان عربستانی نشد.

اعتراض به AFC

به دنبال تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا، فدراسیون فوتبال با ارسال نامه‌ای به AFC، اعتراض خود را به خاطر لغو ابلاغ گروه داوری ایرانی اعلام کرد.

در متن این نامه که از طرف علیرضا اسدی، دبیر کل فدراسیون فوتبال نوشته شده، آمده است: «باید مراتب تعجب خود را به کنفدراسیون فوتبال آسیا بابت لغو ابلاغ گروه داوری ایرانی که امروز دریافت شد، اعلام دارم. در این رابطه مایلم اعتراض رسمی خود را بابت لغو ابلاغ گروه داوری ایرانی اعلام کرده و انتظار می‌رود که توضیحات قانع‌کننده شما در رابطه با لغو این ابلاغ را دریافت کنم. امیدوارم که توضیحات شما به‌زودی دریافت شود تا این دلایل و توضیحات را به اطلاع هیات رئیسه فدراسیون فوتبال ایران، خانواده فوتبال و رسانه‌های جمعی برسانیم.»

به دنبال این اعتراض، حسین عسکری رئیس دپارتمان داوری کشورمان هم با بیان این‌که کشورهای عربی در طرح این مسائل سابقه دارند، گفت: نباید خودمان را وارد چنین بازی‌هایی کنیم. یادمان باشد در گذشته هم کشورهای عربی چنین اعتراضی داشتند که به جایی نرسید. چطور مسئولان الهلال در بازی‌های گذشته هیچ صحبتی در مورد داوری نکردند و اکنون که تیم‌شان در بازی رفت ناکام بوده، در مورد داوری صحبت می‌کنند؟

دیروز همچنین فریدون اصفهانیان در گفت‌وگو با فارس با اشاره به نامه عربستان سعودی به کنفدراسیون فوتبال آسیا برای تغییر علیرضا فغانی، داور بازی الهلال عربستان و الاهلی امارات در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا گفت: کنفدراسیون فوتبال آسیا داوران را بر اساس عملکرد و توانایی‌هایی که دارند، برای مسابقات مختلف انتخاب می‌کند. فغانی هم بر اساس عملکرد خوبش در رقابت‌های آسیایی برای این مسابقه انتخاب شده بود. عربستان سعودی نمی‌تواند برای کنفدراسیون فوتبال آسیا تعیین‌تکلیف کند و بگوید که چه داوری برای مسابقات باشگاه‌های آنها انتخاب شود.

فغانی به کویت می‌رود

علیرضا فغانی و کمک‌هایش که پیش از این قرار بود دیدار دو تیم الاهلی و الهلال در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا را قضاوت کنند، امروز برای قضاوت دیدار تیم‌های کویت و کره‌جنوبی راهی کویت خواهند شد. فغانی را در این بازی محمدرضا ابوالفضلی و سعید علی‌نژادیان در امر قضاوت همراهی خواهند کرد. این بازی روز پنجشنبه و در چارچوب مسابقات مقدماتی جام‌جهانی در کویت برگزار خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها