امسال شانزدهمین دوره نمایشگاه تلکام برگزار شد. تفاوت عمده این دوره از نمایشگاه با دوره‌های چهاردهم و پانزدهم این بود که حین بازدید از نمایشگاه متوجه می‌شدید، از حضور گسترده شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات مانند شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی خبری نیست.
کد خبر: ۸۴۲۳۰۶
تلکام امسال درخششی نداشت

خیلی از شرکت‌های بزرگ فعال در این حوزه به‌خصوص شرکت‌هایی که عمده فعالیت آنها به حوزه اینترنت معطوف است، به حضور در غرفه‌هایی کوچک بسنده کرده بودند یا اساسا در تلکام امسال شرکت نداشتند. یکی از بزرگ‌ترین سالن‌های نمایشگاه تلکام را غرفه‌های دولتی به خود اختصاص داده بود‌.

در تلکام امسال، پژوهشگاه فضایی ایران حضور چشمگیری داشت. این پژوهشگاه از نمونه و ماکت‌های ماهواره‌ها و سیستم‌های ارتباطی جدید رونمایی کرده بود. دیگر سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی اگرچه با دکورهایی زیبا در نمایشگاه حضور پیدا کردند اما غرفه این سازمان‌ها بیشتر به مکان‌هایی برای پذیرایی از مهمان‌ها شباهت داشت. سه سالن نمایشگاه نیز در اختیار سه اپراتور تلفن همراه بود که صرفا خدمات ارائه شده از طریق تلفن همراه را تبلیغ می‌کردند. سالن اختصاص یافته به یکی از این اپراتورها در مقایسه رنگ و لعاب بیشتری داشت و دو اپراتور دیگر ساده‌تر به نظر می‌رسیدند. آنچه بیش از هر چیز در تلکام امسال مورد توجه قرار می‌گرفت، صف‌های طولانی بازدیدکنندگان برای دریافت سیمکارت و اشتراک اینترنت رایگان بود که از ابتدای صبح تشکیل شده بود و تا بعد‌از‌ظهر ادامه داشت.

در این نمایشگاه، از شرکت‌های کوچک و دانش‌بنیان ـ به‌جز چند مورد ـ خبری نبود. می‌توان گفت، حضور این شرکت‌ها در نمایشگاه امسال در مقایسه با سال‌های گذشته کمرنگ‌تر بود. علاوه‌بر این شرکت‌هایی که در زمینه برنامه‌نویسی نرم‌افزارها و اپلیکیشن فعالیت می‌کنند یا کارهای هوشمند جذاب ارائه می‌کنند، در نمایشگاه تلکام امسال حضور نداشتند. تلکام نمایشگاه سیستم‌های اطلاع‌رسانی و مخابراتی است، اما در این نمایشگاه از سیستم‌های اطلاع‌رسانی و نهادهایی که در حوزه برندینگ اطلاع‌رسانی کنند، نشانی دیده نمی‌شد. این در حالی بود که فضاهایی به بازی‌هایی مانند فوتبال دستی یا برگزاری مسابقات جانبی اختصاص داده شده بود یا پاویون‌هایی برای حضور هنرمندان در نظر گرفته شده است.

اگر به نمایشگاه‌های مشابه در سطح دنیا مانند سبیت یا جیتکس یا نمایشگاه‌های بین‌المللی در حوزه مخابرات و فناوری‌های نوین نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید در تلکام امسال اثر و نشانه‌ای از یک نمایشگاه شانزده ساله در این حوزه دیده نمی‌شود. حتی می‌توان گفت این نمایشگاه در مقایسه با سال‌های گذشته افت چشمگیری داشته است. بنابراین نمی‌توان امسال را از سال‌های درخشان تلکام دانست.

آریا صبوری

روزنامه‌نگار و پژوهشگر مکاترونیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها