یک هفته با دانش فضایی

رونمایی از مدل ماهواره مخابراتی در تلکام

پژوهشگاه فضایی ایران از مدل فضایی ماهواره مخابراتی SRISAT در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی (تلکام ۲۰۱۵) رونمایی کرد.
کد خبر: ۸۴۰۹۴۹

به گزارش مهر، این مدل که در پژوهشکده سامانه‌‌های ماهواره‌ای پژوهشگاه فضایی ایران طراحی و ساخته شده است، پس از پرتاب و قرارگیری در مدار، امکان ارسال و دریافت پیام کوتاه در ایستگاه زمینی و هندست را خواهد داشت. طرح‌هایی مانند سامانه گیرنده امواج الکترومغناطیسی (ELF)، مدل مهندسی ماژول خورشیدی ماهواره مکعبی، پانل ساندویچی لانه زنبوری، پانل خورشیدی گالیوم آرسناید، استک پیل سوختی پلیمری و صفحات دوقطبی پیل‌های سوختی پلیمری از دیگر طرح‌های فضایی ارائه شده در نمایشگاه تلکام امسال بود.

تصویر تازه از سطح پلوتو

ناسا به‌تازگی عکسی از سطح خرده سیاره دوردست پلوتو منتشر کرده که ماهیت اشکال موجود در آن برای دانشمندان بسیار سوال‌برانگیز بوده است. به گونه‌ای که برخی از آنان شباهت این منطقه را به پوست مار توصیف کرده‌اند. دانشمندان می‌گویند پستی و بلندی‌های طولانی و عجیبی که در این عکس دیده می‌شود، ممکن است ترکیبی از صفحات زمین‌ساختی و گاز منجمد باشد. محققان برای به دست آوردن این عکس رنگی، عکس‌های آبی، قرمز و مادون قرمز را که به طور مجزا از هم از پلوتو گرفته شده با هم ترکیب کرده‌اند. کاوشگر نیوهورایزنز که 23 تیر امسال از نزدیک‌ترین فاصله از کنار خرده سیاره دوردست پلوتو گذشت، اکنون راهی مقصد دوردست دیگری در محدوده کمربند کوئیپر در دوردست‌های منظومه شمسی است. خرده سیاره پلوتو که پیشتر دورترین سیاره منظومه شمسی لقب داشت، 2300 کیلومتر قطر دارد و بخش قابل توجهی از آن از یخ تشکیل شده است.

ربات غواص برای کاوش در اروپا

دانشمندان ناسا می‌گویند ربات غواصی را ساخته‌اند که می‌تواند در آب‌هایی شنا کند که به احتمال زیاد در عمق لایه‌های یخی اروپا قرار گرفته است. اروپا نام یکی از قمرهای بزرگ سیاره مشتری است که مطالعات فعلی حاکی از وجود مقادیر بسیار زیاد آب در زیر لایه‌های سطحی پوشیده شده با یخ در این قمر است. از این‌رو دانشمندان این قمر را از‌جمله کاندیداهای حیات در منظومه شمسی محسوب می‌کنند. این ربات اکنون در مراحل اولیه ساخت است و به نظر می‌رسد در یک دهه آینده و با آغاز پروژه‌ای تازه برای کاوش در اروپا آماده بهره‌برداری شود. البته تا امروز هیچ نشانه‌ای از وجود حیات در قمر اروپا یا هر جای دیگری در کیهان بجز سیاره زمین پیدا نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها