نزدیک به ده روز پس از فاجعه منا، واکنش‌ها به این فاجعه همچنان ادامه دارد. هرچند خالد الفالح، وزیر بهداشت عربستان در جریان دیدار با وزیر بهداشت کشورمان پیام تسلیت سلمان بن عبدالعزیز شاه عربستان به دولت ایران و خانواده‌های قربانیان فاجعه منا را تقدیم وی کرده، ولی مقامات سعودی در نیویورک به فرافکنی علیه تهران ادامه می‌دهند.
کد خبر: ۸۴۱۶۳۵

با این حال بازتاب وسیع بیانات روز چهارشنبه رهبر انقلاب درباره عکس‌العمل تهران به اقدامات آل‌سعود اکنون باعث شده تا ریاض از برخی مواضع قبلی خود عقب‌نشینی کند.

پاسخ قاطع عراقچی به فرافکنی الجبیر

با وجود گام‌های برداشته شده برای رسیدگی به وضعیت جان‌باختگان و مجروحان فاجعه منا، «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان سعودی، پنجشنبه‌شب طی سخنانی در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در ادامه راهبرد نخ‌نمای ایران‌هراسی، از مقابله قاطعانه با آنچه دخالت ایران در منطقه خواند، خبر داد.

او همچنین در گفت‌وگو با روزنامه الحیات چاپ لندن، تهران را به قاچاق اسلحه متهم کرد و در نشست وزیران امور خارجه عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در نیویورک نیز بار دیگر کشورمان را به سیاسی کردن حادثه منا متهم کرد که البته سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان به این ادعا پاسخ داد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران به دنبال سیاسی کردن این حادثه نبوده بلکه خواستار مسئولیت پذیری و شفافیت کامل در مورد این حادثه است و این‌که عربستان با قبول مسئولیت خود و عمل به تبعات این مسئولیت، اقدامات لازم را برای جلوگیری از چنین حوادثی در آینده اتخاذ کند.» الجبیر نیز در واکنش به این اظهارات قاطع، تاکید کرد: «مقصران حتما مجازات می‌شوند.»

همزمان وزیر امور خارجه کشورمان نیز در دیدار همتای خود در لوکزامبورگ، از سکوت اروپا در قبال فاجعه منا انتقاد کرد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با ارسال نامه اعتراضی و شدیداللحنی خطاب به وزیر حج عربستان نسبت به فجایع پیش‌آمده در منا و نحوه رسیدگی به مجروحان اعتراض کرد. در نامه علی جنتی، عملکرد دولت عربستان در موضوع حج در قبال جمهوری اسلامی ایران خلاف عرف دیپلماتیک و بین‌الملل عنوان شده است.

تاکید بر پیگیری فاجعه منا

از دیگر سو، علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در دیدار با برخی مراجع تقلید، با اشاره به عملکرد و مدیریت ضعیف عربستان در بحث مناسک حج در سال‌های مختلف گفت: متأسفانه دولت عربستان نسبت به وضعیت حجاج و همچنین جان‌باختگان پاسخگو نیست البته به‌خاطر فشارهای ایران آنها مجبور به همکاری و پاسخگویی شدند. او همچنین به حملات عربستان علیه مردم یمن اشاره و خاطرنشان کرد: به طور حتم در این حملات چیزی عاید دولت عربستان نمی‌شود.

دادستان کل کشور نیز در جمع مردم شهرستان خوسف خراسان جنوبی با بیان این‌که پرونده حج تمتع امسال به‌هیچ‌وجه بسته نخواهد شد و باید کمیته حقیقت‌یاب به منظور بررسی فاجعه منا تشکیل شود، گفت: حادثه مصیبت بار منا را تا رسیدن به نتیجه قطعی پیگیری خواهیم کرد.

4 دیپلمات، در فهرست قربانیان فاجعه منا

همچنین براساس اعلام سازمان حج و زیارت، چهار دیپلمات کشورمان در میان کشته‌شدگان فاجعه منا قرار دارند.

غضنفر رکن‌آبادی سفیر پیشین ایران در لبنان، احمد فهیما معاون اداره نمایندگی‌های تشریفات وزارت خارجه، محمدرحیم آقایی‌پور سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در اسلوونی و حسینی مقدم سرکنسول ایران در مرو از جمله این جان‌باختگان هستند. رحمانی‌فضلی وزیر کشور صبح روز پنجشنبه با حضور در منزل غضنفر رکن‌آبادی از مفقودین فاجعه منا، با بازماندگان این حادثه دردناک ابراز همدردی کرد.

موحدی‌کرمانی: عربستان مسئول اصلی فاجعه مناست

خطیب نماز جمعه تهران هم دیروز با هشدار به حکام سعودی درباره عواقب تعلل در شناسایی و انتقال جان باختگان ایرانی فاجعه مصیبت بار منا گفت: عربستان مسئول اصلی فاجعه تلخ مناست و حکام سعودی بدانند که مسائل منا از دید کشورهای اسلامی و ایران پنهان نمی‌ماند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آیت‌الله موحدی‌کرمانی با اشاره به هشدار صریح رهبر معظم انقلاب در قبال اقدامات کنونی سعودی‌ها تاکید کرد: بدون تردید مدیریت حج باید تغییر کند زیرا جان باختن حدود 4700 نفر از زائران خانه خدا در منا نشان داد حکام سعودی لیاقت مدیریت حج را ندارند.

مراسم بزرگداشت جان باختگان منا فردا در حسینیه امام‌ خمینی(ره)

دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مراسم بزرگداشت و یادبود جان‌باختگان مظلوم فاجعه منا ازسوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) عصر روز یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ از ساعت 15 و 30 دقیقه تا 17 و 30 دقیقه در حسینیه امام خمینی (رحمه‌الله) تهران برگزار خواهد شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، همچنین همزمان مراسمی در شبستان امام خمینی حرم مطهر حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) در قم از سوی معظم‌له برگزار می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها