دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه از تفاهم صورت گرفته این ستاد با وزارت جهادکشاورزی و انتقال آب رودخانه زاب تا سال 1398 خبر داد و گفت: 50 درصد آب زاب حقابه ایران است و هر جا که بخواهیم، می‌توانیم آن را هزینه کنیم.
کد خبر: ۸۴۱۵۲۰

عیسی کلانتری با بیان این‌که هم‌اکنون در حال کندن تونل برای انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه هستیم، در گفت‌و‌گو با ایسنا افزود: در شرایط کنونی دریاچه ارومیه به آب این رودخانه نیاز دارد، پس آن را به دریاچه انتقال می‌دهیم و پس از این‌که نیاز آبی دریاچه حل شد، از آن برای توسعه کشاورزی استفاده می‌شود.

وی با اشاره به این‌که طبق قراری که با وزارت نیرو داریم، تا پایان سال 1398 آب رودخانه زاب وارد دریاچه ارومیه می‌شود، تاکید کرد: پروژه انتقال آب زاب به دریاچه مورد تائید سازمان حفاظت محیط زیست است و همه امور آن به تصویب دولت رسیده است.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به این‌که انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه در پروژه احیا نیست، گفت: طرح خرید حقابه کشاورزان حوضه دریاچه ارومیه نیز در حال بررسی است.

کلانتری با اشاره به وجود مسائل محلی و صنفی وزارتخانه‌های مرتبط با اجرای راهکارهای ستاد احیای دریاچه ارومیه، تصریح کرد: وزارتخانه‌ها دچار بخشی‌نگری در مسائل کلان هستند و همین نکته مشکل‌آفرین است، چون هر نهاد فقط شرح وظایف خود را مدنظر قرار می‌دهد.

این مسئول با بیان این‌که در ستاد احیای دریاچه ارومیه دو طرح وجود دارد که یکی برای تثبیت وضع موجود دریاچه و یکی دائم است، گفت: طرح‌های نکاشت و به‌کاشت برای تضمین و تثبیت وضعیت موجود دریاچه ارومیه است و کاهش 40 درصدی مصرف آب کشاورزی که عنوان طرح خرید حقابه را نیز دارد، طرح دائم و مهم‌تری است که هم‌اکنون تحت بررسی است.

وی با تاکید بر این‌که 51 درصد آب دریاچه ارومیه از حوزه بوکان و زرینه‌رود تغذیه می‌شود، افزود: سال گذشته از سد بوکان شروع کرده و 8 درصد کاهش مصرف آب داشتیم، برای سال آینده نیز 16درصد کاهش خواهیم داشت. همچنین حوضه سد بوکان را شروع کرده‌ایم و حوضه‌های دیگر چون سیمینه‌رود، بارانلو، گدارچای، آبی‌چای و نازلو به دنبال آن شروع خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها