همدلی و همزبانی، شعاری بود که رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال آن را به عنوان رمز اصلی روابط دولت و ملت انتخاب فرمودند؛ شعاری برآمده از اصول اساسی اسلامی و پیروی از اصل اتحاد و برادری که صدالبته منحصر در روابط مردم و کارگزارانشان نمی‌شود، بلکه روابط درون‌سازمانی را نیز در بر می‌گیرد و می‌تواند به عنوان بنیان ابتدایی و اساسی ارتباطات میان بخش‌های زیرمجموعه یک سازمان نیز به شکلی سیستماتیک نهادینه‌شود.
کد خبر: ۸۴۱۴۱۹

در بعدی دیگر می‌توان همدلی و همزبانی را ـ که دو اصل جدانشدنی از یکدیگر است و لازم و ملزوم هم محسوب می‌شود ـ به وظایف سازمانی نیز تسری بخشید؛ به دیگر سخن، آنچه اهداف و تکالیف یک سازمان دولتی یا خصوصی را محقق می‌کند، همدلی واقعی میان بخش‌های مختلف آن است؛ چه در بعد ملی و چه در بعد استانی و محلی. سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از آن دست مراکزی است‌ که برای تحقق اهداف خود نیازمند این همزبانی در وهله نخست و همدلی در گام بعدی است.

سیاستگذاری رسانه ملی بر توان‌افزایی مراکز استانی، یکی از اصول راهبردی این سازمان برای محقق کردن این همدلی در جهت دستیابی به عملکردی صحیح و ثمربخش است که از دیرباز شروع شده و همچنان تداوم دارد؛ شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی استانی در این مدت نشان داده‌اند شایستگی این اعتماد و اهتمام را داشته‌اند و جلوه بارز این امر را می‌توان در پخش بسیاری از مستندها و برنامه‌های سیما و صداهای استانی از شبکه‌های سراسری دید، چراکه محتوای تولید شده در هر اقلیم این سرزمین، استانداردهای لازم را برای پخش از شبکه‌های ملی داشته و این فرصت را غنیمت شمرده‌ که توانسته‌اند در این سطح به ارتقای داشته‌های خود بپردازند و برای نمایش در گستره ملی و حتی بین‌المللی آمادگی لازم را کسب کنند.

فرهنگ بومی و فولکلوریک همواره نزد ایرانیان از احترام خاصی برخوردار بوده و بیش از آنچه به عنوان فرهنگی سراسری به آن توجه می‌شود، مورد مراجعه اقوام و قومیت‌های مختلف ایرانی قرار گرفته است؛ استقبال گسترده از پخش برنامه‌هایی به زبان‌ها و گویش‌های مناطق گوناگون ایران، شاهدی بر این مدعاست که مردم هر منطقه و دیار بیشتر تمایل دارند به زبان و فرهنگ خود با دنیای خارج ارتباط داشته باشند و از دریچه همان گزاره‌های فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی، نیازهایشان را برطرف کنند.

براساس نظرسنجی‌های صورت‌گرفته، مخاطبان برنامه‌های استانی چه در بخش سیما و چه صدا در بسیاری استان‌ها و در برخی بخش‌ها، بیشتر از شبکه‌های سراسری هستند یا تنه به تنه برنامه‌های مربوط به شبکه‌های ملی زده‌اند. رسانه ملی بیش از آن که بخواهد در جهت توسعه شبکه‌های سراسری هزینه کند، می‌تواند با تکیه بر ظرفیت‌های کنونی و داشته‌های خود در قالب مراکز استانی در راستای وظایف اساسی خود -که یکی از مهم‌ترین آنها ایجاد و تقویت همدلی و همبستگی ملی است- موفق باشد.

سیاست سازمانی رسانه ملی، راهگشای نیل به اهدافی والاتر و شایسته‌تر از اهدافی است که تاکنون محقق شده‌اند، زیرا تعمیق خرده‌ فرهنگ‌های بومی و اصیل ایرانی، نه‌تنها موجب تحقق مسائلی می‌شود که ذکر آنها رفت، بلکه نوعی همگرایی ملی در پی خواهد داشت؛ تکامل و تعامل این خرده‌فرهنگ‌ها زمانی میسر می‌شود که آنها خود را در دایره امنیت و آرامش خاطری احساس کنند که زیر یک پرچم و با حفظ دستاوردهای تاریخی و سنن اصیل ببینند و همگی برای یک هدف مشترک در عین تقویت مبانی فرهنگی بکوشند.

حجت الاسلام سیدرمضان موسوی ‌مقدم

معاون امور مجلس و استان های‌صدا و سیما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها