انتقاد عجیب سفیر عربستان از رسانه های پاکستان

چرا فاجعه منا را بزرگنمایی می کنید

افزایش کشته‌شدگان ایرانی فاجعه منا به 239 نفر

ناتوانی سعودی‌ها در تشخیص هویت قربانیان

شمار جان‌باختگان ایرانی فاجعه منا با گذشت شش روز از این حادثه مرگبار به ۲۳۹ نفر، مفقودان ۲۴۱ نفر و زخمی‌هایی که در بیمارستان بستری هستند، به ۲۷ نفر رسیده است. در حالی که آمارها از کشته شدن نزدیک به 5000 نفر در حادثه منا خبر می‌دهد، مسئولان سعودی که تاکنون شمار جان‌باختگان را تنها700 نفر اعلام می‌کردند، با فشار رسانه‌های بین‌المللی و افکارعمومی مجبور شدند شمار جان‌باختگان را 4173 نفر اعلام کنند که به نظر می‌رسد همچنان این آمار واقعی نباشد.
کد خبر: ۸۴۰۷۲۳

عملیات شناسایی جان‌باختگان به دلیل ضعف و کارشکنی سعودی‌ها به کندی پیش می‌رود.

به گزارش جام‌جم، سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت عصر دیروز درباره آخرین وضعیت حجاج مفقود شده در فاجعه منا گفت: 239 نفر از اجساد پاک زائران ایرانی شناخته شده و شمار مفقودان نیز به 241 نفر کاهش یافته است. عمق فاجعه منا بسیار عمیق‌تر و وسیع‌تر از آن است که در رسانه‌ها اعلام می‌شود. نخستین جلسه رسمی با حضور هیات چهار نفره و نماینده ولی فقیه در حج و زیارت برگزار شد و در این جلسه مسئولان ستاد بحران حج و زیارت آخرین وضعیت فاجعه منا را به هیات ایرانی اعلام کردند.

وی اضافه کرد: شناسایی جان‌باختگان در سردخانه‌ها به کندی پیش می‌رود، زیرا سعودی‌ها می‌گویند به همان تعداد که اجساد برای دفن از سردخانه‌ها خارج می‌شود، اجساد جدید از کانتینر‌ها به سردخانه‌ها انتقال می‌یابد. جستجو در سردخانه مرکزی مکه همچنان توسط اکیپ ویژه حج و زیارت ادامه دارد. هویت 231 نفر از جان باختگان مشخص شده، اما هویت هشت نفر دیگر از آنها نامعلوم است و در تلاشیم هویت این افراد را هم شناسایی کنیم.

اوحدی اظهار کرد: تاکنون چهار کانتینر بررسی شده و 20 کانتینر باقی مانده است.

بیش از 400 نفر کشته شدند

حسین نوش‌آبادی، معاون حقوقی و پارلمانی و سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم دیروز به ایسنا گفت: لحظه به لحظه آمار کشته‌شدگان تغییر می‌کند؛ یعنی از حجم مفقودان کاسته و به تعداد کشته شده‌ها اضافه می‌شود. متاسفانه بیش از دو سوم مفقودشدگان جزو جان‌باختگان هستند که به‌تدریج مشخص می‌شود. اگر قرار بود این افراد زنده باشند، باید در این چند روز به کاروان‌هایشان برمی‌گشتند یا این‌که جزو مجروحان و مصدومان شناسایی می‌شدند؛ بنابراین بیش از دو سوم مفقودان ایرانی جزو جان‌باختگان هستند و اگر فرض را بر این بگذاریم، تعداد کشته‌شده‌ها بالغ بر 400 نفر است.

4173 کشته در منا

حمد بن محمد الضویلع، معاون وزیر بهداشت عربستان دیروز گفت که آلبوم تصاویر 4173 نفر از حجاجی را که در حادثه منا کشته شدند، دریافت کرده و کار شناسایی جان باختگان آغاز شده است.

این در حالی است که ساعتی بعد از اعلام این آمار، سایت وزارت بهداشت عربستان خبر را بدون دلیل از روی سایت خود برداشت.

شناسایی با اثر انگشت

گفته می‌شود اجساد ازطریق اثر انگشت حجاج که در زمان ورود به عربستان در فرودگاه گرفته شده، شناسایی می‌شوند. با توجه به هماهنگی با وزیر حج سعودی برای شناسایی اجساد و هماهنگی در امور مربوط به این حادثه، کارشکنی سعودی‌ها دربخش‌های مختلف ادامه دارد.

رکن‌آبادی در فهرست مفقودان

زهرا رکن‌آبادی، دختر سفیر سابق ایران اعلام کرد هنوز خبری از وضعیت پدرش در دست نیست و نام وی همچنان در فهرست مفقودان حادثه است.

به گزارش فارس، وی اظهار کرد: خانواده وضعیت پراسترس و نگرانی دارند و هنوز هیچ خبری از احوال پدر نداریم. اخبار مختلف منتشره شده تا به حال در مورد ایشان بعد از فاجعه منا نیزکذب است. پدرم با تیم بعثه مقام معظم رهبری به عربستان سعودی سفر کردند و اخبار موثق، اخباری است که توسط شبکه خبر جمهوری اسلامی یا آقای اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت ایران اعلام می‌شود.

وضعیت دلخراش تشخیص هویت

صالح اطهری‌فرد، سرپرست کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع نیز در خصوص نحوه شناسایی اجساد گفت: از صبح دیروز همراه مسئولان بعثه و مدیران کاروان‌ها برای شناسایی قربانیان ایرانی حادثه منا به سمت سردخانه‌های نگهداری اجساد که در واقع کانتینرها است، رفتیم. در کنار سردخانه‌ها ال‌سی‌دی‌ بزرگی قرار داده‌اند که تصاویر 1107 جسد از صبح در این ال‌سی‌دی پخش شده است تا مدیران کاروان‌ها اجساد را کنترل کنند و آنهایی راکه فکر می‌کنند ایرانی هستند یا به ایرانیان شباهت دارند، همراه کدی که روی آنها زده شده است، به مسئولان سعودی اعلام کنند تا بتوانند این اجساد را داخل سردخانه‌ها ببینند و در صورت اطمینان از ایرانی بودن یا تشخیص هویت، ترخیص کنند.

اطهری‌فرد تصریح کرد: خونابه‌ها از داخل کامیون‌ها جاری است، همه اجساد تغییر چهره داده‌ و از قیافه افتاده‌اند. متاسفانه صورت‌ها سیاه شده و بیشتر چهره‌ها قابل تشخیص نیست؛ برخی از اجساد نیز مشخص است که ضربه مغزی شده‌اند و از بینی و گوش آنها خون آمده است. شماری از اجساد، کارت‌ شناسایی بر گردن خود دارند که تشخیص آنها راحت‌تر است اما کسانی که کارت شناسایی بر گردن نداشتند تشخیص آنها بسیار سخت بود و باید حدس می‌زدیم کدام اجساد ایرانی هستند.

افزایش تعداد کانتینرهای کشته شدگان

سیدعلی مرعشی، رئیس تیم پزشکی جمعیت هلال‌احمر نیز دیروز اظهار کرد: از روز دوشنبه چند کانتینر به 21 کانتینر حامل پیکرهای جان‌باختگان حادثه منا اضافه شده است. متاسفانه نیروهای سعودی برعکس نیروهای امدادی ما، آموزش کافی ندیده‌اند و در زمان بروز این نوع‌ بحران‌ها فلج می‌شوند. بیمارستان‌ها امکانات کافی در این زمینه ندارند و تیم‌های پزشکی آنها هم توانایی مقابله با این بحران‌ها را ندارند. این دو عامل باعث شد خیلی از افرادی که امکان نجاتشان وجود داشت، از دست بروند.

وی افزود: آمبولانس‌های ما حدود ۴۰۰ بیمار را به بیمارستان‌های سعودی منتقل کردند، اما حجم فاجعه بیش از توان نیروهای ما بود.

مرعشی در رابطه با نحوه شناسایی پیکرهای جان‌باختگان ایرانی از میان اجساد دیگر قربانیان این حادثه نیز اظهار کرد: ۲۱ کانتینر یخچال‌دار شبانه‌روز روشن است و در هر کانتینر بین صد تا ۲۰۰ جسد از کشورهای مختلف وجود دارد. اجساد در این کانتینرها روی هم قرار دارند و کار شناسایی هنوز از دو تا سه سالن بزرگ تشریح که مساحتی نزدیک به ۵۰۰ تا ۶۰۰ متر دارد و ۹۲۰ سردخانه کشویی تمام نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها