هر طلاقی که در جامعه به وقوع می‌پیوندد عواملی متعددی در آن دخالت دارد از تفاوت در طرز تفکر، شغل، تناسب فرهنگی، اعتیاد، مسائل جنسی، رابطه‌های قبل از ازدواج، طول دوران نامزدی، اعتقادات، باورهای دینی، طبقه اجتماعی و ... .
کد خبر: ۸۴۰۴۱۵

‌طلاق در طبقه پایین‌تر به دلیل این‌که زن وابستگی مالی بیشتری به همسرش دارد، کمتر است‌ وابستگی اقتصادی زن به مرد در طبقه پایین باعث می‌شود اقتدار مرد حفظ شود. مساله امروز جامعه تفاوت طرز تفکر دختر با پسر است گرچه ابتدا فکر می‌کنند متناسب هستند اما گاهی مردها تفکر برده‌داری دارند و همین سرمنشاء اختلافات می‌شود.

‌تبعات اجتماعی طلاق همه چیز است، به اصطلاح وقتی یک طلاق ثبت می‌شود انگاربمب هسته‌ای کوچک درون جامعه منفجر می‌شود. بمب اتمی که تبعات اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی و روحی و روانی دارد.

‌وقتی طلاق صورت می‌گیرد اقتصاد خانواده منفجر می‌شود. از آنجایی که اقتصاد جامعه به اقتصاد خانواده وابسته است و مجردها به اقتصاد فکر نمی‌کنند با خانواده به فکر آینده می‌افتند، هر طلاق روی اقتصاد جامعه هم موثر است.

‌طلاق انواع آسیب‌های اجتماعی دارد. از لحاظ اجتماعی انفجار اتمی صورت می‌گیردو اگر یک عنصر در جامعه اجتماعی آسیب ببیند همه عنصرها تغییر می‌کند و این در مورد طلاق صدق می‌کند.

وی گفت: طلاق از لحاظ فرهنگی بدآموزی دارد، ترس ایجاد می‌کند و ازدواج را به تاخیر می‌اندازد. جمعیت فعال و نیروی کار کم می‌شود. ترسی که از ازدیاد طلاق در جامعه ایجاد می‌شود دختران و پسران را مجرد نگه داشته و آنها را به سمت فساد می‌برد و آنها را از لحاظ روحی و روانی مریض می‌کند و دچار ناراحتی روحی می‌شوند.

‌ طلاق گرفته‌ها هیچ گاه در زندگی روی خوش و آرامش نمی‌بینند‌، البته نباید به آنهایی که در کشور و در آنتالیا جشن طلاق می‌گیرد کاری داشت، چرا که آنها دچارخودباختگی می‌شوند، افرادی که جشن طلاق می‌گیرند روح ایرانی ندارند. از آمار طلاق می‌توان به مقدار مریضی سیاست و جامعه پی برد، چرا که این آمار نشان می‌دهد مسئولان نتوانستند سلامت جامعه را تامین کنند.

‌ صدمات طلاق یکی نیست و همه چیز از خانواده به جامعه می‌رود و خانواده نابسامان اعتیاد و دختران فراری و ناهنجاری زیادی را برای جامعه به بار می‌آورد. ضررهای طلاق غیرقابل جبران است و جامعه مریض می‌شود.

‌ اگر خانواده بچه را درست تربیت کنند جامعه اصلاح می‌شود. حال با این توضیح برای جلوگیری از افزایش آمار طلاق، باید راه‌های تسهیل آن را ببندیم که یکی از این راه‌ها فعالیت واسطه‌هایی برای طلاق سریع زوج‌هاست. وقتی شرایط جدایی سخت و زمان بر باشد امکان دارد آنها از تصمیم خود منصرف شده و به زندگی بازگردند.

دکتر امان‌الله قرایی‌مقدم - جامعه‌شناس و استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها