در جلسه برنامه ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری اشاره شد

تعیین 8 کمیته برای پیگیری فاجعه منا

وزیر کشور گفت: تعداد کل جان‌باختگان در مناسک حج بسیار بیشتر از آنچه که در قبل اعلام شده بود، است، اما فعلا نمی توانم آمار قطعی را ارائه دهم و به محض رسیدن آمار جدید آن را به اطلاع مردم خواهیم رساند.
کد خبر: ۸۴۰۰۴۴
تعداد جان باختگان فاجعه منا بیش از آمار فعلی است

به گزارش مهر، عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طبق آخرین آماری که به ما داده شده است تاکنون ۱۶۹ نفر جان‌باخته، ۲۹۵ نفر مفقود و ۴۵ نفر مجروح داشته ایم که تعدادی از مجروحین، امروز از بیمارستان ترخیص خواهند شد.

وی گفت: رئیس جمهور از اولین لحظات دستورات ویژه ای را برای رسیدگی به این موضوع صادر کرد و هیات دولت نیز جلسه فوق العاده تشکیل داد و ستاد پیگیری وضعیت حجاج با مسئولیت وزارت کشور با حضور وزارتخانه های امور خارجه، فرهنگ و ارشاد اسلامی، راه و شهرسازی، بهداشت و درمان، نیروی انتظامی، سازمان حج و زیارت، هلال احمر و هواپیمای کشوری تشکیل شد که متناظر این ستاد نیز در استان ها با مسئولیت استانداران تشکیل شد.

رحمانی فضلی با بیان اینکه : تاکنون ۳ جلسه اصلی و ۵ جلسه فرعی به منظور پیگیری حادثه منا تشکیل داده ایم، تصریح کرد: علاوه بر این در تمام استان ها نیز چنین جلساتی تشکیل شده و مسئولیت هایی به استانداران سپرده شده که با دقت پیگیری می‌شود.

وزیر کشور ادامه داد: یکی از وظایف استانداران سرکشی به خانواده جان‌باختگان بود و در کنار آن نیز آمادگی و برنامه ریزی کامل برای پذیرش و تشییع جنازه جان‌باختگان و انجام کارهای لازم برای سهولت ترخیص زائران صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه همه اطلاعات و اقدامات صورت گرفته به صورت لحظه ای به اطلاع رئیس جمهور می رسد، خاطرنشان کرد: رئیس جمهور روزانه چندین بار با معاون اول و دیگر دستگاه های اجرایی تماس می گیرد و همچنین مسئولیت پیگیری این حادثه را در گروه خودشان به آقای نهاوندیان و فریدون واگذار کرده است.

رحمانی فضلی با اشاره به رایزنی های رئیس جمهور در نیویورک در خصوص فاجعه منا اعلام کرد: رئیس جمهور در کنار انجام ماموریت و مسئولیتی که در سفر به نیویورک دارد موضوع فاجعه منا را در تمام دیدارها، جلسات و گفتگوهای خود مطرح کرده است.

وی اضافه کرد: خبرهایی به ما رسیده که برخی از کشورها به توافق رسیده اند که اجساد را در داخل عربستان دفن کنند و از بردن آنان به کشورهای خود خودداری کرده اند، اما ما اعلام کرده ایم که تمام پیگیری ها، اقدامات اجرایی و فعالیت خود را برای منتقل کردن همه زائران، مفقودان، جان‌باختگان و مجروحین به کار خواهیم گرفت و عربستان نیز مسئول است در این زمینه با ما همکاری های لازم را انجام دهد.

رحمانی فضلی تاکید کرد: از مقامات دولتی عربستان تقاضا داریم که در این زمینه همکاری های لازم را با ما انجام دهند و موضوع را پیچیده تر از آنی که در حال حاضر در افکار و اذهان عمومی مطرح است، نکنند.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور اشاره داشتند، عربستان باید مسئولیت این حادثه را بپذیرد و ضمن عذرخواهی با عواملی که در مدیریت مراسم حج کوتاهی کردند برخورد کنند البته تاکنون نیز برخی از مسئولین و وزرا را برکنار کرده اند، اما این کافی نیست و امیدواریم با برخورد منطقی، قانونی و مناسب در این مرحله بتوانند کوتاهی های انجام شده را جبران کنند.

وی با بیان اینکه حق حقوقی و قانونی ایران برای پیگیری حادثه منا باقی خواهد ماند، گفت: با تقسیم کاری که انجام شده است، مقرر شده وزارت امور خارجه پیگیری‌های سیاسی و حقوقی و دادستانی کل کشور پیگیری های حقوقی و قضایی را در نهادهای بین المللی انجام دهند.

رحمانی فضلی تاکید کرد: مردم این اطمینان خاطر را داشته باشند که ما از حق آنان تا رسیدن به نتیجه مطلوب عدول نخواهیم کرد و این موضوع را پیگیری می کنیم.

وزیر کشور با اشاره به بازگشت حجاج گفت: از امروز پرواز حجاج انجام می شود و برگشت آنان با برنامه‌ریزی صورت گرفته، انجام خواهد شد. همچنین تلاش می کنیم خانواده ها و کسانی که داغدار هستند همراه با جان‌باختگان به کشور منتقل شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها