با فرار از بررسی حادثه فاجعه‌بار «منا»

الجبیر درخواست دیدار ظریف را رد کرد

مسئولان سعودی برای شناسایی کشته‌شدگان عکس 500 جسد را در اختیار کاروان زائران قرار دادند

سرنوشت مبهم 325 زائر ایرانی

سرنوشت بیش از 300 نفر از زائران ایرانی همچنان در حادثه منا نامشخص باقی مانده است. زائرانی که نام آنها نه در فهرست کشته‌شدگان است و نه به کاروان خود بازگشته‌اند؛ زائرانی که برخی چهره‌های سرشناس و سیاسی نیز در میان آنها هستند.
کد خبر: ۸۳۹۵۱۵

به گزارش جام‌جم، جستجوها برای یافتن زائران مفقودی در حالی ادامه دارد که وزیر ارشاد معتقد است بیشتر این افراد جزو کشته‌شدگان باشند. خبری که امید خانواده‌های این زائران را کمرنگ کرده است.

آخرین آمار

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت عصر دیروز در تشریح آخرین وضعیت شناسایی سرنوشت ناپدیدشدگان گفت: تیم‌های چهار نفره متشکل از نماینده امداد گمشدگان سازمان حج و زیارت، نماینده مرکز پزشکی حج، مترجم و یک نفر نیز از وزارت حج نسبت به شناسایی مجروحان اقدام می‌کنند و همچنین دو اکیپ ویژه برای شناسایی کشته‌شدگان به سردخانه‌ها اعزام شده‌اند و به زودی شناسایی این افراد به اتمام خواهد رسید. بعد از آمار اولیه مفقودان، 50 نفر از حجاج ایرانی شناسایی شدند و تعداد مفقودان در حال حاضر به 325 نفر رسیده است.

وی اضافه کرد: با رسیدگی‌های پزشکی در حال حاضر آمار مصدومان ایرانی در بیمارستان‌های عربستان به 103 نفر رسیده است. امیدوارم روند شناسایی مفقودان به همین روال ادامه پیدا کند و شاهد شناسایی مفقودان در کاروان‌های دیگر یا بیمارستان‌های مختلف باشیم. وی با اشاره به 500 عکسی که از کشته‌شدگان حادثه منا در سردخانه عربستان وجود دارد، گفت: بعد از اتمام وقوف در منا، حجاج به هتل‌ها بازمی‌گردند و ما شاهد تمرکز حجاج ایرانی خواهیم بود و می‌توانیم با ارائه این عکس‌ها آمار دقیقی را از میزان کشته‌شدگان و مفقودان ارائه دهیم. گوشی تلفن همراه اکثر زائران گم یا خرد شده و نیز مدارک هویتی آنها نیز گمشده است و همین موضوع باعث شده از سرنوشت این افراد بی‌خبر شویم. همچنین زائران مجروح شماره مدیران کاروان خود را نیز بلد نیستند، به همین دلیل امکان تماس زائر با ما و کاروانشان وجود ندارد؛ باید به صورت حضوری برای شناسایی آنها به بیمارستان‌ها و سردخانه‌ها مراجعه کنیم.

بررسی هویت کشته‌شدگان

علی‌اصغر احمدی، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر نیز در این‌باره گفت: عوامل سعودی هنوز اجازه ورود به سردخانه‌ها را نداده‌اند و تعدادی عکس از چهره کشته‌های کشورهای مختلف به دیواری نصب کرده و به مراجعان تاکید کرده‌اند که مسئولان کاروان‌هایشان برای شناسایی تصاویر این اجساد مراجعه کنند. این اقدام سعودی‌ها کار شناسایی اجساد و مصدومان را بسیار سخت کرده است.

این در حالی است که یکی از امدادگران ایرانی که مشغول تهیه عکس و فیلم از اجساد در مکه مکرمه برای مستندسازی از اجساد و کمک به شناسایی آنان بود توسط نیروی پلیس عربستان سعودی بازداشت شد و همچنین دوربین و عکس‌های وی ضبط که ساعاتی بعد آزاد شد.

عربستان مسئول فاجعه است

به گزارش فارس، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فاجعه‌ای که این روزها در منا رخ داد و تا به حال منجر به جان باختن بیش از 1500 نفر از کشورهای مختلف اسلامی و بیش از 2000 نفر مصدوم در این حادثه شده، جهان اسلام را داغدار کرده است. آنچه در آمار رسمی جان‌باختگان دیده می‌شود، بیش از 130 نفر پیکرهای مطهرشان شناسایی شده و حدود 360 نفر همچنان مفقود هستند که فکر می‌کنیم بخش اعظمشان جان باخته‌اند، البته تعدادی به بیمارستان‌های ریاض یا طائف منتقل شدند. جنتی گفت: دولت عربستان در چند روز اخیر فشارهای زیادی را بر زائران ایرانی وارد کرده و من بعید نمی‌دانم برخی خبرنگاران ایرانی را بازداشت کرده باشند. این موضوع از عربستان دور از انتظار نیست.

روحیه زائران خوب نیست

سیدحمید موسوی، مدیر یکی از کاروان‌های مشهدی مستقر در مکه درباره آخرین وضعیت زائران ناپدید شده در منا به جام‌جم گفت: من و تعدادی از افراد کاروان در پنجشنبه خونین منا حضور داشتیم که خوشبختانه لطف الهی شامل حال ما بود که از این حادثه جان سالم به‌در بردیم. هنوز هیچ‌کدام از ما نمی‌توانیم این خاطره تلخ را از ذهنمان پاک کنیم و هر لحظه صدای فریاد کمک‌خواهی زائران در گوشمان طنین‌انداز است. خوشبختانه در کاروانی که من مدیریت آن را برعهده داشتم به کسی آسیبی وارد نشده و همگی افراد در سلامت کامل به‌سر می‌برند. هر چند که با گذشت سه روز از وقوع حادثه خونین منا شرایط به حالت عادی بازگشته است، اما همچنان ترس و دلهره در میان همه حجاج وجود دارد و می‌ترسند که دوباره در آخرین روزهای رمی‌جمرات این حادثه خونین تکرار شود. بنابراین با ترس و دلهره به اعمال حج می‌پردازند.

امیدواریم این حادثه تکرار نشود

وی اضافه کرد: زنان برای حضور در منا و انجام فریضه رمی‌جمرات باید شب هنگام حضور پیدا کنند و آقایان باید صبح حضور می‌یافتند که در این حادثه شاهد بودیم بیشترین قربانیان ازآقایان بودند. شاید اگر خانم‌ها و کودکان روز به محل حادثه می‌رفتند تعداد قربانیان این حادثه بیشتر می‌شد و فاجعه عمق بیشتری به خود می‌گرفت. متاسفانه ازدحام جمعیت باعث شده بود که حتی کارت‌هایی که زائران همراه خود داشتند و هویت و نام کاروان‌هایشان درآن ثبت شده بود، در میان جمعیت گم شود و زمانی که اجساد آنها به پزشکی قانونی یا مصدومان به بیمارستان‌های مکه و دیگر شهرهای عربستان منتقل شده به‌سختی هویت‌شان مشخص می‌شود.

وضعیت 15 زائر وخیم است

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر گفت: بیمارستان‌های مکه و مدینه به علت آمادگی برای مقابله با حوادث احتمالی تخلیه شدند. علی مرعشی با بیان این‌که در یکی از بیمارستان‌های جده چهار زائر ایرانی بستری شده‌اند، گفت: 15 نفر از زائران ما اوضاع مناسبی ندارند و زیر دستگاه تنفس مصنوعی زنده هستند که امیدوارم به مانند آن زائر خونریزی مغزی شده در حادثه سقوط جرثقیل سلامت خود را به دست بیاورند و به وطن بازگردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها