یکی از فناوری‌های امروزی و مورد توجه در حوزه پزشکی، فناوری‌هایی است که پزشکان می‌توانند به کمک آنها حتی وقتی در راه هستند از راه دور و با کمک بازوهای رباتیک که حرکت‌های دست پزشکان را شبیه‌سازی می‌کنند، جان بیماران را نجات دهند. صنعت پزشکی با آغوشی باز از ربات‌ها استقبال کرده است و امروزه بسیاری از کارها از پرستاری تا دارورسانی به اندام هدف و حتی جراحی نیز به‌عهده ربات‌ها گذاشته شده است.
کد خبر: ۸۳۹۰۰۴
هکرها همیشه در کمین هستند

اگرچه جراحی از راه دور از راهکارهای کارآمد در حوزه پزشکی و درمان است، اما حتی این راهکار نیز مانند بسیاری از دیگر روش‌های مبتنی بر ابزارهای ارتباطی خطرات امنیتی دارد.

اگرچه استفاده از ربات‌های جراح می‌تواند در کاهش خطاهای احتمالی و افزایش کیفیت جراحی‌ها نقش بسیار مهمی داشته باشد؛ اما باید توجه داشت هک شدن جراحان رباتیک می‌تواند تهدیدی علیه بیماران باشد و سلامت آنها را در معرض خطر قرار دهد.

محققان در یک طرح تحقیقاتی امکان هک کردن ربات‌های جراح را مورد بررسی قرار داده‌اند. آنها موفق شده‌اند با حمله سایبری به یک ربات جراح، کنترل این ربات را در دست بگیرند و مانع کنترل این ربات از سوی جراحان شوند. موفقیت این گروه از محققان در هک شدن ربات‌های جراح به این معنی است که امنیت جراحی‌های رباتیک که از طریق اینترنت و از راه دور کنترل می‌شوند، با چالش جدی مواجه است. از این روش جراحی که با عنوان جراحی‌های رباتیک از راه دور نام برده می‌شود، معمولا برای درمان بیماران ساکن مناطق دور افتاده یا آسیب‌دیدگان سوانح و بلایای طبیعی استفاده می‌شود. پیش بینی می‌شود با توجه به محدودیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد استفاده از ربات‌های جراح که از راه دور کنترل می‌شوند بهترین گزینه برای درمان و امدادرسانی برای این گروه از بیماران و آسیب دیدگان باشد. اما تا وقتی در زمینه امنیت این ربات‌ها محدودیت‌هایی وجود داشته باشد این ربات‌ها به عنوان سلاحی مرگبار تلقی می‌شوند که می‌توانند جان بیماران را به خطر اندازند.

ربات‌های جراح معمولا از طریق سیستم عامل اختصاصی موسوم بهRobot Operating System کنترل می‌شوند که یک سیستم عامل متن باز است. این ویژگی موجب می‌شود هکرها بتوانند به آسانی کنترل ربات‌های جراح را در دست بگیرند. به این ترتیب ربات‌ها دستورات ارسال شده از سوی جراحان را نادیده می‌گیرند و به طور موقت یا دائم از دستورهای هکرها پیروی کرده و این دستورها را به اجرا در می‌آورند. علاوه بر این، هکرها می‌توانند در سرعت حرکت بازوهای ربات‌های جراح نیز اختلالاتی ایجاد کنند. این اختلالات می‌تواند با پیامدهای خطرناکی همراه باشد و سلامت بیماران را تهدید کند؛ بنابراین باید هک شدن ربات‌های جراح را چالش جدیدی در حوزه فناوری دانست و پیش از این که چنین اختلالی در مسیر رشد و پیشرفت این فناوری موانعی ایجاد کند، آن را برطرف کرد.

منبع: Gizmag

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها