راهی ‌ برای جلوگیری از ‌عوارض شیمی‌درمانی

مشکلات گوارشی و بویژه بروز اسهال ازجمله مهم‌ترین عوارض جانبی شیمی‌درمانی به شمار می‌رود. در حال حاضر بیش از 100 نوع داروی شیمی‌درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای نابودی سلول‌ها بسیار قوی عمل می‌کند، اما با وجود اثرات مثبتی که شیمی‌درمانی روی نابودی سلول‌های سرطانی دارد، عوارض جانبی آن را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. در این میان، عوارض گوارشی در ناحیه معده و روده بشدت می‌تواند کیفیت زندگی افرادی را که از شیمی‌درمانی استفاده می‌کنند، تحت تأثیر قرار دهد.
کد خبر: ۸۳۷۹۱۱

داروی Irinotecan یکی از معمول‌ترین داروهایی است که در مبتلایان به سرطان و در خلال شیمی‌درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در 90 درصد موارد، این دارو اثر سمی به‌جا می‌گذارد که منجر به بروز اسهال می‌شود. وقتی بدن برای رها شدن از داروهای شیمی‌درمانی موجود در معده و روده تلاش می‌کند، باکتری‌های معده و روده ترکیبی سمی تولید می‌کنند که در نهایت منجر به اسهال می‌شود.

محققان دانشگاه کارولینای شمالی معتقدند جلوگیری از تشکیل چنین ترکیب سمی‌، می‌تواند مانع از بروز عوارض شیمی ‌درمانی شود. آنها نشان داده‌اند که محدود کردن این فرآیند عوارض معده‌ای و روده‌ای ناشی از شیمی‌درمانی را کاهش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد مسدود کردن نوعی آنزیم موجود در معده و روده قادر است میزان سمی شدن معده و روده را کاهش دهد.

مترجم: ندا اظهری

منبع:medicalnewstoday

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها