امتیازات سرمایه گذاری در قزاقستان ؛ حضور بازرگانان ایرانی

قزاقستان در تکاپوی جذب سرمایه‌های خارجی

شاید هنوز برخی اخبار اقتصادی نگران‌کننده در سراسر جهان، ذهن بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود مشغول کرده و آنها را از آینده سرمایه‌هایشان ترسانده است، اما نباید فراموش کنیم سرمایه‌های سرگردان جهان به دنبال آرام گرفتن در نقطه‌ای ایمن و البته دارای پتانسیل اقتصادی هستند.
کد خبر: ۸۳۶۸۰۲

بوریس بی ژانگورازو، مدیر اجرایی آژانس ملی سرمایه‌گذاری قزاقستان می‌گوید: در شرایط سخت ژئوپلتیک کنونی جهان، بسیاری از سرمایه‌گذاران غربی، توجه زیادی به کشورهای آسیای میانه دارند.

این در حالی است که برخی سیاستگذاری‌ها و البته شرایط مناسب اقتصادی در یکی از کشورهای این منطقه یعنی قزاقستان باعث شده تا در آخرین رتبه ارائه شده از سوی بانک جهانی، جایگاه فضای کسب و کار آن در میان 189 کشور از دهکده جهانی ارتقا یابد و حتی جلوتر از چین قرار گیرد.‌ وی به جایگاه 77 کشورش در جدول رده‌بندی امسال بانک جهانی اشاره می‌کند و می‌افزاید: با وجود هم مرزی با روسیه و چین و همچنین با گسترش و حضور سرمایه‌گذاران آمریکا و اتحادیه اروپا در قزاقستان، این کشور توانست رقابت همگرایی را به ‌همکاری‌های چند‌جانبه موفق تبدیل کند، به صورتی که در جایگاه مناسب‌تری نسبت به چین برای سرمایه‌گذاری شناخته شده است.

کانات بایتو :

5 کریدورحمل و نقل بین‌المللی در قزاقستان روند همگرایی جهانی و همچنین حجم بازار این کشور از جمله امتیازات سرمایه گذاری در این نقطه از جهان است

وی تصریح می‌کند: قزاقستان در 20 سال اخیر توانسته پیشتاز کشورهای مشترک‌المنافع در زمینه جذب سرمایه‌های مستقیم خارجی باشد به صورتی که حجم کلی آن سرمایه حدود 200 میلیارد دلار برآورد شده است.

بی ژانگورازو، به سوژه‌های سرمایه‌گذاری در قزاقستان اشاره می‌کند و می‌گوید: منابع معدنی و طبیعی یکی از مهم‌ترین سوژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی است، اما امروزه ساختار اقتصاد در حال تغییر و تحول است و همه شرایط فراهم شده تا سرمایه‌گذاری نه‌تنها در معادن بلکه در حوزه نفت، گاز و پالایش راه یابد.

چرا سرمایه‌گذاری در قزاقستان

مدیر اجرایی آژانس ملی سرمایه‌گذاری قزاقستان درباره چرایی مطلوب بودن سرمایه‌گذاری در قزاقستان می‌گوید: می‌توان به باز بودن درهای قزاقستان برای سرمایه‌گذارهای خارجی اشاره کرد، به این صورت که جولای 2014 دولت قزاقستان طرح آزمایشی برقراری رژیم بدون ویزا را برای کشورهایی به اجرا گذاشته است که همکاری با آنها برای آستانه در اولویت است. در این فهرست کشورهای استرالیا، مجارستان، ایتالیا، موناکو، بلژیک، اسپانیا، هلند، نروژ، سوئد، مالزی، امارات عربی متحده، سنگاپور، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا، آلمان، فنلاند، فرانسه، سوئیس و ژاپن قرار دارند و با کشور کره جنوبی، قرارداد ویزای آزاد 30 روزه بسته شده است.

به گفته این مقام دولتی، دومین فعالیت مهم قزاقستان برای جذب سرمایه‌های خارجی مربوط به بحث مالیات است، به صورتی که در قزاقستان 10 منطقه ویژه اقتصادی وجود دارد که در آنها بازرگانان به طور همه‌جانبه مورد حمایت قرار می‌گیرند و همچنین ترجیحات مالیاتی اعمال می‌شود.

وی در ادامه تصریح می‌کند: سرمایه‌گذارانی که در بخش‌هایی اولویت‌دار فعالیت می‌کنند، از مالیات بر درآمد شرکت و مالیات بر زمین به مدت 10 سال و از مالیات بر ملک به مدت 8 سال معاف هستند. همچنین برای سرمایه‌گذاران ثبات قانون مالیات تضمین شده است. دولت آمادگی دارد بعد از راه‌اندازی سایت‌های صنعتی در بخش‌های اولویت دار اقتصادی30 درصد هزینه خرج شده را جبران کند.

یک پنجره، سیاستی کارآمد

مدیر اجرایی آژانس ملی سرمایه‌گذاری قزاقستان افزود: دولت کارهای بزرگی را در این زمینه انجام می‌دهد، ازجمله ارائه تشویق‌های جدید، تسهیل روند، توسعه خدمات دولت الکترونیک و پیاده‌سازی اصل یک پنجره برای سرمایه‌گذاران نمایندگان کسب و کار خارجی می‌توانند روی سفارش‌های دولتی حساب باز کنند و ازحقوق آنها به وسیله بازرس بخش سرمایه‌گذاری دفاع می‌شود.

به اعتقاد این مقام مسئول در آژانس ملی سرمایه‌گذاری قزاقستان یکی از ابتکارات مهم دولت، ساخت مرکز بین‌المللی مالی آستانا در منطقه خلیج فارس است که این مرکز، اول ژانویه 2016 افتتاح می‌شود. مرکز بین‌المللی مالی آستانا براساس الگوی DIFC (مرکز بین‌المللی مالی دبی) ساخته می‌شود و در چند حوزه فعالیت خواهد کرد، از جمله توسعه بازار سرمایه با جذب سرمایه‌گذار خارجی و تأمین مالی اسلامی به عنوان جایگزین خدمات بانکی سنتی و مدیریت دارایی‌ها.

امتیازات ویژه

در همین حال کانات بایتو، یکی از مقام‌های مسئول در وزارت سرمایه‌گذاری و توسعه قزاقستان با اشاره به امتیازات ویژه قزاقستان برای سرمایه‌گذاری می‌گوید: از خاک قزاقستان 5 کریدورحمل و نقل بین‌المللی عبور می‌کند که این مسیرها پیوستن قزاقستان به روند همگرایی جهانی و همچنین حجم بازار قزاقستان را به طور قابل ملاحظه گسترش می‌دهد. ‌ کانات بایتو می‌افزاید: تحقق موفقیت‌آمیز طرح اوراسیا باعث شد فضایی با ظرفیت بیش از 170 میلیون نفر ایجاد شود و تولید ناخالص داخلی به بیش از دو تریلیون دلار برسد. ابتدا طبق این طرح، اتحادیه گمرکی تشکیل شد، سپس فضای واحد اقتصادی ایجاد شد و اکنون اتحادیه اقتصادی اوراسیا شروع به کار کرده است. برنامه‌ریزی شده است دسامبر امسال همه روندهای تصویب به اتمام رسد و قزاقستان به سازمان تجارت جهانی ملحق شود.

یورونیوز/ 10‌‌ سپتامبر 2015

عماد عزتی

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها