خشونت نسبت به خبرنگاران ومنع خبرنگاران از تهیه اخبار معمولا به وسیله رسانه های جریان اصلی یا Main Streamبه کشورهای توسعه نیافته یا درحال توسعه نسبت داده می شود، درحالی که این رویداد در کشورهای غربی
کد خبر: ۸۳۴۸۸
و توسعه یافته به مراتب بیشتر و با روشهای کنترلی وسیع تری صورت می گیرد.
اخراج کارکنان ، درج نکردن گزارش ها ومنع خبرنگاران از ادامه تحقیق و کار، اتفاقی است که به آسانی در رسانه های غربی صورت می گیرد؛ اما از آنجا که جریان اصلی رسانه ای را خود کنترل می کنند این اخبار تنها در سایتهایی معدود و محدود درج می شود و خبری از آنها به صورتی وسیع مخابره نمی شود، در حالی که معادل همین اتفاق در بسیاری ازدیگر کشورها ما به ازای سنگینی دارد و به صورت گزارش هایی داغ منتشر و مخابره می شود.
یکی از تازه ترین رویدادها که از دید کارشناسان رسانه ای ارزش توجه و مانور داشته ، گزارش عدم امنیت خبرنگاران در افغانستان است ، چرا که نی - گروه حمایت از رسانه های آزاد در افغانستان - با انتشار گزارشی از افزایش خشونت علیه خبرنگاران در این کشور ابراز نگرانی کرده است.
این گزارش به موارد مشخصی از خشونت و بدرفتاری علیه خبرنگاران در افغانستان اشاره می کند که سال 2005میلادی در این کشور روی داده است و عمده ترین انواع خشونت و بدرفتاری که در این گزارش مطرح شده ، قتل ، بازداشت غیرقانونی ، ضرب و شتم و ربودن خبرنگاران آزاد در افغانستان است.
کنشکا شتاب ملک زاده ، خبرنگار رادیوی محلی کلید- که هنگام تهیه گزارش از سوی نیروهای امنیتی افغانستان در شهر کابل مورد ضرب و شتم قرار گرفته - می گوید نیروهای امنیتی بدون توجه به این که او یک خبرنگار است ، وی را - مورد ضرب وشتم قرارداده اند، درحالی که رحیم الله سمندر، رئیس اتحادیه آزاد خبرنگاران افغانستان می گوید که خشونت با روزنامه نگاران از سوی نیروهای امنیتی افغانستان ، نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
او می گوید: سال گذشته 15مورد بدرفتاری و خشونت علیه خبرنگاران به اتحادیه گزارش شده است که شامل قتل ، بازداشت و تهدید می شود حال آن که در 6ماه اول امسال نزدیک به 20مورد برخورد خشونت آمیز با خبرنگاران ثبت شده است که از جمله یک خبرنگار محلی در ولایت خوست کشته شد، شماری از خبرنگاران بازداشت شدند یا پیامهای تهدید آمیز دریافت کردند، درحالی که با گذشت زمان و افزایش شمار رسانه ها از یک سو و وجود سازمان ها و نهادهای حمایت از حقوق روزنامه نگاران از سوی دیگر انتظار می رفت میزان خشونت علیه آنان کاهش یابد.
فضل الرحمان اوریا، روزنامه نگار در کابل بر این باور است که خبرنگاران در افغانستان نه تنها از سوی مخالفان مسلح دولت افغانستان تهدید می شوند، بلکه نیروهای امنیتی این کشور نیز در برخی موارد برای آنها مشکل آفرین بوده اند.
این درحالی است که فاضل سانچارکی ، معاون رسانه ای وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان ، بخشی از معضل خشونت علیه خبرنگاران را در رفتار و عملکرد خود آنها می داند. به باور سانچارکی ، روزنامه نگاران قوانین ، مقررات ، حساسیت ها و شرایط کشور را درک نمی کنند و دست به فعالیت هایی می زنند که بهانه ای برای خشونت با آنها می شود.
معاون وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان معتقد است : نادیده گرفتن و سرسری گذشتن از کنار اشتباه های خبرنگاران در 4سال گذشته به منظور رشد و تقویت رسانه ها در افغانستان صورت گرفته اما امروز دیده می شود که این تسامح سبب جسارت ، قانون گریزی و عدم پایبندی برخی دست اندرکاران رسانه ها به اصول معتبر روزنامه نگاری شده است.
خشونت و بدرفتاری با روزنامه نگاران ، تاثیر متفاوتی روی زندگی و کار آنها در افغانستان داشته است که این موضوع از نظر روانی می تواند به کار خبرنگاران زیان وارد کند و موجب خود سانسوری و مصلحت اندیشی های غیر ضروری شود.
معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می گوید: در این زمینه گفتگو با نهادهای امنیتی به منظور بهبود برخوردشان با خبرنگاران از یک سو و گفتگو با مسوولان رسانه ها در افغانستان به منظور تقویت مهارت های روزنامه نگاری و خبرنگاری کارمندانشان از سوی دیگر را آغاز کرده اند.
همچنین سازمان غیردولتی حمایت از خبرنگاران موسوم به اینترنیوز نیز شماری از افسران پلیس این کشور را با برگزاری کارگاه های ویژه آموزشی توضیح می دهد که چگونه با خبرنگاران برخورد کنند با این حال خشونت علیه خبرنگاران محدود به افغانستان نیست.
سالانه ده ها روزنامه نگار در سراسر جهان به خاطر تهیه گزارش های جنجال برانگیز بازداشت شده یا مورد پیگرد قانونی قرار می گیرند، از کار برکنار یا کشته می شوند.
تجمع کشتار ارباب جراید در چند ساله اخیر جایی جز عراق نبوده و عمده کشته شدگان نیز بیشتر به دلیل اقدامات مستقیم یا غیر مستقیم نیروهای نظامی امریکا که پیشتر آموزش برخورد با خبرنگاران را دیده اند، صورت گرفته است.
حال پرسشی که اینجا بدون پاسخ باقی مانده این است که آیا این تنش بخشی از کار خبرنگار است یا حوزه ای تعریف نشده که بنابه مصالح می تواند همانند شمشیر داموکلس بروزی دوگانه داشته باشد؛

مهدی جدی نیا
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها