برخلاف آنچه انتظار می‌رفت، از سخنان مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت برمی‌آید که فاز دوم توسعه میدان مشترک یادآوران همچون فاز نخست به شرکت سینوپک چین تعلق گرفته در حالی که چند شرکت بین‌المللی، نسبت به حضور در آن ابراز تمایل کرده‌اند.
کد خبر: ۸۳۴۶۹۹

به گزارش جام‌جم، میدان نفتی یادآوران یکی از میادین مشترک موسوم به غرب کارون است که در منتهی الیه مرزی با عراق قرار گرفته است. این میدان نفتی که ماه گذشته، خبر پیشرفت 96درصدی فاز نخست آن منتشر شد، تنها بخش مشترکی است که ایران وضعیت بهتری نسبت به برداشت منابع مشترک با کشور همسایه خود دارد چراکه تاکنون از این میدان نفتی 40 میلیون بشکه برداشت شده است.

براساس اعلام شرکت مهندسی و توسعه نفت، روزانه 55 هزار بشکه نفت از این میدان نفتی برداشت زودهنگام صورت می‌گیرد که این میزان در پایان توسعه فاز نخست باید به برداشت روزانه 85 هزار بشکه برسد، ضمن این‌که در فاز دوم رسیدن به سقف تولید ١٨٠ هزار بشکه و فاز سوم رسیدن به سقف تولید ٣٠٠ هزار بشکه نفت در روز از میدان نفتی یادآوران برنامه‌ریزی شده است.

میدان یادآوران از میدان‌های مشترک نفتی است که علاوه‌بر وضعیت مناسب آن، شاهد افزایش نفت موجود در مخازن آن بودیم، به طوری که پیش‌بینی اولیه ظرفیت میدان یادآوران، حدود ۱۷ میلیارد بشکه نفت درجا بود که در برآورد جدید این رقم به بیش از ۳۴ میلیارد بشکه افزایش یافت. از همین رو پیش‌بینی برای اجرای فاز سوم این میدان در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش جام‌جم، قرارداد توسعه فاز اول این میدان نفتی، آذر سال ۸۶ بین شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران (متن) به عنوان کارفرما و شرکت سینوپک چین (با ارزش حدود ۲ میلیارد دلار برای تولید روزانه ‌۸۵ هزار بشکه در فاز اول و همچنین تولید ۱۰۰ هزار بشکه در فاز دوم) به صورت بیع متقابل منعقد شد، اما براساس بندهای گنجانده شده، انجام فاز دوم توسعه میدان یادآوران به صورت مجزا از فاز نخست دیده شده تا بهترین پیشنهاددهنده در فاز دوم به‌کار گرفته شود.

اعلام آمادگی شرکت‌های اروپایی

با توجه به حضور شرکت‌های مطرحی چون توتال، انی و حتی بی.پی در تهران بعد از توافق جامع هسته‌ای، پیش‌بینی‌ها حاکی بود، یکی از شرکت‌های بزرگ به میادین مشترک نفتی کشورمان وارد می‌شود و توسعه فاز دوم یادآوران را برعهده می‌گیرد.

فاز دوم توسعه میدان مشترک یادآوران در غرب کارون به سینوپک چین رسید

پیشتر هم حسین‌نژاد، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت از اظهار تمایل شرکت‌های اروپایی و کره‌ای برای حضور در فاز دوم طرح توسعه‌ای غرب کارون خبر داده بود.

در این میان، مقامات و مدیران عامل شرکت‌های سینوپک و CNPC چین برای ادامه مشارکت با شرکت ملی نفت ایران در دوران پساتحریم اعلام آمادگی کردند و خواستار ادامه حضور در طرح توسعه میادین نفتی آزادگان شمالی و یادآوران ایران شده‌اند.

سینوپک، بزرگ‌ترین شرکت پالایش‌کننده چین و قاره آسیا با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد، قصد دارد همکاری خود را با ایران در زمینه انرژی بیش از پیش گسترش دهد.

بزرگ‌ترین پالایش‌کننده نفت قاره آسیا همچنین خاطرنشان کرده است، چینی‌های دست‌اندرکار بخش انرژی، با خرسندی از توافق وین، قصد دارند با همکاری ایران و کشورهای دیگر در اجرای طرح‌های انرژی در کشورمان مشارکت کنند.

زنگنه، وزیر نفت ایران بهار امسال در سفر به پکن با فو، مدیرعامل شرکت سینوپک به عنوان بزرگ‌ترین شرکت پالایش نفت چین و مجری طرح توسعه میدان نفتی یادآوران دیدار داشت و در همان جا بود که بحث ادامه حضور چینی‌ها در پروژه میدان مشترک یادآوران به میان آمد. این در حالی است که شرکت ملی نفت چین (CNPCI) که توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی از دیگر میادین مشترک کارون را به عهده گرفته بود، به دلیل چند نوبت تاخیر و نداشتن پیشرفت مناسب توسط شرکت ملی نفت خلع‌ید و از پروژه کنار گذاشته شد.

در چند نوبت، سینوپک نیز در پروژه یادآوران با تاخیرهایی روبه‌رو بود که گفته شده، 15 ماه برآورد می‌شود و یکی از دلایلش را می‌توان تاخیر در تهیه تجهیزات ذکر کرد.

با این خاطره بد از حضور شرکت‌های چینی، حسین‌نژاد مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با بیان این‌که برنامه جامع فاز دوم توسعه میدان یادآوران توسط سینوپک ارائه شده است، گفت: درخصوص سرمایه‌گذار، مذاکره برای تدوین برنامه جامع توسعه فاز دوم طرح یادآوران با شرکت چینی سینوپک در حال انجام است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها