تکرار رکورد الهه احمدی در فینال فینالیست‌های تیراندازی جهان برای ما ایرانی‌ها اهمیت زیادی دارد که باید این افتخار بزرگ را از جنبه‌های گوناگون بررسی کرد. الهه احمدی در بعد بین‌المللی طی یک ماه در مسابقه‌های جمهوری آذربایجان تیر زد که طلا و ورودی المپیک را با هم گرفت. سپس در فینال فینالیست‌های تیراندازی در آلمان نفر نخست پیکارها شد که افتخار بزرگی برای ورزش ایران و این بانوی تیراندازی است.
کد خبر: ۸۳۴۰۳۳

شاید در وهله نخست این تصور به وجود بیاید الهه احمدی با امکاناتی که از پیش برای او فراهم شد در این مدت کم به افتخارات بزرگ رسید، اما واقعیت غیر از این است.

من کلیت تیراندازی در ایران را بازگو می‌کنم که امروزه نه ساچمه داریم و نه فشنگ. رول یا سیستم‌های الکترونیکی استاندارد نیستند و دستگاه‌های این ورزش سرویس نمی‌شوند چون فدراسیون تیراندازی با مشکلات مالی رو به روست.فدراسیون بودجه کافی ندارد و حامیان مالی یا نمی‌آیند یا در صورت ورود به تیراندازی بعد از مدت کوتاهی از این ورزش فاصله می‌گیرند.

موفقیت بانوی ایرانی در جمهوری آذربایجان و آلمان در چنین شرایطی حاصل شد؛ زمانی که همین مقدار امکانات برای مردان و زنان به طور مساوی تقسیم می‌شود، اما بانوان ایرانی (احمدی و نجمه خدمتی) پیشرفت بین‌المللی بیشتری دارند چون پشتکار و انگیزه آنها بیشتر است.

باز هم الهه احمدی را مثال می‌زنم. نفر دوم بازی‌های آسیایی گوانگجو که در رقابت‌های سال گذشته تیراندازی بازی‌های آسیایی توفیقی به دست نیاورد، اما در یک ماه اخیر دو بار به موفقیت جهانی رسید.

الهه احمدی در چهار سال گذشته همسرداری و بچه‌داری کرد و برای یک قهرمان بعد از این مدت فاصله گرفتن از دنیای قهرمانی واقعا بازگشت کار سختی است؛ اما او توانست نه یک بار بلکه دو بار در سطح جهان رکوردی را که با آن سهمیه المپیک گرفت تکرار کند. اگر بخواهیم در بدبینانه‌ترین حالت رکورد احمدی را در جمهوری آذربایجان اتفاقی بدانیم تکرار این رکورد در آلمان موقعیت بانوی ایرانی را در تیراندازی جهان تثبیت می‌کند. او در این سال‌ها سختی‌های زیادی را تحمل کرد؛ ولی امروز در بهترین شرایط به دنیای قهرمانی بازگشت و اینک با آمادگی جسمی و ذهنی به رکوردهای بعدی می‌اندیشد. باید قدر این بانوی ایرانی را در ورزش ایران دانست.

مهتاب رضی

‌ داور بین‌المللی تیراندازی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها