امید به تماشای مستندهای خوب و جذاب، در دو دهه گذشته کمرنگ و کمرنگ‌تر شده است؛ نه تاسیس شبکه مستند در تلویزیون و نه اکران مستندهای سینمایی در گروه هنر و تجربه، چراغی نیفروخته و رونقی به آثار مستند نداده است. دیگر مستندسازان هم چندان افق روشنی پیش‌ ‌رو نمی‌بینند؛ نه تهیه‌کنندگان سینما به تولید آثار مستند تمایلی دارند و نه تلویزیون بودجه‌ چندانی برای تولید مستند در اختیار دارد.
کد خبر: ۸۳۳۵۱۷
گنجینه آثار مستند در خدمت رونق مستندسازی

در این روزگار که همچنان مستند از روزهای گذشته و آثار بزرگانی چون خسرو سینایی، ناصر تقوایی و بهرام بیضایی اعتبار می‌گیرد، نمایش آثار همین بزرگان می‌تواند فرصتی باشد برای آشتی مخاطب با مستندهای ایرانی و زمینه‌سازی برای ساخت آثار عمیق و ماندگار.

بخشی از این مستندهای شاخص تحت عنوان گنجینه‌ سینمای مستند در اختیار تلویزیون قرار دارد که به همت شبکه مستند گردآوری، ترمیم و رونمایی شده است، اما حتما در روزگار رونق مستندسازی آثاری در کشور تولید شده که در اختیار تلویزیون نبوده است. تلویزیون که تا امروز به عنوان مهم‌ترین متولی مستندسازی در کشور عمل کرده، می‌تواند به خرید آثاری اقدام کند که احتمالا در آرشیو سازمان‌ها و نهادهای هنری یا نزد خود مستندسازان پیشکسوت خاک می‌خورند.

تردیدی نیست که شرایط مالی تلویزیون می‌تواند در اجرای این ایده، موانعی ایجاد کند، اما اگر بپذیریم مستندسازی زمانی رونق می‌گیرد که مخاطبان بیشتری به تماشای آثار مستند جذب شوند، آن‌گاه خرید مستندهای ارزشمند دهه‌های پیشین و ارائه آنها در قالب یک برنامه مداوم و هدفمند، نه‌تنها هزینه نیست؛ بلکه نوعی سرمایه‌گذاری نیز محسوب می‌شود، ضمن این‌که حتما مستندسازان هم در این زمینه تعاملی سودمند با اهالی تلویزیون خواهند داشت و این فرصت را به شرط امانتداری، برای تلویزیون فراهم خواهند کرد که با شرایط مناسب‌تری آثار شاخص را خریداری کند.

مستندهای ارزشمند و عمیقی که جزو گنجینه سینمای مستند محسوب می‌شوند، برای مخاطبی که امروز به واسطه دسترسی به انواع برنامه‌های تلویزیونی و تولیدات روز جهان به تماشای مستند علاقه‌مند شده، دعوتی است به تماشای مستندهای خوب ملی و تولیدات ارزشمند ایرانی.

در شرایطی که نه‌تنها تلویزیون بلکه دستگاه‌های فرهنگی و هنری با مشکلات متعدد مالی دست و پنجه نرم می‌کنند، داشته‌های ارزشمند ملی تا زمانی که امکان عرضه و ارائه دارند، در اولویت قرار می‌گیرند؛ چراکه می‌توان با استفاده از همین داشته‌ها، علاوه بر جلب رضایت تماشاگران حرفه‌ای آثار مستند، مخاطبان تازه‌ای برای این گونه آثار تربیت کرد.

همین دیدگاه می‌تواند در اکران سینمایی آثار مستند هم به رشد و رونق مستندسازی کمک کند. اکران دوباره برترین‌های سینمای مستند کشور، براساس یک برنامه‌ریزی بلندمدت و توام با سیاست‌های حمایتی، در رونق سینمای مستند بی‌فایده نخواهد بود.

آذر مهاجر

رادیو و تلویزیون

برچسب ها: مستند تلویزیون
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
ایستاده در سیل

روایت دست‌اول امدادگران از عملیات جست‌وجو و نجات در سیل امامزاده داوود و فیروزکوه

ایستاده در سیل

همه زنده زنده سوختند

نصرت‌الدین نصراللهی تنها شاهد حادثه سقوط هواپیمای فرماندهان جنگ، از آن روز می‌گوید

همه زنده زنده سوختند

نیازمندی ها