هواپیماهای ائتلاف در ساعات اولیه روز جمعه بار دیگر مواضع نیروهای مردمی انصارالله و طرفداران حوثی را در استان صنعا بمباران کردند. شاهدان و ساکنان صنعا گفتند، پایگاه هوایی دیلمی و مقر تیپ اول زرهی و پادگان الصیانه در منطقه ذهبان هدف حملات هوایی متجاوزان قرار گرفت. این منابع گفتند که صدای انفجارهای بزرگی را شنیده‌اند و پس از آن ستونی از دود آسمان صنعا را در بر گرفت. همچنین در جریان حمله هوایی روز گذشته جنگنده‌های عربستان سعودی به بیمارستان شعاره در شهر رازح در استان صعده در شمال یمن هفت نفر کشته و شش فرد دیگر زخمی شدند.
کد خبر: ۸۳۲۳۱۴

در این حمله چند خانه مسکونی اطراف این بیمارستان تخریب شد. منابع محلی به خبرگزاری سبا گفتند، جنگنده‌های متجاوز سعودی تاکنون پنج بار به این بیمارستان حمله کرده‌اند و گروه‌های امداد و نجات به دلیل پرواز مدوام جنگنده‌ها در آسمان این شهر، تاکنون موفق به امدادرسانی به قربانیان این حمله نشده‌اند.

ارتش یمن نیز در پاسخ به حمله متجاوزان به یک پایگاه نیروهای ائتلاف به سرکردگی آل‌سعود در استان مارب در مرکز یمن حمله کرد و در جریان این حمله ده‌ها نظامی اماراتی و عربستانی کشته شده و تعداد زیادی خودروی زرهی، هواپیما و بالگرد آپاچی ارتش امارات منهدم شدند. امارات نیز با تائید این حمله شمار تلفات نیروهای این کشور در جریان تجاوز به یمن را 22 نفر اعلام کرد.

همزمان با ادامه درگیری‌ها در یمن، «اسماعیل ولد الشیخ» فرستاده ویژه سازمان ملل در بحران یمن بازگشت دولت «خالد بحاح» را تنها راه‌حل ممکن برای پایان دادن به بحران یاد کرد. این در واقع اولین بند طرحی است که ولد الشیخ برای حل و فصل بحران یمن ارائه داده است.

بند دیگر آن تعهد به اجرای تصمیمات شورای امنیت درباره یمن براساس ساز‌و‌کاری است که مورد توافق همه طرف‌ها باشد است. همچنین قرار است یک آتش‌بس دائم و سراسری در این کشور برقرار شود و همه گروه‌های نظامی و شبه‌نظامی از شهرهای یمنی عقب‌نشینی کرده و ساز‌وکاری برای ایجاد امنیت ایجاد شود. این طرح همچنین خواستار رفع تحریم‌های زمینی، هوایی و دریایی اعمال شده بر یمن و تسهیل روند کمک‌‌رسانی و ورود کالاهای تجاری و کمک‌های دارویی و غذایی به خاک این کشور شده است.

طرح یاد شده پیشنهاد می‌کند دولت خالد بحاح، معاون فعلی عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی یمن که پیشتر نخست وزیر یمن بوده به عنوان «دولت پیشبرد امور» مسئولیت اداره کشور به مدت دو ماه را برعهده داشته باشد.

همچنین قرار است گفت‌وگوهای طرف‌های یمنی تحت اشراف سازمان ملل ادامه پیدا کند. جنبش انصارالله یمن از این طرح استقبال کرده است. اما هنوز امکان اجرایی شدن آن معلوم نیست.

عربستان سعودی به منظور بازگرداندن عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهوری مستعفی و فراری یمن با چند کشور عربی و اسلامی به جز عمان ائتلافی تشکیل داد و از ششم فروردین حملات هوایی علیه یمن و زیرساخت‌های این کشور فقیر عربی را آغاز کرد. نکته مهم ادامه این حملات و سکوت جامعه بین‌الملل در قبال این حملات است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها