گزارش

توفان و سیل در راه است

روز گذشته در حالی توفان شن هوای شمال سیستان و بلوچستان را تیره و تار کرده و به تعطیلی ادارات برخی شهرهای منطقه منجر شد که سیلاب نیز استان‌هایی همچون آذربایجان غربی و هرمزگان را درنوردید و خساراتی به این استان‌ها وارد کرد. این در حالی است که سازمان هواشناسی نیز درخصوص بارش باران و وقوع سیلاب و آبگرفتگی از امروز تا آخر هفته در دیگر استان‌های کشور هشدار داده است.
کد خبر: ۸۳۰۸۹۳

معاون عملیات سازمان امداد و نجات درباره وقوع توفان در سیستان به فارس گفت: وزش باد و توفان شن از شامگاه شنبه در دو شهرستان هیرمند و نیمروز موجب شد اهالی 11 روستای این مناطق در توفان شن گرفتار شوند.

حسین درویشی با اشاره به این که وزش باد و توفان طبق پیش‌بینی هواشناسی تا امشب ادامه خواهد داشت، افزود: 2000 نفر در توفان شن گرفتار شده بودند که نیروهای امداد و نجات علاوه بر امدادرسانی به آنان تعداد 410 بسته غذایی و 1850 ماسک را میان آنان توزیع کردند.

در همین زمینه، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز از تعطیلی ادارات شهرستان هیرمند به دلیل توفان شدید گرد و خاک و در نتیجه افزایش آلودگی هوا و کاهش دید طی روز گذشته خبر داد.

رضا اربابی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در پی وزش باد شدید همراه با گرد و خاک در شمال استان بویژه هیرمند در روز شنبه، میزان ذرات معلق در هوا در این شهرستان به 12 برابر حد بحران و 33 برابر حد مجاز رسید که با ادامه این روند در روز گذشته و آلودگی شدید هوا، تمام ادارات این شهرستان بجز مراکز امدادی، بهداشتی و درمانی تعطیل شد.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان نیز در این باره گفت: با شدت گرفتن وزش باد همراه با گرد و خاک در شمال استان، تمام دستگاه‌های امدادی از جمله هلال احمر، اورژانس و... تا فروکش کردن توفان در سیستان در حال آماده‌باش هستند.

حسن مصفا افزود: در همین خصوص 1850 عدد ماسک میان مردم توفان‌زده ده روستای هیرمند و 410 سبد غذایی شامل برنج، روغن، ماکارونی و کنسرو میان توفان زدگان این شهرستان توزیع شد.

به گفته وی، این شرایط جوی با توجه به ادامه توفان گرد و خاک در منطقه همچنان تداوم دارد. فرماندار هیرمند هم در این خصوص گفت: بر اثر هجوم ماسه بادی‌ها، سه محور اکبرآباد به هیرمند، بازارچه مرزی میلک و نیاتک به دوست محمد مسدود شد که راهداران در حال بازگشایی آن هستند.

محمدعلی پیری در گفت‌وگو با فارس افزود: شدت توفان در شهرستان هیرمند طی روز گذشته به 90 کیلومتر بر ساعت و میزان غلظت آلاینده‌ها به 4985 میکروگرم بر مترمکعب رسید که 33 برابر حد استاندارد است. به گفته وی، فقط در صبح روز گذشته 60 مرد، 43 زن و 25 کودک به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

وقوع سیلاب در شمال غرب و جنوب کشور

در حالی که هوای سیستان با هجوم توفان نامناسب شده، بارش باران به وقوع سیلاب در دو استان آذربایجان غربی و هرمزگان منجر شد.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات کشور در این باره گفت: پنج روستای اطراف شهرستان ارومیه دچار سیل‌زدگی شدند که 36 نفر در این حادثه آسیب دیدند. از این تعداد دو نفر مجروح سیل به صورت سرپایی مداوا و پنج نفر نیز به صورت اضطراری اسکان داده شدند. در ضمن دو دستگاه چادر، هشت تخته پتو و چهار تخته موکت میان سیل‌زدگان توزیع شد.

درویشی به سیل هرمزگان نیز اشاره کرد و با بیان این که سیل در شهرستان بشاگرد موجب آسیب سه شهر گوهران، سردشت و درشهرگافر شد، افزود: 165 نفر در این سیل امدادرسانی شدند و 17 نفر نیز به صورت اضطراری اسکان یافتند. در ضمن سه دستگاه چادر، 40 تخته پتو و 110 کیلوگرم نایلون میان آسیب‌دیدگان توزیع شد.

استان‌های دیگر به هوش باشند

از آنجا که مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از احتمال بارش پراکنده باران، رعد و برق و وزش باد در ۱۷ استان و همچنین کاهش هفت درجه‌ای دما در نیمه شمالی کشور از امروز تا پایان هفته خبر داده است، به نظر می‌رسد دیگر استان‌های کشور نیز باید آمادگی خود را برای وقوع هر گونه بارش شدید و وقوع سیلاب یا وزش باد و توفان حفظ کنند.

آن طور که احد وظیفه درباره شرایط جوی کشور به مهر گفته است: از امروز با ورود سامانه بارشی فعال به کشور در استان‌های واقع در شمال غرب، غرب بتدریج سواحل شمالی، بخش‌هایی از جنوب غرب، مرکز و استان‌های واقع در دامنه البرز مرکزی، شاهد بارش باران و از روز سه‌شنبه شاهد کاهش دما در نیمه شمالی بویژه سواحل دریای خزر در شمال شرق کشور خواهیم بود. همچنین در سه روز آینده در جنوب سیستان و بلوچستان، ارتفاعات کرمان و برخی نقاط هرمزگان رگبار موقتی باران پیش‌بینی می‌شود و در همین مدت در شرق کشور به سبب وزش باد نسبتا شدید در پاره‌ای نقاط گرد و خاک ایجاد می‌شود که در برخی مناطق بویژه زابل با توفان گرد و خاک همراه خواهد بود.

این شرایط جوی ظاهرا در استان زنجان با هشدار بیشتری همراه بوده است، زیرا مدیریت بحران استانداری زنجان روز گذشته درباره آبگرفتگی معابر و وقوع سیل در این استان هشدار داد. کرامتی در این خصوص گفت: با توجه به کاهش دما از شب گذشته و آغاز بارش‌های رگباری از امروز، کشاورزان محصولات برداشت شده را به انبارها منتقل کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها