معاون اسبق ارزی بانک مرکزی:

صرافی‌ها باید به قانون تمکین کنند

دیروز مهلت یکساله بانک مرکزی به صرافی‌ها برای دریافت مجوز و ساماندهی پایان یافت، اما برخلاف تهدیدهای قبلی، اقدامی برای پلمب صرافی‌ها صورت نگرفت و به نظر می‌رسد بانک مرکزی تنها به یک تهدید بسنده کرده و عملا مهلت دیگری را برای ساماندهی صرافی‌ها و افزایش سرمایه آنان به عنوان چالش‌برانگیزترین موضوع این ساماندهی در نظر گرفته است.
کد خبر: ۸۲۷۶۷۳
صرافی‌ها باید به قانون تمکین کنند

در این‌باره‌ برخی کارشناسان می‌گویند فشار بانک مرکزی به صرافی‌ها برای ساماندهی و تامین سرمایه حداکثر چهار میلیارد تومانی باعث مشوش شدن بازار ارز می‌شود، اما سیدکمال سیدعلی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی عقیده دارد صرافی‌ها توان پرداخت چهار میلیارد تومان سرمایه اولیه را دارند و باید طبق قانون عمل کنند.

آیا پلمب صرافی‌ها از سوی بانک مرکزی به دلیل افزایش ندادن سرمایه کار درستی است؟

صرافی‌ها باید مقرراتی را که توسط بانک مرکزی اعمال می‌شود رعایت و در چارچوب قانون حرکت کنند. این که بگوییم مبلغ حداکثر چهار میلیارد تومانی که برای سرمایه اولیه صرافی‌ها در نظر گرفته شده، زیاد است، این طور نیست. حال اگر جایی مهلتی برای افزایش سرمایه خواسته شده، باید به صورت تعهدی باشد تا صرافی در صورت جریمه شدن، توانایی مالی پرداخت جریمه را داشته باشد. این که اکنون برخی می‌گویند پملب صرافی‌ها نباید انجام شود، بنده موافق نیستم و باید طبق مقررات عمل شود.

روش کنونی بانک مرکزی برای ساماندهی صرافی‌ها درست است؟

بله. در دوره‌ای که کشور با محدودیت و تحریم اداره می‌شد، صرافی‌ها سهم بزرگی از نقل و انتقال پول را در اختیار گرفتند و از همین راه به منافع بزرگی دست یافتند که شاید در شرایط عادی این امکانات برای آنها فراهم نبود، بنابراین باید زیر بار ساماندهی بروند.

با این تفاسیر صرافی‌ها توان پرداخت دو و چهار میلیارد تومان را در کلانشهرها و شهر‌ستان‌ها به عنوان سرمایه اولیه دارند؟

بله، حتما دارند. اگر توان پرداخت چنین مبلغی را ندارند، بهتر است سطح معاملات خود را کاهش دهند. اکنون اگر فردی قصد داشته باشد یک میلیارد دلار جابه‌جا کند، هزینه زیادی را باید بپردازد و در این میان اگر پول فرد در کشور دیگری بلوکه شود، متضرر خواهد شد. به همین دلیل صرافی باید بتواند پاسخگوی نیاز مشتری باشد. بنابراین سرمایه چهار میلیارد تومانی برای کار بزرگی مانند صرافی مبلغ بالایی نیست و باز هم تاکید می‌کنم صرافی‌ها باید قانون را اجرا کنند. همچنین بانک مرکزی می‌تواند تعداد معاملات صرافی‌هایی را که سرمایه کمتری دارند، محدود کند تا توازن در بخش عرضه و تقاضا اجرا شود.

پلمب صرافی‌ها باعث شوک در بازار ارز نمی‌شود؟

اکنون حدود 600 صرافی در سطح کشور فعال هستند که 50 صرافی می‌توانند 80 درصد معاملات بزرگ را انجام دهند و 550 صرافی دیگر بقیه کارهای ارزی را بپذیرند. از این‌رو حتی پلمب صرافی‌های غیرمجاز بعید است در بازار ارز مشکلی به وجود بیاورد و به نظرم این حرف‌ها نوعی جوسازی برای فرار از تمکین به اجرای قانون است.

محمدحسین علی‌اکبری - اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها