در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دکتر محمد سرافراز در این دیدار با بیان اینکه نکات مطرح شده از سوی نمایندگان مجلس از جمله موضوع برجام، برای رسانه ملی راهگشاست، گفت: مجلس شورای اسلامی نقشی تاریخی در بررسی برجام دارد، چون در برجام تعهدات بلندمدتی برای ایران پیشبینی شده است. در آمریکا نیز نمایندگان سنا در حال بررسیاند و از یکصد نماینده سنا تا امروز، فقط 24 نماینده موافقت خود را با برجام اعلام کردهاند.
رئیس رسانه ملی با بیان نحوه جریانسازی آمریکاییها درخصوص برجام یادآور شد: آنها در مرحله اول، مخالفت خود را اعلام میکنند و در مرحله بعد اگر رئیسجمهور آمریکا مخالفت نمایندگان را وتو کرد، آن وقت مرحله بعدی است که باید 34 رای نمایندگان کسب شود. دولت آمریکا تبلیغات گستردهای به راه انداخته است؛ از هنرمندان به عنوان موافقان و در قالب برنامههای کوتاه استفاده میکنند و ازسویی، نمایندگان مخالف برجام در آمریکا در تلاشند که طرح رای نیاورد.
افزایش مخاطبان اخبار
سرافراز اظهار کرد: آنها معتقدند که باید با بخشهایی از برجام مخالفت کنند تا امتیاز بیشتری گرفته شود. در واقع، شبکههای تلویزیونی آمریکا با پخش تیزر و تولیدات خود از یکسو و لابی صهیونیستی از سوی دیگر، فعالیت گستردهای در موافقت و مخالفت با برجام در پیش گرفتهاند که این تلاشها با هدف امتیازگیری بیشتر از ایران است.
رئیس سازمان صداوسیما در ادامه با اشاره به طرحهای سیاسی و نظامی آمریکا در منطقه گفت: هدف آمریکاییها در منطقه، تجزیه کشورهای سوریه، یمن و عراق است، لذا وظیفه ماست که از محور مقاومت و گفتمان مقاومت حمایت کنیم.
وی به موضوعات داخلی رسانه و تغییراتی که در ماههای اخیر در ساختار رسانه شکل گرفته، اشاره کرد و در خصوص بخشهای محتوایی از جمله خبر رسانه اظهار کرد: نظرسنجیهای دقیق و مستمردرباره بخشهای مختلف خبری صداوسیما انجام میشود که رد اقبال عمومی به خبرهای رسانههای خارجی را نشان می دهد. براساس این نظرسنجیها، در دو ماه گذشته، مخاطبان بخشهای مختلف خبری رسانه ملی 5 درصد افزایش داشته است که این افزایش، ناشی از کوتاه شدن بخشهای خبری، تغییردر ادبیات خبر و پرداختن به موضوعات متنوع بوده است.
دکتر سرافراز یادآور شد: در بخش محتوا محدودیت ها و ملاحظاتی داریم و به همین دلیل شبکههای ماهوارهای از این وضعیت بهره میبرند، اما به این معنا نیست که جای ما را گرفته باشند.
تبیین اقتصاد مقاومتی
رئیس رسانه ملی از رویکرد جدی رسانه در تبیین موضوع اقتصاد مقاومتی یاد کرد و گفت: تشویق کارآفرینان، اطلاعرسانی و آگاهیبخشی و توجه به کار و کارآفرینی، رویکرد جدید ما در رسانه ملی است.
وی ادغام برخی شبکههای تلویزیونی را از اهداف حمایت ازتولید وپخش برنامههای داخلی و کاهش پخش برنامههای خارجی عنوان کرد .
رئیس سازمان صداوسیما با ذکر این مطلب که درصدد هستیم پخش سریالها و انیمیشنهای خارجی کمتر شود و متکی به تولیدات داخلی باشیم، گفت: به همین دلیل دو شبکه سریال در هم ادغام شدند تا حجم پخش سریالها و فیلمهای خارجی را کاهش دهیم.
دکتر سرافراز، شبکه پویا را شبکه کودک خواند و با اشاره به هزینههای سنگین ساخت انیمیشن گفت: ساخت پویانمایی در کشور، هزینهبر و زمانبر است و قرار است از مهرماه، برنامههای تولید داخل در این شبکه، سهم بیشتری داشته باشد.
لزوم توجه به موضوعات روز جامعه
در ابتدای این نشست، رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان، ضمن قدردانی از برنامهها و موضعگیریهای رسانه ملی در موضوع مذاکرات هستهای، گفت: در اینباره، دغدغههای رهبرمعظم انقلاب، و نیز نظر موافقان و مخالفان برجام، مطرح و زمینه آگاهیبخشی به مخاطبان فراهم شود. حجتالاسلام موسوی، ورود رسانهملی به موضوع فرهنگی را مطالبه رهبرمعظم انقلاب و از رسالتهای صداوسیما برشمرد و گفت: با توجه به فعالیتهای شبکههای ماهوارهای علیه انقلاب، ضروری است بخشهای مختلف رسانه بویژه برونمرزی، فعالیتهای ویژهای در دستور کار خود قرار دهند.
در ادامه این نشست، اعضای مجمع نمایندگان استان اصفهان، ضمن طرح مشکلات رسانهای حوزه انتخابیه خود، به مباحثی چون تامین و تجهیز شبکه استانی مرکز اصفهان، رعایت عدالت در پوشش اخبار نمایندگان مجلس، بهبود وضعیت پوشش دیجیتال استان، توجه به مشکلات مالی صداوسیمای مرکز اصفهان، کیفیسازی و بومیسازی تولیدات، کاهش پخش سریالها و تولیدات خارجی، ترویج تفکر حکومت دینی، تبیین جنگ رسانهای دشمن در تولیدات رسانهای، توجه به تنوع گویش در منطقه، استفاده از کارشناسان در برنامهها، آگاهی بخشی درخصوص بحران آب و مشکلات خشکسالی و ضرورت تولید برنامههای مذهبی پرداختند.
توقف تولیدات فاخر به دلیل کمبود بودجه
رئیس رسانه ملی با تشریح مشکلات مالی سازمان، به ناتمام ماندن تولید برخی سریالهای الف ویژه ناشی از کمبود اعتبارات اشاره کرد و افزود: تولید سریالهای «سعدی»، «حضرت موسی (ع)» ، و «سلمان» به علت مشکلات مالی و تامین نشدن بودجه، چند سالی است که به تعویق افتاده است.
وی بودجه دولت برای سازمان را کمتر از هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: با این مقدار، سازمان حتی قادر به پرداخت حقوق کارکنان خود نیست. وی افزود: اگر قرار باشد صداوسیما در صد زیادی از بودجهاش را از راه تبلیغات تامین کند، می تواند تبعاتی داشته باشد؛ برخی انتقاد می کنند که چرا تبلیغات زیاد پخش می شود، چرا مصرفگرایی را رواج می دهید یا چرا کالاهای خارجی تبلیغ می کنید. در حالی که اگر دولت، بودجه سازمان را تامین کند، حتی نیازی به پخش آگهی بازرگانی نخواهیم داشت.
دکتر سرافرازدرخصوص پوشش دیجیتالی کل کشور تصریح کرد: ده سال طول خواهد کشید تا درچنین اوضاع مالی و با تامین کامل بودجه عمرانی صدا و سیما، کشور کاملا از پوشش دیجیتال بهره مند شود.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «جامجم» با رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور مطرح شد