90 درصد تبلیغات سلامت از سوی غیرپزشکان

روز گذشته، رئیس کل سازمان نظام پزشکی در نشست خبری روز پزشک عنوان کرد که بیش از 90 درصد تبلیغات حوزه سلامت از سوی افراد غیرپزشک انجام می‌شود.
کد خبر: ۸۲۶۸۶۷

دکتر علیرضا زالی در پاسخ به پرسش جام‌جم مبنی بر این‌که چرا با وجود ممنوعیت تبلیغات پزشکی، برخی پزشکان در فضای مجازی و غیرمجازی به تبلیغ می‌پردازند، عنوان کرد: اگر پزشکی قصد دارد تبلیغات انجام دهد، بایداز سازمان نظام پزشکی شهرستان محل کارش، مجوز تبلیغات را دریافت کند. البته نظام پزشکی هم برای قوی‌تر شدن دایره نظارت‌ها، الان مجوز تبلیغات را به شکل شش ماهه در اختیار پزشکان قرار می‌دهد. این مقام مسئول تاکید دارد، حدود 60 درصد از پزشکانی که بدون مجوز، تبلیغات انجام داده‌اند و نظام پزشکی آنها را فراخوانده است، آگاهی نداشتند که باید برای تبلیغ پزشکی از این سازمان مجوز دریافت کنند.

به گفته زالی، در سال گذشته حدود 10‌درصد از پرونده‌های دادسراهای انتظامی به تخلفات تبلیغات پزشکی مربوط می‌شد.

برای حل این معضل، زالی عنوان می‌کند: با وزیر ارشاد جلسه‌ای برگزار کردیم تا با همکاری رسانه‌ها، بحث تبلیغات پزشکی ساماندهی شود. در صورت تصویب قانون، رسانه‌ها موظف می‌شوند برای هر تبلیغ پزشکی، ابتدا از سازمان نظام پزشکی استعلام بگیرند تا از صحت و سقم فعالیت‌های آن پزشک و مجوز تبلیغات او باخبر شوند.

آمار پایین مراجعات به پزشکان عمومی

در شرایطی که در کشورهای توسعه‌یافته پزشکان عمومی در صف اول ارائه خدمات درمانی هستند، اما زالی خاطرنشان می‌کند، بار مراجعه ایرانیان به پزشکان عمومی به صورت متوسط 2/2 در سال عنوان می‌شود. یعنی می‌توان عنوان کرد سرانه مراجعه به پزشکان عمومی در کشور ما 50 درصد کمتر از آمارهای جهانی است. همچنین به باور زالی، باید ساختار شورای عالی بیمه عوض شود و بین فروشندگان و خریداران خدمت، توازن ایجاد شود، در حالی که الان، وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی در شورای عالی بیمه، فقط دو رای دارند.زالی یادآوری می‌کند، در تهران 80 درصد مراجعان که نیاز به بستری دارند، از خدمات بیمه تکمیلی استفاده می‌کنند.

پزشک زندانی نداریم

رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور با رد شایعه‌ها درباره زندانی شدن تعدادی از پزشکان تاکید کرد، هیچ پزشکی به دلیل مسائل پزشکی در حبس نیست. البته در سال گذشته 18 مورد حکم حبس صادر شده، اما همه این احکام فعلا تعلیق شده‌اند. به عقیده زالی، بخشنامه رئیس قوه قضاییه در فروردین 93 باعث شد برای این پرونده‌ها حکمی صادر نشود. این مقام مسئول درباره آخرین اخبار از ماجرای جراح ممسنی که در حین کار از سوی یک مقام قضایی بازداشت شد، اظهار کرد : درخواست جامعه پزشکی استان فارس و سیستم قضایی این است که این پرونده در داخل خود این استان حل و فصل شود. همچنین رئیس قوه قضاییه هم برای رسیدگی بیشتر به این پرونده، کارگروهی تشکیل داده است. به اعتقاد زالی، یکی از بهترین هماهنگی‌های میدانی در بخش پزشکی و قضایی در استان فارس به وجود آمده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها