حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل‌خاورمیانه از پیامدهای مثبت برجام در منطقه می‌گوید
کد خبر: ۸۲۵۶۲۶

یک ماه پیش، آن زمان که وزرای خارجه ایران و کشورهای عضو 1+5 در وین مقابل دوربین‌های تلویزیونی، دستیابی به توافق هسته‌ای و اتفاق‌نظر بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام کردند، بسیاری از خود می‌پرسیدند پیامدهای این توافق برای منطقه چه خواهد بود؟ 30 روز پس از این توافق حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه از نشانه های تغییرات منطقه‌ای در پی توافق وین سخن می‌گوید.

یک ماه قبل، ایران به‌عنوان قطب اصلی محور مقاومت در منطقه توانست به توافقی هسته‌ای با کشورهای 1+5 برسد. با توجه به پیامدهای گریزناپذیر منطقه‌ای این توافق فکر می‌کنید مهندسی جدید منطقه در پی انتشار سند وین چگونه شکل خواهد گرفت و این توافق چه تاثیری بر جایگاه مقاومت اسلامی خواهد داشت؟

روشن است که دستیابی ایران و کشورهای 1+5 به توافق جامع، جایگاه سیاسی ایران را بهبود می‌بخشد، بنابراین با وجود فشار واشنگتن به تهران، کشورمان از ظرفیت‌های بیشتری برای کمک به محور مقاومت برخوردار خواهد بود. در این خصوص می‌توان به تلاش‌های ایران برای حل بحران سوریه به‌عنوان یکی از کشورهای عضو محور مقاومت اشاره کرد. تلاش‌هایی که باعث شده دمشق پس از 53 ماه مواجهه با بحران در آستانه خروج از این وضعیت قرار گیرد. در همین خصوص تهران طرحی چهار مرحله‌ای ارائه کرده و بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دخیل در این بحران پذیرفته‌اند طرح ایران را عملیاتی کنند.

با وجود این شاهدیم واشنگتن ادعاهایی را در ارتباط با ضرورت همکاری ایران برای تغییر شرایط منطقه به سمت و سویی هماهنگ با منافع غرب مطرح می‌کند...

آمریکا همواره برای جلوگیری از کمک ایران به کشورهای منطقه فشار وارد کرده و می‌کند، اما تیم مذاکره‌کننده کشورمان توانسته غرب را به این نتیجه برساند که کمک‌های تهران به جنبش‌های آزادیبخش و دولت‌های محور مقاومت، از موضع انسانی بوده و از همین موضع به کمک‌های خود ادامه خواهد داد.

در منطقه هم برخی کشورها راضی به بهبود جایگاه مقاومت اسلامی نیستند. از جمله این کشورها می‌توان به عربستان سعودی اشاره کرد. فکر می‌کنید ریاض، پس از توافق وین چه راهبردی را در مواجهه با کشورمان به‌کار خواهد برد؟

عربستان همزمان با مذاکرات هسته‌ای در همراهی با رژیم صهیونیستی، محوری عبری ـ عربی برای مقابله با تهران تشکیل داد. رژیم صهیونیستی با فعال کردن لابی‌های سیاسی خود در آمریکا و عربستان با استفاده از ظرفیت‌های مالی خود تلاش کردند مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 شوند. اماهمه فشارها با مقاومت مردم و تیم مذاکره‌کننده شکست خورد و حالا عربستان در وضعیت تازه‌ای قرار گرفته است. با توجه به این که عربستان نمی‌تواند خارج از اراده آمریکا تصمیم‌ بگیرد، به‌نظر می‌رسد پس از جمع‌بندی مذاکرات، چاره‌ای ندارد جز این که به سمت ایران متمایل شود. سفر عالی‌ترین مقام امنیتی ـ اطلاعاتی سوریه به ریاض و موافقت عربستان با طرح چهار ماده‌ای ایران نشان می‌دهد ریاض در حال پذیرش شرایط تازه در منطقه است. سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به کشورهای منطقه نیز حکایت از انزوای بیش از پیش عربستان داشته و با توجه به شکست سیاست‌های عربستان در یمن، عراق و سوریه، عربستان به سمت ایران گرایش نشان خواهد داد.

اوضاع و احوال تروریست‌های داعش پس از این توافق چگونه خواهد بود؟

با توجه به این که کنترل داعش از دست قدرت‌های حامی آن بیرون آمده، غرب به دنبال استفاده از ظرفیت‌های ایران برای مقابله با داعش است. واقعیت این است که مأموریت داعش به پایان رسیده و اکنون فصل نابودی تروریست‌هاست . واشنگتن می‌داند بدون ایران قادر به غلبه بر داعش نیست ؛ بنابراین پس از پایان مذاکرات، حالا وقت از میان بردن داعش است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها