تعدادی از مربیان و کارشناسان، تیم (ب) والیبال را برای پشتوانه‌سازی مناسب نمی‌دانند

والیبال پشت آزمون پشتوانه‌سازی

تمام شد. بازی‌های 9 روزه تیم ب ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا با نایب‌قهرمانی برای والیبال ایران به پایان رسید تا فدراسیون والیبال همچنان بر شعار خود مبنی بر این‌که فعالیت تیم‌های ایرانی در لیگ جهانی و رقابت‌های آسیا در مسیر رقابت‌های جام جهانی برای گرفتن سهمیه المپیک است پا بر جا بماند.
کد خبر: ۸۲۴۹۸۶
والیبال پشت آزمون پشتوانه‌سازی

تیم دوم ایران یا به عبارتی بنا بر گفته پیمان اکبری، سرمربی والیبال ایران در این رقابت‌ها تیم سوم ایران، در دیدار پایانی مقابل ژاپن نتیجه را واگذار کرد و نایب‌قهرمان شد تا دوباره انتقادهایی که با شروع رقابت‌ها فروکش کرده بود ‌فوران کند.

ایرج مظفری یکی از منتقدان این تیم که پیش از بازی‌ها گفته بود والیبال ایران نفرات دیگری دارد که بتوانند تیم ب ایران را تشکیل بدهند بعد از پایان رقابت‌ها نیز روی حرف خود پافشاری می‌کند و می‌گوید: من پیش از بازی‌ها نیز گفته بودم روی نفرات تیم ب حرف دارم. این تفرات بجز پوریا فیاضی کمکی به والیبال ایران نمی‌کنند چرا باید تعارف کنیم و وقت برخی جوانان را برای پیشرفت در والیبال بگیریم. فدراسیون که می‌دانست و می‌گفت ملاکش در این رقابت‌ها نتیجه‌گرایی نیست چرا بازیکنان نوجوان و جوان را در قالب تیم ایران به رقابت‌ها نفرستاد زیرا تیم ب ایران نه جوان بود و نه کیفیت داشت.

مظفری درباره تقابل این تیم با رقبای آسیایی می‌گوید: به غیر از ژاپن، کره و چین رقیب دیگری برابر این تیم نمی‌دیدم. با دو شکست برابر دو تیم سرعتی آسیا تیم (ب) نشان داد در مهار بازیکنان سرعتی ناتوان است اگرچه مشکلات تیم و فرصت کم برای آماده‌سازی و هماهنگی آن را قبول دارم، اما نمی‌توانم بپذیرم بازیکنان تیم ب صرفا به منظور پشتوانه‌سازی در این رقابت‌ها شرکت داده شدند.

سرمربی سابق تیم والیبال نوجوانان ایران درباره مربیان تیم ب می‌گوید: همه نفرات کادر فنی از دوستان من هستند بویژه پیمان اکبری که احترام زیادی برای او قائلم، اما نمی‌توانم بپذیرم چند تیم را همزمان به او بدهند. تیم‌های زیر 23 سال، دانشگاه، تیم ب و تیم باشگاه پیکان که متعلق به پیمان است در این مدت در اختیار این مربی قرار داشت طبیعی است یک نفر نمی‌تواند روی همه این تیم‌ها تمرکز داشته باشد و خواه ناخواه مشکلاتی به لحاظ فنی به وجود می‌آید.در هر صورت من پیمان را مقصر نمی‌دانم. او و کادر فنی تیم ب ایران زحمات زیادی کشیدند و دوست داشتند در تهران با همین تیم سومین قهرمانی والیبال ایران در رقابت‌های آسیا را ثبت کنند.

مظفری: چرا باید بازیکنی مانند معنوی‌نژاد در لیگ جهانی نیمکت‌نشین باشد و در رقابت‌های آسیا هم از او استفاده نشود؟

مظفری در پاسخ به این پرسش که آیا با گفته اکبری در مورد حضور تیم سوم والیبال ایران در رقابت‌های آسیا موافق است یا نه، می‌گوید: در روزهایی که تیم ملی والیبال برنامه‌ای جز تمرین ندارد بازیکنانی که در لیگ جهانی کمتر به بازی گرفته شده بودند می‌توانستند به تیم ب کمک کنند. چرا باید بازیکنی مانند معنوی‌نژاد در لیگ جهانی نیمکت‌نشین باشد و در رقابت‌های آسیا هم از او استفاده نشود؟ این بازی‌ها می‌توانست فرصت مناسب‌تری برای ذخیره‌های تیم ایران در لیگ جهانی ایجاد کند که فایده‌اش را تیم ملی در رقابت‌های جام جهانی ژاپن ببرد.

تکرار تاریخ برای تیم (ب)

در تهران که تماشاگران والیبال به قهرمانی و بردهای تیم ملی والیبال عادت کرده‌اند، تیم (ب) ایران برابر کره جنوبی باخت، اما پس از پیروزی بر چین توانست شکست مقابل کره‌ای‌ها را جبران کند و به فینال هجدهمین دوره رقابت‌های والیبال قهرمانی آسیا راه یابد.

در فینال نیز تیم (ب) مقهور سرعت ژاپنی‌ها شد و با ضعف‌هایی که در دفاع روی تور و توپگیری نشان داد، نتوانست جام قهرمانی را در تهران نگه دارد.

بهروز عطایی مربی سابق تیم ملی والیبال با یادآوری رقابت‌های گوانگجو می‌گوید: بازی ایران با ژاپن خاطره بازی این دو تیم را در رقابت‌های گوانگجو زنده کرد. وقتی در آن مسابقه‌ها به فینال رسیدیم این تصور در ما به وجود آمده بود که می‌توانیم ژاپنی‌ها را به راحتی مغلوب کنیم بنابراین با همین ذهنیت به میدان رفتیم، اما در نهایت از سوی این تیم شکست خوردیم. تیم ایران در بازی فینال هجدهمین دوره والیبال قهرمانی آسیا آمادگی ذهنی برای رویارویی با حریف نداشت.

سرمربی متین ورامین بازی‌های تهران را فقط از زاویه نتیجه‌گرایی نمی‌بیند زیرا معتقد است فدراسیون والیبال دست به کار درستی زد و انتخاب تیم ب را تصمیم درستی می‌داند. او می‌گوید: تصمیم قابل قبولی بود. شاید در گذشته این تصمیات دقیق گرفته نمی‌شد، اما برنامه‌ریزی فدراسیون برای این تیم اصولی بود هر چند معتقدم زمان زیادی به این تیم برای هماهنگی اختصاص پیدا نکرد.

عطایی: بازی ایران با ژاپن خاطره بازی این دو تیم را در رقابت‌های گوانگجو زنده کرد. وقتی در آن مسابقه‌ها به فینال رسیدیم این تصور در ما به وجود آمده بود که می‌توانیم ژاپنی‌ها را به راحتی مغلوب کنیم

عطایی هم درباره نفرات تیم (ب) ایران نظر نزدیک به نظر ایرج مظفری دارد. او با تمجید از پیمان اکبری که به عنوان سرمربی اختیار کامل برای انتخاب بازیکنان نداشت، می‌گوید: تعدادی از بازیکنان در تیم ب به درد آینده نمی‌خورند و چنانچه می‌خواستیم از بازیکنان با این سن و سال استفاده کنیم بهتر بود امیرحسینی، مهدی بازارگرد و علیرضا بهبودی را به کار می‌گرفتیم. به نظرم هدف‌گذاری برای فرستادن تیم به رقابت‌های آسیا مناسب نبود حتی می‌توانستیم هدف را حضور تیم امید ایران تعیین کنیم.

سرمربی تیم والیبال کاله با بیان این‌که نباید والیبال ایران را در 12 نفر تمام نکرد، تصمیمات بعدی برای ساختن ترکیب‌های جایگزین مناسب را با اهمیت می‌داند و می‌گوید: این روند به صورت یک فرایند باید دیده شود نه یک جریان اتفاقی که چون وقت نداریم یک تیمی را رهسپار یک دوره از بازی‌ها کنیم. من با این تصمیم موافق نیستم. اگر پشت تفکرات‌مان سیستم و منطق باشد می‌توانیم در بسیاری از بازی‌ها از تیم‌های متعدد و بازیکنان مختلف استفاده می‌کنیم.عطایی این بازی‌ها را یک نشانه می‌داند که والیبال ایران می‌تواند از بازیکنان بیشتر در تورنمنت‌ها استفاده کند با این وجود به اعتقاد این مربی والیبال، همین تفکرات باید برای استفاده بیشتر از مربیان ایرانی در سطح تیم‌ها به کار گرفته شود.

فرصت 20روزه

تیم ب ایران در هجدهمین دوره رقابت‌های والیبال قهرمانی آسیا شروع خوبی نداشت، اما رفته رفته به هماهنگی نسبی رسید و توانست بازی‌ها را با نتیجه نسبتا خوبی به پایان برساند.

پیمان اکبری سرمربی این تیم که پیش از شروع بازی‌ها در پاسخ به این پرسش جام‌جم که پرسیده بود چرا در یک مقطع کوتاه هدایت سه تیم را برعهده گرفته است گفته بود مگر دیوانه‌ام این کار را انجام بدهم در پایان رقابت‌های تهران می‌گوید: من قبل از بازی‌ها به شما گفتم با این کار موافق نیستم، اما زمان بازی‌ها نامناسب بود و تقارن پیدا کرد با رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا که همراه پیکان باید در این رقابت‌ها شرکت کنم.

برای پیمان اکبری رقابت‌های قهرمانی آسیا فرصتی ایجاد کرد تا او هسته اصلی تیم باشگاهش را در این رقابت‌ها به کار گیرد هر چند او باز هم ملی‌پوشان خود را در رقابت با تیم‌های باشگاهی قاره کهن در اختیار ندارد.

پیمان اکبری با توجه به شرایط تیمش از نتیجه‌ای که در تهران گرفته خوشحال است. او اتفاقات بازی‌های روزهای قبل را در نایب‌قهرمانی تیم دخیل می‌داند و می‌گوید: تیم ما در روز بازی با ژاپن خسته بود. ما تجربه ژاپنی‌ها را که در لیگ جهانی به میدان رفتند، نداشتیم و فقط سه بازیکن ما پیش از امسال رقابت‌های آسیا را تجربه کرده بودند. ما فقط با 20 روز تمرین به این رقابت‌ها و نایب‌قهرمانی در آسیا رسیدیم.

با این بازی‌ها هم‌اینک رقبای والیبال ایران در قاره کهن به انتظار تیم اصلی ایران در رقابت‌های جام جهانی نشسته‌اند. ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها به اتفاق چینی‌ها شبه تیم والیبال ایران را در رقابت‌های آسیا مشاهده کردند که همین تیم تا آستانه شکست دو تیم پیش رفت بنابراین رقبای سرعتی شرق آسیا از والیبال ایران دلهره دارند و رقابت‌های تهران را با دلهره بسیار تا آغاز بازی‌های جام جهانی ورودی المپیک ریو ترک کردند.

تماشاگران در کنار تیم ملی

تالار خالی از تماشاگر آزادی در روزهای نخست برگزاری رقابت‌های والیبال قهرمانی آسیا خیلی‌ها را نگران کرده بود مبادا با حساس شدن بازی‌ها سکوها همچنان خالی بماند. این تصور با استقبال تماشاگران در بازی ایران با کره جنوبی از بین رفت. در دیدار با استرالیا بار دیگر فریاد تماشاگران به تیم ملی کمک کرد و در بازی با چین و ژاپن به اوج رسید. بازی کردن برابر آن همه تماشاگر برای برخی از بازیکنان که سابقه چندانی در رقابت‌های بزرگ نداشتند، مشکلاتی را به وجود آورد، اما والیبال و بازیکنانش باید به جو شلوغ روی سکوها بیشتر عادت کنند بویژه این‌که والیبال به پشتوانه‌های باتجربه نیاز دارد. پوریا فیاضی یکی از بازیکنان تیم (ب) درباره استقبال بی نظیرتماشاگران در روز پایانی رقابت‌ها می‌گوید: ناراحتی من از این است که این مردم عزیزی که برای تماشای بازی‌های ما به سالن آمده بودند، دست خالی سالن را ترک کردند و شرمنده آنها شدیم.

محمد رضاپور

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها