فشار آمریکا و انگلیس بر ترکیه برای حمله نکردن به کردها

ترکیه از اوایل ماه جاری جنگی را در دو جبهه علیه پ.ک.ک و گروه داعش آغاز کرد اما خیلی زود تمرکز حملات نظامی خود را بر اهداف متعلق به پ.ک.ک در داخل ترکیه و شمال عراق تغییر داد و این سوء ظن را به وجود آورد که دولت ترکیه کمپین علیه داعش را بهانه‌ای برای مقابله با کردها کرده است.
کد خبر: ۸۲۴۲۴۶

در همین رابطه رهبر در حبس حزب کارگران کردستان ترکیه در اولین واکنش به از سرگیری درگیری‌ها میان ارتش ترکیه و پ.ک.ک خشم خود را نسبت به تمامی طرف‌های شرکت‌کننده در مذاکرات صلح ترکیه ابراز کرد.عبدالله اوجالان در این باره گفت: نیروهای ما و رهبران حزب دموکراتیک خلق ترکیه (حامی کردها) و مسئولان دولت در مدیریت مذاکرات شکست خوردند و من از همگان می‌خواهم که هر چه زودتر به میز مذکرات بازگردند تا دستورکار سریع‌تری را برای دستیابی به راه حل و توقف خونریزی‌ها تدوین کنیم. رئیس‌جمهور آمریکا نیز در نخستین اظهارنظرش درباره دور جدید حملات ارتش ترکیه علیه مواضع گروه حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) به آنکارا هشدار داد، تهدید امنیتی اصلی گروه تروریستی داعش است و باید تمرکز حملات علیه این گروه تروریستی باشد. رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد توافقی که ما در حال کار به روی آن هستیم به شکلی دقیق مشخص شده است: چطور ما مرز را به روی شبه نظامیان خارجی که می‌خواهند وارد سوریه شوند، ببندیم؟ هر کاری که ما انجام می‌دهیم مبتنی بر این مساله است. آمریکا نگران است حملات هوایی ترکیه علیه پ.ک.ک جنگ ائتلاف تحت رهبری این کشور علیه داعش را پیچیده سازد.مارک تونر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفته است واشنگتن این انتظار خود را که ترکیه نباید به روی نیروهای کرد آتش گشوده یا آنها را آزار دهد، به آنکارا منتقل کرده است. مسئولان ترکیه همچنین در مذاکره با مقامات آمریکایی در زمینه اجازه استفاده از پایگاه اینجرلیک در مبارزه با داعش، استفاده واشنگتن از برخی دیگر از پایگاه‌های هوایی ترکیه را نیز پیشنهاد دادند.

فیلیپ هاموند، وزیرخارجه انگلیس نیز در گفت‌وگو با مولود چاوش اوغلو همتای ترک خود ضمن تاکید بر پیشبرد مبارزه مشترک علیه گروه تروریستی داعش، خواستار از سرگیری گفت‌وگوهای صلح میان دولت ترکیه و کردها شد. وی افزود: دولت انگلیس همه اقدامات تروریستی را محکوم کرده و حق دولت ترکیه برای دادن پاسخ مناسب به این اقدامات را به رسمیت می‌شناسد. هاموند اضافه کرد: اعضای ائتلاف بین‌المللی از جمله ترکیه، متعهد به شکست دادن داعش شده اند و این مبارزه نیازمند زمان و صبوری است اما بایستی در این نبرد پیروز شویم .

نیروهای پلیس ترکیه روز گذشته عملیات امنیتی علیه عناصر مظنون به همکاری با داعش، پ.پ.ک و عناصر تندروی چپ را در شهرهای مختلف این کشور پیگیری می‌کنند. در جریان جدیدترین درگیری نیروهای امنیتی ترکیه و عوامل حزب پ.ک.ک در جنوب شرقی این کشور سه نفر کشته و 10 نفر دیگر زخمی شدند. 10 نفر هم در درگیری‌ها در شهر سیلوپی در استان شرناک که در نزدیکی مرزهای عراق و سوریه است، زخمی شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها