گزارش

نیروهای ویژه عربستان در تله مرگبار داعش

در روزهایی که بیشتر توجه مقامات امنیتی و نظامی عربستان به ادامه حملات نیروهایشان در یمن جلب شده است، انفجاری انتحاری در جنوب این کشور ـ العسیر، منطقه‌ای در نزدیکی مرز با یمن ـ به وقوع پیوست که به عقیده تحلیلگران می‌توان آن را ضربه‌ای سخت به ساختار امنیتی ریاض به حساب آورد.
کد خبر: ۸۲۳۹۲۰

به گزارش منابع خبری، عصر روز پنجشنبه یک عامل انتحاری که احتمال می‌رود با کمربند انفجاری وارد مسجد نیروهای واکنش سریع عربستان در شهر «ابها» واقع در العسیر شده باشد، با منفجر کردن مواد منفجره همراه خود باعث کشته شدن 17 نفر شد. گفته می‌شود از این تعداد سه نفر جزو کارکنان این مسجد و غیرنظامی اما بقیه همه نظامی بوده‌اند. حدود 25 نفر دیگر نیز زخمی شدند که حال سه نفر از آنها وخیم گزارش شد.

چند ساعت پس از این انفجار، داعش با صدور بیانیه‌ای تحت عنوان «ولایت حجاز» مسئولیت این انفجار را به‌عهده گرفت و اعلام کرد عامل این حمله شخصی عرب با نام «ابوسنان النجدی» بوده است که در صورت صحت ادعای داعش، این فرد باید عربستانی باشد. وزارت کشور عربستان نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد مدارک و شواهد بسیاری درباره این انفجار جمع‌آوری کرده و به احتمال زیاد عامل حمله تبعه یکی از کشورهای عربی و مقیم عربستان بوده است. بنابر اعلام این وزارتخانه، انفجار در 18 کیلومتری شهر «ابها» در یک منطقه نظامی به وقوع پیوست که بیش از هزار نفر از نیروهای جدید واکنش سریع در آنجا مستقر هستند. این حمله در حالی انجام شد که عربستان بتازگی از کشف یک شبکه داعش و دستگیری صدها نفر خبر داده بود. عربستان همواره یکی از حامیان پنهان داعش بوده است.

سومین حمله تروریستی در 2ماه

انفجار اخیر با واکنش و محکومیت بیشتر کشورهای منطقه روبه‌رو شد. شورای همکاری خلیج‌فارس بلافاصله با صدور بیانیه‌ای این انفجار را محکوم و بر ادامه «مقابله با تروریسم» تاکید کرد. شورای امنیت سازمان ملل، کشورهای مصر، اردن، لبنان، تونس و پاکستان همراه اتحادیه عرب و برخی دیگر از کشورهای عربی نیز با محکوم کردن این انفجار و ابراز همدردی با قربانیان حمله، آن را اقدام تروریستی بزدلانه خواندند. روسیه نیز ضمن محکوم کردن این حمله از آمادگی مسکو برای کمک به عربستان علیه تروریسم خبر داد. طی دو ماه گذشته، این سومین حمله تروریستی در عربستان است. خرداد ماه گذشته، در دو حمله تروریستی به مساجد شیعیان در شهرهای قطیف و الدمام که به فاصله یک هفته از یکدیگر رخ داد، در مجموع حدود 25 نمازگزار جان خود را از دست دادند و ده‌ها نفر دیگر مجروح شدند.

طی چند ماه گذشته تحلیلگران و کارشناسان هشدار داده بودند داعش خطری بسیار مهم برای ریاض به حساب می‌آید؛ زیرا ایدئولوژی این گروه تروریستی محبوبیت زیادی در میان جوانان عربستانی بویژه جوانان سرخورده و بیکار دارد. حمله انتحاری روز پنجشنبه ثابت کرد این خطر تا چه اندازه جدی است. از سوی دیگر، حمله روز پنجشنبه از چند نظر متمایز بود؛ زیرا این انفجار در «ابها» در عمق عربستان صورت گرفت و برخلاف دفعات گذشته، این بار شیعیان هدف حمله نبودند؛ بلکه نیروهای ویژه عربستان هدف قرار گرفتند. این حمله نشان داد داعشی‌ها تا چه اندازه در میان نیروهای نظامی و امنیتی عربستان نفوذ کرده‌اند و می‌توانند به اهداف مورد نظر خود در عربستان حمله کنند. این انفجار در حالی رخ می‌دهد که شاهزاده محمد بن نایف، ولیعهد و وزیر کشور عربستان و رئیس شورای عالی امنیتی و سیاسی این کشور قبلا به مبارزه با القاعده در عربستان و کاهش حملات آن افتخار می‌کرد. حال این انفجار میزان صحت ادعاهای او را به اثبات رسانده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها