دبیر نخستین سمینار تومورهای سر و گردن گفت: سرطان تیروئید معمولا زنان را بیشتر گرفتار می‌کند؛ بروز گره، بافت سفت و برجستگی غیرطبیعی در گلو اولین علامت بروز این نوع سرطان است.
کد خبر: ۸۲۲۹۹۸

نوید احمدی در افتتاحیه نخستین سمینار تومورهای سر و گردن درباره عوامل ابتلا به سرطان تیروئید گفت: مهم‌ترین عامل، ژنتیک و سابقه خانوادگی است. همچنین اشخاصی که درمان با اشعه ایکس داشته‌اند بیشتر در معرض ابتلا به این نوع از سرطان قرار دارند.

او درخصوص چگونگی تشخیص این تومور اظهار کرد: معمولا در ابتدا گرهی در غده تیروئید ظاهر می‌شود که برجسته‌تر از قسمت‌های دیگر و مانند بیماری گواتر است. در واقع افراد در ابتدا احساس می‌کنند بافت، سفتی و برجستگی غیرطبیعی در گلویشان ایجاد شده است. /فارس

ایران، دومین کشور سزارین در جهان

معاون فنی معاونت درمان وزارت بهداشت، یکی از اهداف هشتگانه طرح تحول نظام سلامت را کاهش آمار سزارین در کشور دانست. احمد ماهر در همایش تقدیر از مجریان برتر ارتقای سلامت مادر و نوزاد که در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد، افزود: از سال 84 نرخ سزارین به نسبت زایمان طبیعی بالا رفت تا جایی که به یکی از دو کشور اول در این زمینه تبدیل شدیم. این نرخ تا سال 92 سیر صعودی بالایی داشت.

ماهر درخصوص برنامه‌های اجرا شده در زمینه بهبود وضعیت زایمان طبیعی در کشور گفت: ایجاد فضای آموزشی برای مادران و ارائه‌دهندگان خدمت و افزایش تعداد مراکز که از روش‌های نوین زایمان استفاده می‌کنند به بیش از 220 مرکز از اقدامات انجام شده در این خصوص است. در پایان سال 94 قرار است برنامه‌ مربوط به ایجاد بلوک‌های زایمانی با تکنولوژی جدید و فضای مناسب در امر تسهیل زایمان طبیعی به پایان برسد./ مهر

آب نجوشیده و شیر خشک غلیظ به نوزاد ندهید

رئیس انجمن پزشکان کودکان با بیان علل اسهال گفت: میکروب‌ها، ویروس‌ها، اختلال در جذب روده و حساسیت کودک نسبت به شیر گاو، آب غیربهداشتی و نجوشیده، شیشه شیر آلوده و غلظت بالای شیر خشک می‌تواند موجب اسهال در کودکان شود.

غلامرضا خاتمی گفت: تغذیه با شیر مادر می‌تواند تا حد زیادی از بروز اسهال در کودکان پیشگیری کند. او افزود: برخی مادران از آب غیربهداشتی برای تهیه شیر خشک استفاده می‌کنند، در حالی که توصیه می‌شود حتی اگر آب تصفیه شده با دستگاه‌های تصفیه خانگی وجود دارد از آب جوشیده و سرد شده برای تهیه شیر خشک استفاده شود.

رئیس انجمن پزشکان کودکان ادامه داد: همچنین شستن شیشه شیر پس از هر بار استفاده برای جلوگیری از آلودگی آن و پیشگیری از اسهال لازم است. از طرفی برخی مادران بر اثر ناآگاهی یا به‌طور عمدی تعداد پیمانه‌های شیرخشک را زیادتر از حد معمول در نظر می‌گیرند، این در حالی است که برای هر پیمانه 30 سی‌سی آب لازم است یعنی چهار پیمانه شیرخشک 120 سی‌سی آب لازم دارد و چنانچه چهار پنج پیمانه شیرخشک یا بیشتر در 120 سی‌سی آب ریخته شود، غلظت آن بیشتر از حد معمول می‌شود و برای کودک ضرر دارد./ فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها