نگاهی به فناوری‌های جدید در بخش فروش

انقلاب در فروشگاه‌های هوشمند

فناوری دیجیتال به سطحی از تکامل رسیده که به بخشی از تار و پود زندگی روزمره ما تبدیل شده و دیگر کمتر جنبه‌ای از فعالیت‌های انسانی را می‌توان یافت که از پیشرفت‌های به دست‌آمده در این صنعت تاثیر نپذیرفته باشد. برهمین اساس صاحبان مشاغل مختلف در تلاش هستند تا ضمن تطبیق یافتن با رشد روزافزون و پرسرعت فناوری دیجیتال، از مزایای آن نیز در تجارت خود به نحو مطلوب استفاده کنند.
کد خبر: ۸۲۲۲۴۵

یکی از اولین کاربردهای تجاری اینترنت، خرید آنلاین یا پرداخت وجه به‌صورت الکترونیک برای دریافت کالا از یک وبسایت یا سرویس اینترنتی بوده است، اما امروزه تنها ارائه فهرستی از اقلام موجود در یک صفحه وب و تحویل کالاهای خریداری شده به منزل خریدار یک سرویس فناورانه به شمار نمی‌آید و برای جذب مشتریان و افزایش فروش باید دست به دامان فناوری‌های جدید شد.

از اسکنرهای هوشمند گرفته تا برچسب‌های هوشمند BLE و اتاق‌های پرو هولوگرافیک، فناوری‌های جدید در حال ورود به دنیای خرید و فروش و متحول‌کردن نگاه مشتریان و شیوه خرید آنها هستند. در ادامه تعدادی از فناوری‌های موجود یا در حال ورود را معرفی می‌کنیم تا از فروشگاه‌های آینده و امکانات و قابلیت‌های آنها تصویر بهتری داشته باشید.

اسکنر‌های هوشمند خرید کالا

تصور کنید یک روز تعطیل پس از صرف صبحانه در حال تمیز کردن ظروف و جمع کردن میز هستید و پاکت خالی شیر را می‌خواهید دور بیندازید، اما قبل از آن با دستگاه اسکنر جدید خود بارکد روی پاکت را اسکن می‌کنید و بعد جعبه خالی را دور می‌اندازید. این اسکنر با حساب کاربری آنلاین شما در فروشگاه همگام‌سازی شده است و بلافاصله شیر پاکتی به فهرست خرید بعدی شما اضافه می‌شود. پس از باز کردن در یخچال متوجه می‌شوید تخم‌مرغ، کره و آبمیوه هم در حال تمام شدن است؛ پس آنها را هم براحتی اسکن کرده و به فهرست خرید خود اضافه می‌کنید. آیا فکر می‌کنید چنین قابلیتی باعث راحت‌تر شدن زندگی شما و حتی جذاب‌تر شدن خرید از فروشگاه خواهد شد؟ فروشگاه زنجیره‌ایWaitrose در انگلستان بر این باور است و پس از گذراندن مراحل نهایی آزمایش اسکنر خانگی hiku، آن را تا پایان سال به مشتریان عرضه خواهد کرد. این دستگاه در واقع مثل برچسب‌های مغناطیسی روی یخچال است که به یک اسکنر مجهز شده و خرید آنلاین را از صفحه رایانه به فضای آشپزخانه خواهد آورد. جالب آن‌که این اسکنر به فناوری تشخیص صدا نیز مجهز شده و می‌توانید با گفتن نام اقلام مورد نیاز، آنها را به فهرست کالاهای خرید بعدی خود اضافه کنید.

برچسب‌های BLE

این فناوری که مخفف Bluetooth Low Energy یا بلوتوث کم‌مصرف است، شبیه فناوری NFC عمل می‌کند؛ اما محدودیت‌های آن را از نظر برد ندارد. این برچسب‌ها در نقاط مختلف فروشگاه‌ها نصب خواهد شد و همان‌طور که در فروشگاه قدم می‌زنید، تبلیغات مرتبط با شما روی صفحه تلفن هوشمندتان ظاهر خواهد شد. برای مثال این پیام‌ها به شما یادآوری خواهد کرد دسر شکلاتی را که هفته پیش خریده بودید این هفته فراموش نکنید یا برای توت‌فرنگی‌هایی که خریده‌اید با نصف قیمت بستنی وانیلی نیز خریداری کنید. البته این تمام کاربرد این فناوری نیست و ارائه اطلاعات درباره کالاها، خرید الکترونیک در پایانه‌های بدون تماس، خبررسانی درباره حراجی‌ها و اقلام شامل تخفیف و خودکارسازی برخی فرآیند‌های خرید نیز از جمله کاربردهای دیگر آن به شمار می‌رود.

پنجره‌های تعاملی

در آینده نه‌چندان دور شیشه جلوی فروشگاه‌ها به‌صورت نمایشگرهای تعاملی در خواهد آمد و انقلابی در معماری فضاهای فروشگاهی و خیابان‌های پررفت و آمد به پا خواهد کرد. دیگر تنها این پنجره‌ها محل نمایش اقلام فروشگاهی نخواهد بود، بلکه مشتریان قادر خواهند بود با لمس شیشه پنجره از بیرون فروشگاه حتی در ساعات تعطیل به کاتالوگ تمام اجناس، حراجی‌های آینده و دیگر اطلاعات مرتبط دست پیدا کنند. این نمایشگرهای شفاف که بتازگی توسط دانشمندان دانشگاه MIT توسعه داده شده‌اند، حتی امکان بازرسی اجناس از دیگر زوایا، نمایش 360 درجه محصول و حتی پخش تصاویر ویدئویی را ممکن می‌کنند. از این نمایشگرها می‌توان در اتاق‌های پرو نیز استفاده کرد و بدون محدود کردن دید مشتری اطلاعات مفیدی درباره محصول، از جمله رنگ‌بندی، سایزبندی و محصولات مکمل را به او نمایش داد.

فروشگاه‌های هولوگرافیک

به‌دلیل سادگی ساخت و نصب پروژکتورهای هولوگرام و واقعیت افزوده (مانند عینکHoloLens مایکروسافت) به احتمال زیاد در آینده نزدیک شاهد همه‌گیر شدن این وسایل در فروشگاه‌های بزرگ خواهیم بود و مشتریان قادر خواهند بود با استفاده از پروژکتورهای هولوگرام در اتاق‌های پرو بدون نیاز به تعویض لباس، پوشاک مورد نظر خود را امتحان کنند. همچنین به وسیله عینک‌های هوشمند مشتریان قادر خواهند بود با استفاده از فناوری تصاویر هولوگرام، اطلاعات تکمیلی درباره کالاهای روی قفسه‌ها را مشاهده کرده و برای مثال مواد غذایی را که باعث واکنش‌های آلرژیک در بدن فرد می‌شود با رنگی متفاوت ببینند. این فناوری می‌تواند به فروشگاه‌ها نیز کمک کند بهتر از فضای موجود استفاده کنند و به سطح زیربنای کمتری نیاز داشته باشند و دیگر نیازی به مانکن‌ها، قفسه‌ها و رگال‌های لباس نخواهد بود. با فناوری واقعیت افزوده، فروشگاه‌ها قادر خواهند بود نمایش‌های چشمگیر و مدام در حال تغییر در بخش‌های مشخصی از سطح فروشگاه را برای مشتریان نمایش دهند؛ فقط کافی است برای هر مشتری یک عینک واقعیت افزوده در نظر گرفته شود. برای مثال در صورتی که یک لباس را انتخاب کنید، وسایل جانبی و زیورآلات مرتبط همراه اطلاعات قیمت و تخفیف برای شما به نمایش در خواهد آمد.

تحول رباتیک

پیشرفت‌های به دست آمده در زمینه رباتیک به معنی امکان دستیابی به بهره‌وری بیشتر در بخش فروش و نیز نیاز به آموزش مناسب کارکنان انسانی خواهد بود. برای مثال AndyVison رباتی که به‌صورت مشترک توسط دانشگاه Carnegie Mellon و شرکت اینتل توسعه داده شده، قادر است مانند یک انسان مجموعه‌ای از اقلام را برای فروش آماده کند، برای آنها در سطح فروشگاه تبلیغ کرده و در صورت صلاحدید به مشتریان تخفیف شخصی نیز بدهد. البته این پیشرفت‌ها نباید باعث نگرانی درباره به کار نگرفتن نیروهای انسانی شود، زیرا هرچند فرآیند عرضه محصول در فروشگاه‌ها تا حد زیادی خودکار خواهد شد، اما خود این امر باعث ارزش هر‌چه بیشتر ارتباطات فردی فروشندگان با مشتریان می‌شود.

کاوه راد - منبع: گاردین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها